Hej

Jag har en CTC 260 från 1963, med en Janfire Flex-a pelletsbrännare, som används till värmevatten och tappvatten men det sitter också en varmvattenberedare inkopplad på tappvattnet.

Det har sagts mig att vattnet i pannan skall hålla 80 C och att man sedan styr värmen i radiatorerna med shuntratten (i mitt fall manuellt) mitt på pannan.

Jag föreställer mig att det är billigare att pannan låts hålla en lägre temperatur och att man istället öppnar shunten för att öka flödet av värmevattnet i radiatorerna.

Finns det en bra anledning till varför pannan skall hålla 80 C eller går det bra att sänka den till 40 C nu i vinter?

H
En kall panna är som att köra en kall bil = dåliga värden på utsläppen från pannan är största orsaken. Sedan finns det några andra negativa faktorer till

• Gilla
exerg
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
En kall panna är som att köra en kall bil = dåliga värden på utsläppen från pannan är största orsaken. Sedan finns det några andra negativa faktorer till
OK tack, jag tänkte att pelletsen fortfarande skulle brinna lika varmt, bara att det matades pellets lite mer sällan så vattnet höll en lägre temperatur.

S
Pannan bör inte ha lägre temperatur än 60° för att förhindra kondensation av förbränningsgaser som gör att eldstad och rökgaskanaler rostar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.