Byggahus.se

Ansluta kamin till pipa, hur hade ni gjort?

168 läst  2 svar

1. Keexet
    Medlem · Nivå 7
    Jag har ett problem som jag trodde ha en lösning på. När jag murade skorstenen (ISOKERN pimpstensskorsten) för ett år sen, var jag dumsnål och murade ett fundament av fyra skift LECA-block under pipan för att spara några decimeter skorstensmaterial. Planer fanns på en murspis och då sitter ju anslutningen högt upp. Efter att jag murat färdigt började jakten på kaminer till de respektive våningarna. Jag föll fullkomligt pladask för Dovres modell "Vintage 50", den passar inte bara mig perfekt i smaken, utan även rummet som sådant och det är även bra med en kamin med lite högre effekt och som tar lite större vedträn på källarvåningen där den kommer hamna. Denna kamin har bara ett litet problem, den är väldigt låg. Den går att toppansluta, men det ser inget bra ut och det skulle verkligen vara en sista utväg, jag vill försöka lösa det på annat vis.

Dovre vintage 50, tappar hela sin charm om den toppansluts:
    Jag trodde att jag kunde lösa problemet genom att mura ett podie som kaminen får stå på och på så vis kommer den upp i lämplig höjd för skorstenen, men när jag nu mäter och funderar kommer jag fram till att podiet måste bli väldigt högt. Jag slängde snabbt ihop en schematisk skiss på problematiken:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    kaminskiss.jpg

I bästa fall kunde man koppla in kaminen på ca en meters höjd över golvet. Ska då kaminens bakre anslutning linjera med detta, måste podiet vara ca 50cm högt. Förutom att toppansluta, finns det några andra vägar att gå? Att ansluta kaminen med en S-formad rökkanal är väl mindre lämpligt sett till draget? (Sen hur det blir visuellt/estetiskt får jag fundera på). En annan variant är att kompromissa mellan de båda idéerna, mura ett halvhögt podie och sen dra ett rökrör från kaminens bakstycke lite snett uppåt genom två böjar. Ett mindre intressant alternativ är att börja se sig om efter en annan kamin.

Bäst hade ju varit om pipan gick ända ner men det finns väl inget sätt det är möjligt att staga upp pipan så att man kommer åt att förlänga den nedåt? Den lär ju vara rätt tung med sina sju meter även om den delvis sitter ihop med pipan till andra våningen. Om man bilar bort LECAN, som den står på kommer väl vibrationerna snarast främja sättningar och potentiellt öka risken för ras? Sen ska man ha lite tur med avstånden också dvs att antal borttagna cm ur fundamentet motsvarar antal ersatta med pipa. Känns kort och gott som ett omöjligt uppdrag utan att riva hela pipan. Eller?

Hur hade du gjort? Ser du någon lösning som jag missat? Vad är tekniskt gångbart?

2. Keexet
    Medlem · Nivå 7
    Mina jobbarkompisar säger att ett podie på en halvmeter inte alls är för högt. Tanken är även att inhysa vedförvaring i podiet. kanske kan man göra något mer häftigt när man ändå håller på, för att motivera det valet helt enkelt?

3. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 16
    Jag skulle satt ett stålrör som rökgång i lecafundamentet. Du ska inte bila i lecan utan den är lättarbetad med hålsåg, tigersåg med lecablad, borr och ett litet handhållet huggjärn och hammare. Hugg ut minimalt för att passa in röret och mura fast med eldfast bruk. Se till att det finns en ny sotlucka längst ned i kanalen.

• Laddar…
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka