Så här inför sommaren tänkte jag sätta en dygns- eller veckotimer till vår FTX-ventilation och istället vädra mer genom att öppna fönster. Tänkte stänga ventilationen helt på vardagar mellan 7-17 och köra på kanske halvfart övrig tid (15 min på 15 min av 15 min på 15 min av, osv)

Läste någonstans att ett avstängt FTX-system på vintern kan ge kondensproblem vid till-/frånluftsdonen. Stämmer detta? ...och är det i så fall några risker med min snålkörning..? Jag funderar på att inte köra på dagtid under vintern heller... risker med det?
 
Risken med att stänga ventilation (oavsett om det är ftx eller f) är att någonstans i kanalsystemet kan kall uteluft möta fuktig varm inneluft och då blir det kondens.
Men vet folk som stänger av utan problem, troligtvis luftar dom ut så mycket av fukten innan dom stänger fläkten att kondens inte uppstår.
Att köra fläkten av och på (15minuter/15minuter) är nog inte så ekonomiskt på vintern då kanalerna kommer kylas av under tiden som aggregatet står still och sedan skall dom värmas upp igen när fläktarna startas.

Jag tycker det är bättre att på något sätt lösa så att man kan köra aggregatet på lägre fart när man vill.
Ditt hus behöver ventilation.
 
JApp, hus behöver ventilation. Kan dessutom vara ganska irriterande att höra en fläkt som startar och stoppar hela tiden.

Det är på vintern som det kostar mer att köra ventilationen pga förlusterna i värmeväxlaren. På sommaren är det ju "bara" fläktarna som skall ha ström.
 
P
Jag har kopplat min FTX till huslarmet så när jag lämnar huset och larmar på så går FTX:en ner till lågfart efter 30 minuter. När jag kommer hem och larmar av så ökar FTX:en till helfart igen.
 
Det är ju lysande!

Lågfart kan vara ok, man märker ju om luft, fukt osv är ok när ma nkommer hem.
 
Anonymiserad 48587 skrev:
Jag har kopplat min FTX till huslarmet så när jag lämnar huset och larmar på så går FTX:en ner till lågfart efter 30 minuter. När jag kommer hem och larmar av så ökar FTX:en till helfart igen.
Hur gjorde du? Hur styr du varvtalet?
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.