5 578 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Styra FTX med dygns-/veckotimer. Inga kondensproblem..?
Så här inför sommaren tänkte jag sätta en dygns- eller veckotimer till vår FTX-ventilation och istället vädra mer genom att öppna fönster. Tänkte stänga ventilationen helt på vardagar mellan 7-17 och köra på kanske halvfart övrig tid (15 min på 15 min av 15 min på 15 min av, osv)
Läste någonstans att ett avstängt FTX-system på vintern kan ge kondensproblem vid till-/frånluftsdonen. Stämmer detta? ...och är det i så fall några risker med min snålkörning..? Jag funderar på att inte köra på dagtid under vintern heller... risker med det?
Läste någonstans att ett avstängt FTX-system på vintern kan ge kondensproblem vid till-/frånluftsdonen. Stämmer detta? ...och är det i så fall några risker med min snålkörning..? Jag funderar på att inte köra på dagtid under vintern heller... risker med det?
Risken med att stänga ventilation (oavsett om det är ftx eller f) är att någonstans i kanalsystemet kan kall uteluft möta fuktig varm inneluft och då blir det kondens.
Men vet folk som stänger av utan problem, troligtvis luftar dom ut så mycket av fukten innan dom stänger fläkten att kondens inte uppstår.
Att köra fläkten av och på (15minuter/15minuter) är nog inte så ekonomiskt på vintern då kanalerna kommer kylas av under tiden som aggregatet står still och sedan skall dom värmas upp igen när fläktarna startas.
Jag tycker det är bättre att på något sätt lösa så att man kan köra aggregatet på lägre fart när man vill.
Ditt hus behöver ventilation.
Men vet folk som stänger av utan problem, troligtvis luftar dom ut så mycket av fukten innan dom stänger fläkten att kondens inte uppstår.
Att köra fläkten av och på (15minuter/15minuter) är nog inte så ekonomiskt på vintern då kanalerna kommer kylas av under tiden som aggregatet står still och sedan skall dom värmas upp igen när fläktarna startas.
Jag tycker det är bättre att på något sätt lösa så att man kan köra aggregatet på lägre fart när man vill.
Ditt hus behöver ventilation.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
JApp, hus behöver ventilation. Kan dessutom vara ganska irriterande att höra en fläkt som startar och stoppar hela tiden.
Det är på vintern som det kostar mer att köra ventilationen pga förlusterna i värmeväxlaren. På sommaren är det ju "bara" fläktarna som skall ha ström.
Det är på vintern som det kostar mer att köra ventilationen pga förlusterna i värmeväxlaren. På sommaren är det ju "bara" fläktarna som skall ha ström.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden