1 238 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
CTC 260 (pellets) börvärde på vattnet
Hej
Jag har en CTC 260 från 1963, med en Janfire Flex-a pelletsbrännare, som används till värmevatten och tappvatten men det sitter också en varmvattenberedare inkopplad på tappvattnet.
Det har sagts mig att vattnet i pannan skall hålla 80 C och att man sedan styr värmen i radiatorerna med shuntratten (i mitt fall manuellt) mitt på pannan.
Jag föreställer mig att det är billigare att pannan låts hålla en lägre temperatur och att man istället öppnar shunten för att öka flödet av värmevattnet i radiatorerna.
Finns det en bra anledning till varför pannan skall hålla 80 C eller går det bra att sänka den till 40 C nu i vinter?
Jag har en CTC 260 från 1963, med en Janfire Flex-a pelletsbrännare, som används till värmevatten och tappvatten men det sitter också en varmvattenberedare inkopplad på tappvattnet.
Det har sagts mig att vattnet i pannan skall hålla 80 C och att man sedan styr värmen i radiatorerna med shuntratten (i mitt fall manuellt) mitt på pannan.
Jag föreställer mig att det är billigare att pannan låts hålla en lägre temperatur och att man istället öppnar shunten för att öka flödet av värmevattnet i radiatorerna.
Finns det en bra anledning till varför pannan skall hålla 80 C eller går det bra att sänka den till 40 C nu i vinter?
OK tack, jag tänkte att pelletsen fortfarande skulle brinna lika varmt, bara att det matades pellets lite mer sällan så vattnet höll en lägre temperatur.H H-Thomasson skrev:
Klicka här för att svara