6 408 läst ·
23 svar
6k läst
23 svar
Frisk renad tilluft i sovrummet
Ett självdragssystem är ungefär som ett icke-system! Det fungerar om du eldar med ved/pellets/olja och håller en skorsten varm som skapar ett luftflöde som suger luft från väggventilerna. Om du har ett mini-FTX blåser den in uppvärmd uteluft.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 006 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 006 inlägg
Om du blåser in luft utifrån utan att öka frånluften så får du övertryck i huset. Det ökar risken för andra problem.
Vad är det för hus? Är det isolerat med modern isolering, med eller utan ångspärr?
Vad är det för hus? Är det isolerat med modern isolering, med eller utan ångspärr?
Mitt hus är ett radhus byggt 1972, självdrag där oljepannan var motor tidigare som idag är LVVP. Ingen ångspärr och tidstypisk isolering(20-30 cm kutterspån på taket och 10 cm glasfiber i väggarna).S sinuslinus skrev:
Jag har inga fläktar ännu.Jonatan79 skrev:
Jag har ett par Fresh fläktar med timer/fuktsensor men främst har jag en kanalfläkt som jag tänkt slänga upp på frånluftskanalen på kallvinden. Problemet är att frånluftskanalen på vinden är i eterni och kanalfläkten är oisolerad.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 006 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 006 inlägg
Sätt Freshfläktarna på konstant drift.N Naren79 skrev:
Produkter som diskuteras: "Freshfläktarna"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
2 069 kr inkl moms
Läs mer
Det spelar ingen roll om kanalen är i eternit, det är ganska vanligt i äldre hus. Se till att få upp fläkten på taket eller installera och kör igång pax:arna!N Naren79 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden