Ett självdragssystem är ungefär som ett icke-system! Det fungerar om du eldar med ved/pellets/olja och håller en skorsten varm som skapar ett luftflöde som suger luft från väggventilerna. Om du har ett mini-FTX blåser den in uppvärmd uteluft.

S
Om du blåser in luft utifrån utan att öka frånluften så får du övertryck i huset. Det ökar risken för andra problem.

Vad är det för hus? Är det isolerat med modern isolering, med eller utan ångspärr?

S sinuslinus skrev:
Om du blåser in luft utifrån utan att öka frånluften så får du övertryck i huset. Det ökar risken för andra problem.

Vad är det för hus? Är det isolerat med modern isolering, med eller utan ångspärr?
Mitt hus är ett radhus byggt 1972, självdrag där oljepannan var motor tidigare som idag är LVVP. Ingen ångspärr och tidstypisk isolering(20-30 cm kutterspån på taket och 10 cm glasfiber i väggarna).

S
Det finns ju risk att du trycker ut den dåliga, fuktiga luften i isoleringen med hjälp sv övertrycket.

Du borde se över frånluften i första hand om den är obefintlig.

Finns det inte någon fläkt i badrum och tvättstuga tex ?

S sinuslinus skrev:
Det finns ju risk att du trycker ut den dåliga, fuktiga luften i isoleringen med hjälp sv övertrycket.

Du borde se över frånluften i första hand om den är obefintlig.
Idag finns frånluftskanaler med självdrag med anslutning på våra tre våningsplan i kök samt badrum

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns det inte någon fläkt i badrum och tvättstuga tex ?
Jag har inga fläktar ännu.

Jag har ett par Fresh fläktar med timer/fuktsensor men främst har jag en kanalfläkt som jag tänkt slänga upp på frånluftskanalen på kallvinden. Problemet är att frånluftskanalen på vinden är i eterni och kanalfläkten är oisolerad.

S
N Naren79 skrev:

Jag har ett par Fresh fläktar med timer/fuktsensor men främst har jag en kanalfläkt som jag tänkt slänga upp på frånluftskanalen på kallvinden. Problemet är att frånluftskanalen på vinden är i eterni och kanalfläkten är oisolerad.
Sätt Freshfläktarna på konstant drift.

N Naren79 skrev:

Det spelar ingen roll om kanalen är i eternit, det är ganska vanligt i äldre hus. Se till att få upp fläkten på taket eller installera och kör igång pax:arna!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.