1 125 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Styra ventilation
Hej, så som elpriserna ser ut nu och kommer att göra ett tag framöver så har jag börjat fundera på ventilationen i huset. Jag har två badrum där frånluftsfläktarna går dygnet runt (idag på lägsta möjliga varvtal med varvtalsregulator, med godkänt luftombyte för vår storlek på hus).
Det känns lite onödigt att bara kasta ut den uppvärma luften, dygnet runt. Jag funderar på att bygga om så att när jag larmar på huset så stängs ventilationen av helt, när man är hemma så är frånluft i nedre badrummet på kl 6-23 och övre badrummet kl 17-08 (sovrummet är på övervåningen).
Finns det några för- och nackdelar?
Vad kan hända om husets ventilation är helt avstängd under kortare perioder (säg en arbetsdag upp till 3 dagar)?
Båda fläktarna sitter i varsin ände på samma kattvind, vet inte om det skulle vara möjligt med återvinning på frånluften (husets lvvp placerat i garage).
Jag förstår att vi kommer få sämre ventilation men denna vinter känns det som att man får försöka dra ner på elförbrukningen på de ställen man kan.
Mvh SML
Det känns lite onödigt att bara kasta ut den uppvärma luften, dygnet runt. Jag funderar på att bygga om så att när jag larmar på huset så stängs ventilationen av helt, när man är hemma så är frånluft i nedre badrummet på kl 6-23 och övre badrummet kl 17-08 (sovrummet är på övervåningen).
Finns det några för- och nackdelar?
Vad kan hända om husets ventilation är helt avstängd under kortare perioder (säg en arbetsdag upp till 3 dagar)?
Båda fläktarna sitter i varsin ände på samma kattvind, vet inte om det skulle vara möjligt med återvinning på frånluften (husets lvvp placerat i garage).
Jag förstår att vi kommer få sämre ventilation men denna vinter känns det som att man får försöka dra ner på elförbrukningen på de ställen man kan.
Mvh SML
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tidsstyrning av vent. är inget ovanligt. Många är de hotell man har bott på, där man vid 22-tiden hör hur fläktarna stannar.
Det handlar om små luftvolymer i ett hus, ser inget som skulle påverkar huset negativt med det du beskriver, frånsett att det ev. kan bli lite dåligt lukt på toaletterna, men det försvinner snabbt vid start av vent.
Det handlar om små luftvolymer i ett hus, ser inget som skulle påverkar huset negativt med det du beskriver, frånsett att det ev. kan bli lite dåligt lukt på toaletterna, men det försvinner snabbt vid start av vent.
Det är inte fläktarnas förbrukning utan att de kastar ut varmluft från huset, vilket gör att samma mängd kall uteluft måste komma in i huset och värmas upp. Finns det något att spara här, med tanke på nuvarande och kommande elpriser samt stundande vinter?Jonatan79 skrev:
Tror du att det skulle göra märkbar skillnad i vinter att tidsstyra ventilationen samt hålla den helt avstängd då man inte är hemma?E etompau skrev:Tidsstyrning av vent. är inget ovanligt. Många är de hotell man har bott på, där man vid 22-tiden hör hur fläktarna stannar.
Ja det lär göra skillnad, hur mycket är omöjligt att svara på.S Supermariolångben skrev:
Drar motorerna sammanlagt 100 W -->0,1 kW, stänger du av dom 7h/dygn så blir det en årlig besparing på 255 kWh i elkostnad.
Jag tänker att besparingen blir i att man slipper värma upp massa kalluft utifrån men det kanske är marginellt?E etompau skrev:
I den länkade tråden anges
V: husets volym i kubikmeter
DeltaT: skillnad i temperatur mellan inne och ute
Pwent: effekt i watt som krävs för att värma angiven luftvolym deltaT grader
Man kan istället för att ange luftombyte i procent av husets totala volym (n*V), ange den volym som blåses ut genom ventilationen. Om du vet flödet genom fläktarna i kubikmeter per timme, så är det då ganska enkelt att räkna ut en uppskattning på hur mycket ventilationen kostar i form av utblåst varm luft.
ex. 50 kubikmeter i timmen, 20 grader inne och 0 grader ute, under ett dygn (24h):
0,33 * 50 * (20-0) * 24 = 7920 Wh = 7,9kWh
n: luftombyte i procent av husets volym
V: husets volym i kubikmeter
DeltaT: skillnad i temperatur mellan inne och ute
Pwent: effekt i watt som krävs för att värma angiven luftvolym deltaT grader
Man kan istället för att ange luftombyte i procent av husets totala volym (n*V), ange den volym som blåses ut genom ventilationen. Om du vet flödet genom fläktarna i kubikmeter per timme, så är det då ganska enkelt att räkna ut en uppskattning på hur mycket ventilationen kostar i form av utblåst varm luft.
ex. 50 kubikmeter i timmen, 20 grader inne och 0 grader ute, under ett dygn (24h):
0,33 * 50 * (20-0) * 24 = 7920 Wh = 7,9kWh
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden