jag har nyss köpt ett hus med denna panna. då jag inte bor här permanent låter jag elpatronen underhålla huset när jag inte är här och så eldar jag när jag är här.

när jag jämför min panna med instruktionsbokens så verkar det som att tidigare ägare har bytt plats på rosettventilen(min är en annan typ men samma funktion) och dragluckan. så kedjan från dragregulatorn går hela vägen ner till brännkammarluckan. då blir ju det främsta luftintaget genom efterbrännkammaren upp genom rostern och inte direkt in där veden ligger. det måste väl göra pannan mycket mindre effektiv när det hela tiden sugs in luft i efterbrännkammaren? det förvirrar mig varför det är så här, är det någon som har någon teori? borde jag byta plats på dom eller kan någon förstå varför man har gjort så här?

tack!

• En äldre blå huspanna med manuell dragregulator, rosettventil och brännkammarlucka i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram över pannans interna struktur och luftflödesvägar i en vedeldad panna.
    Skapa konto
  • Wow
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
Jag har TMV Alpha som är föregångaren innan NIBE köpte upp TMV och den ser ut precis som din panna gör.
Är du säker på att din panna har efterbrännkammare? Det jag funderar på är om inte din bild kommer ifrån en manual till en nyare panna än den du har.

Illustration av en panna med värmekretsschema och brännkammare, eventuellt från en manual.

Pannan med underförbränning hette Alpha Keram. Kolla typskylt.

S
precis den är det. förutom att man har bytt plats på delarna som sitter monterade på respektive lucka, som jag förklarade tidigare.

jag bifogar två bilder från pannan. på den ena ser man också att pannan inte sett ut så här från början.

så jag återkommer till två frågor. av nyfikenhet: varför tror ni man har byggt om den?
och av nödvändighet: jag bör väl kunna montera om delarna och se hur det går att elda med den i sitt normalskick?

jag verkar också ha svårt att leda röken runt i pannan för då ska den ju ner i det nedre utrymmet innan den går upp i skorstenen och där krockar den ju då med massa kall luft påväg in. elden slocknar ofta när jag försöker ändra spjällen för bättre effektivitet, tänker att det kan ha att göra med detta.

• Bild på skiss av pannans interna konstruktion, med benämningar som "Efterbrännkammare" och "Sekundärluft".
    Skapa konto
  • Informationsmärkning på en NIBE-panna med tekniska specifikationer som effekt och arbetstryck.
    Skapa konto
  • Gilla
danahser
  • Laddar…
S
Byt plats på draglucka och rosettventil. Mer värme stannar i pannan.
Sota hela pannan, även den bakre kanalen genom sotluckan i rökkanalen.
Justera dragluckan så att den är stängd vid 95°C.
Vid uppstart ska rosettventilen vara stängd, direktspjället och effektspjället öppet.
När brasan börjar ta sig och rökgastemperaturen börjar stiga stängs effektspjället.
Därefter när skorstenen börjar bli varm, kan man börja stänga direktspjället och se om lågorna vänder ner.
När lågorna vänt ner stängs direktspjället.

Förra ägaren kanske föredrog överförbränning

S
Alpha Combi skiljer sig inte från andra vedpannor när det gäller underförbränning.
Vet man hur den ska eldas är det inga problem.
Manualen upplyser inte om hur pannan ska eldas och är man nybörjare eller ovan vid underförbränningspannor, kan den säkert upplevas som svåreldad.

Vid överförbränning används bara häften av pannans rökgaskanaler, vilket medför dålig verkningsgrad, hög rökgastemperatur och hög vedförbrukning.
Ingen vidare ekonomi.

• Gilla
danahser
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.