Ved, Pellets, Flis
jonaserik: [citat] Tänkte på din skrift , helt rätt , laddomaten måste stängas av om värmeuttaget ska tas ut från pannan då det eldas med pellets, det blir stopp när en tank stängs av med ventil
tttomten: Svårt att veta utan kopplingsscheman och termineringspunkter men ja det är rimligt att anta.
Marielund14: [citat] Men man vill ju att spisen tar luften utifrån istf från rummet? Men det låter onekligen lättare att få till det längre fram.
Krilleman: Ingen PEX til expansionskärl den tål inte dom höga temperaturerna som kan bli vid vedeldning!
Majgårdarna: Baxi har lite installations förslag på sin sida. https://www.baxi.se/produkter/varmepumpar/luft-vatten-varmepumpar/
Riggson: Tack för svar. Jag har ett vedförråd där jag redan har påbörjat ta in det som jag hann innan all jäkla regn. Jag har även ett vedskjul under tak litet sådant där jag får plats med 3 rader på bredden (hur brett bör jag ha det mellan varje rad? Räcker 5-10cm? Så kan jag iaf få lite skydd på med ved .D
Huggabuggaa: Vet du om något insatsrör är monterat vid installation av kassett ?
basker: Jo det blir säkert närmare 6.5 ton däruppe men passande nog så finns stöd undertill av bärande murade väggar dessutom. Ska kolla vidare med byggfolk ang det.
tommib: [citat] Som sagt, här är det byggt så i 63 hus, ritade av känd arkitektfirma. Byggt 1966 dock så reglerna har säkert ändrats. Bra det också eftersom den stenen jag tog bort var ganska svart på ena sidan (tror det var mot rökkanalen men jag tittade inte så noga). Och ja, det satt inte särskilt bra. Ett faktum jag var väldigt glad över när jag var tvungen att ta bort två stenar.
KnockOnWood: [citat] Det fanns även, så vitt jag minns, eldfast drev specialgjort för detta ändamål. Sågr ut ungefär som vanlig Rockwool. Men det här skall man väl använda numera: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/kaminer-och-oppna-spisar/sotarverktyg/kamintatningsset-374604/
Isak76: Jag har en Nora 314 och har eldat med mest björkved. Nu nyligen har jag gått över till bergvärme då den är av 1959 årsmodell och spjället är trasigt. Men eldar bara sporadiskt i den nu. Jag laddar en 750 L ack med " laddomat" . Det kommer bara genom skinlig rök "värmedaller" om man ställt in pannan rätt. Jag gör så att jag fyller pannan lite mer än hälften, ibland full och
Tweety1985: Tack för era svar! Det var en modulskorsten! Tog knappt 15 min att plocka ner den, uppifrån och ner. Värre att få isär pannan tror jag...
Tombrittberg: [citat] Hej. Har ingen erfarenhet av eran panna men försöker väl ändå att besvara era frågor, om inte annat så får vi väl igång kommentarer. 1. Antar att ni menar : vid stängd pellets eldning. Då måste väl elpatron köras i gång? 2. Antar att det är ett sätt av shuntautomatiken att skydda pannan från kokning. 3. Vid sommar värme, skulle jag absolut bara köra elpatron, av egen
Fotografen: [citat] Ett litet trådlyft är väl aldrig fel? Hursom, började fundera på hur länge jag hängt på forat och detta var det äldsta inlägget jag hittade, troligen det första. Huset det gäller är sålt och v33-pannan som åkte in fungerade när jag sålde och troligen funkar den än, har aldrig hört ett ljud från killen som köpte. Såhär efteråt skulle jag satt in en bergvärmepump
Du och 19till: Diameter? Ska den tåla värme? Bild på den som du har?
exerg: [citat] Det är aldrig bra att avbryta ugnar för tidigt, åtminstone inte då det kan bildas kondens i skorstenen. I början av eldningen är rökgaserna i toppen av skorstenen långt under kondensrisken och det är först då ugnen är fulladdad som temperaturen hinner torka murstocken. Är det +-grader ute kanske det är mindre känsligt. Har en ugn på 3 ton med tillhörande SEM-skorsten och
Demmpa: Det finns dykfickor men jag vet inte om det finns någon som passar just din termostat (själva givaren). Tex, http://www.jumo.se/produkter/temperatur/rtd-temperaturgivare/tillbehoer-foer-rtd-temperaturgivare/909710/insvetsning-eller-inskruvnings-dykfickor-909710.html?parentId=2941 Det finns färdiga rökgastermostater med dykficka & kapillärrör. Tex,
Dowser4711: Den lite ”trattformade” delen närmast väggen är en kåpa för att dölja skarven mot skorstensröret. Dra fram den först, så ser du skarven och kan eventuellt ta bort lite drevning så går det lättare att dra fram kaminen efteråt. Glöm inte att dreva med nytt tätningsgarn när du sätter tillbaka den sen!
Nils-Orvar: Passar inte Termoventilers nya kulventiler? http://www.termoventiler.com/sv/vara-produkter/ovrigt-tillbehor/kulventiler
lostinsweden: Har köpt en rökgastermostat men jag undrar om kopplingen på vänster är till en dykrör? Det hade varit bättre än rökgas . [bild] Jag hittar inget i bruksanvisningen.
BirgitS: Eller så kan du fråga jourhavande biolog: https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog.147.html
Mafisen: Efter att jag glömt fylla på mitt Mafa mini så det gick tomt med tillhörande driftstopp, så har jag sedan jag fyllde på med ny pellets haft problem med matningen. Manisk som jag är, så spenderar jag varje tillgänglig stund med att antingen vara i pannrummet och studera utrustningen, med att googla eller med att googla i pannrummet medan jag studerar utrustningen. Min brännare är en
Stadsbonden: Nu är det sluteldat, 500kg vedpanna ska ut tillsammans med 4 kubik tankar. Allt behöver komma ut helskinnat då det finns en köpare till anläggningen. Tanken är att hyra en pallyftare för vedpannan, klarar man att putta ned uppför en backe med 15 graders lutning på tre man? Tankarna går nog ut med säckkärra.