1 981 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Vedex 3000, strul efter avslutad eldning
Grannen har precis installerat Vedex3000, installerat den utan laddomat, endast backventil, enl skiss från manualen.
Efter avslutad eldning stannar CP(Vedex styr CP) förtidigt och pannan börjar koka.
Ser inte i manualen hur drift senariot för laddpumpen funkar efter avsluta eldning.
Skall man sänka laddtermostaten?
Inser att Laddomat hade fixat biffen, men vad är fel?
Efter avslutad eldning stannar CP(Vedex styr CP) förtidigt och pannan börjar koka.
Ser inte i manualen hur drift senariot för laddpumpen funkar efter avsluta eldning.
Skall man sänka laddtermostaten?
Inser att Laddomat hade fixat biffen, men vad är fel?
Det är eftervärmen på glöden och i pannan som gör att det kokar, inget panncirk, finns kanske två sätt att få ordning på det. sätta ner termostaten för cirkpumpen om det går eller sätta en ny termostat med känselkropp i topp på pannan där det är varmast, kopplas in paralellt med ordinarie termostaten, då startar CP efter en maxtemp i pannan som sätts till ca 85 Cemwgrni skrev:
Vad har det med saken att göra?
Det låter på beskrivningen som att det styrs av en rökgastermostat.
Jag ser i manualen nu att allt hänger på rökgastermostaten.
Har den slagit ifrån så spelar det ingen roll vad Laddtermostaten säger.
https://www.nibe.se/assets/documents/11691/011363-3.pdf
Har den slagit ifrån så spelar det ingen roll vad Laddtermostaten säger.
https://www.nibe.se/assets/documents/11691/011363-3.pdf
Fick svar i från Nibe:
Prova att sänka temperaturen på ladd termostaten så temperaturen i rökgaserna sjunker ännu lägre än 80gr innan cirkulationspumpen tillåts att stanna.
Ladd termostaten stannar och startar vid inställd temperatur. Går pumpen från höga temperaturer och ner stannar den och tvärt om den går från låg temperatur så startar den.
Med Vänlig Hälsning
NIBE Service
Prova att sänka temperaturen på ladd termostaten så temperaturen i rökgaserna sjunker ännu lägre än 80gr innan cirkulationspumpen tillåts att stanna.
Ladd termostaten stannar och startar vid inställd temperatur. Går pumpen från höga temperaturer och ner stannar den och tvärt om den går från låg temperatur så startar den.
Med Vänlig Hälsning
NIBE Service
Det var samma fel på min panna. Men det fixade tillverkaren (Baxi) på senare versioner. Jag fick ombyggnads instruktioner. Nu går pumpen om pannan är överhettad även om pannan stänger av. Något av en nödlösning, men det duger.
Klicka här för att svara
