Har nu ledsnat på att de blir så kallt av luftintaget i pannrummet när pannan brunnit ut. På vintern forsar ju kall luft in och kyler ack tankarna som är i pannrummet. Pannan är en vedex 3300. Och ventilen är 20x20cm. Har läst lite olika lösningar om hur andra gjort. Men monterade nu ett kallras skydd på insidan ett sån lamell ventil. Och nu är de ju bättre men ser ju inte att lamellerna öppnar när pannan går... så den kanske drar luften från huset via dörr springan istället nu....
Är de nån som vet hur de ska va?
Är ett sånt här jag monterat https://www.granngarden.se/vaggjalusi-wsk/p/1203998
Anders
Är de nån som vet hur de ska va?
Är ett sånt här jag monterat https://www.granngarden.se/vaggjalusi-wsk/p/1203998
Anders
Kollade nu med tändare när jag startar pannan då synns det att de kommer in luft så lågan slocknar. Men lamellerna ligger still dom öppnar inte.
Och testade med tändaren vid dörrspringan åxå och de blev samma där så att lågan slocknar...så de funkar inger vidare. Kanske lamellerna är för tunga eller om jag har för stor dörr springa
Och testade med tändaren vid dörrspringan åxå och de blev samma där så att lågan slocknar...så de funkar inger vidare. Kanske lamellerna är för tunga eller om jag har för stor dörr springa
Att få ett kallrasskyddatt öppna med så lite drag går inte, det måste vara fart på luften dör det
Har satt en liten motor ( går med vad som helst som är 230V och 90 graders vridning ) med arm som öppnar en lucka mot uteluften när pannan är 60 C och stänger när pannan kallnar, öppna/stänga tas från termostaten på panna och och ett relä.
Har satt en liten motor ( går med vad som helst som är 230V och 90 graders vridning ) med arm som öppnar en lucka mot uteluften när pannan är 60 C och stänger när pannan kallnar, öppna/stänga tas från termostaten på panna och och ett relä.
Ett lite mer avancerat/komplicerat sätt är ju om du kan få dit ett ventilationsspjäll med motor som öppnar och stänger parallellt med t.ex rökgasfläkten. Brukar gå att hitta på blocket eller e-bay.
(2:a på den
)
(2:a på den
Så här har jag gjort, styrningen tar jag från en termostat som är dubbelverkande som sitter på topp av pannan och startar panncirk/laddningspumpen vid + 60 C i toppen på pannan. Angående utförandet så får fantasin flöda. Armen på donet trycker till luckan mot ramen ( tätning där ) och det drar ingen kall luft till pannrummet
Det går bra att koppla in på laddomatens start, men betänk är det en termostatfunktion med mindel i, Alla shuntmotorer har tre anslutningar, 1 = 0 2 = öppna 3 = stänga, då ska spänningen skifta mellan 2 och 3, motorn går då till ändlägen som stoppar , det
är då 90 graders förskjutning på axeln. Gamla shuntmotorer finns att få tag på, du måste ha en för 230V annars blir det invecklat.
Har du något extra hål på topp i pannan, så sätt en dubbelverkande termostat där, då finns öppna/stäng direkt i funktionen.
PS kollade EL-schemat, termostaten för laddpumpen ( 19 ) saknar en anslutning, den är endast till för laddpumpen
är då 90 graders förskjutning på axeln. Gamla shuntmotorer finns att få tag på, du måste ha en för 230V annars blir det invecklat.
Har du något extra hål på topp i pannan, så sätt en dubbelverkande termostat där, då finns öppna/stäng direkt i funktionen.
PS kollade EL-schemat, termostaten för laddpumpen ( 19 ) saknar en anslutning, den är endast till för laddpumpen
En tanke dök upp, som Andreas_Hansson säger du kan ha en spjällmotor med fjäderåtergång 230V och koppla den till samma som laddpumpen, startar och öppnar vid pumpstart och stänger med fjäderåtergång när pumpen stannar. Finns färdig enhet med allt eller bara motor, kolla in blocket eller ebay. Sök på spjällmotor ned fjäderåtergång, många varianter och priser