2 729 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Optimera eldningsintervall - spara ved
Jag har, av självbevarelsedriftsskäl (mindre risk för kvinnligt gnäll...) eldat en kladd varje kväll nu. Med mitt hus är varannan dag för lite, när det är nere på några få plusgrader ibland. Dessutom slabbas det ju en del i duschen, när de tre kvinnliga snårskogarna ska tvätta håret. En annan, som går från stubbåker till åldersinspirerat kalhygge, tvättar ju håret på nolltid i jämförelse.
Nåväl, egentligen borde det räcka med 1½ dygn mellan eldningarna, tänkte jag. Men det är ju inte lika smidigt när man ska jobba också.
Dock har jag nu gjort en jämförelse mellan metoderna.
Det första alternativet innebär alltså att jag eldar en brasa varje kväll, så mycket som behövs för att ladda tankarna fullt igen. I regel ett inlägg, ev. kompletterat med några få vedträn till.
Det andra alternativet ser ut så här:
Dag 1: Eldar på kvällen i vanlig ordning.
Dag 2: På morgonen stänger jag till tanken som varmvattnet tillverkas i. De andra två tankarna får värma elementen. På kvällen lägger jag i ved igen, men tänder inte på.
Dag 3: Tuttar på när jag går upp på morgonen. Öppnar till varmvattentanken, för att ladda den också igen. På kvällen stänger jag till varmvattentanken igen.
Dag 4: Eldar på kvällen i vanlig ordning. Öppnar till varmvattnet igen, förstås.
Detta ger alltså två eldningstillfällen på tre dagar. Råkar någon vara hemma på förmiddagen dag 3, får den lägga i extra ved, när det första inlägget brunnit ut. När jag jämförde gjorde jag det själv, för att veta hur mycket det gick åt.
Resultatet då? För att bli klokare, har jag räknat och vägt veden som går åt, i en kombination av dessa metoder. Det visar sig att i stort sett enbart på grund av att inlägg nummer två är så mycket effektivare än det första, eftersom pannan redan är varm när man lägger in andra gången, sparar detta ungefär 28% av veden! Att det skulle göra någon nytta hade jag misstänkt, men jag trodde inte att skillnaden skulle vara så stor.
Mätningen är inte så noggrann att jag kan säga att det blir exakt 28%, men låt säga att jag sparar ungefär en tredjedel, så stämmer det bra.
Enda nackdelen är att temperaturen i huset varierar inom ungefär 1,5°C, men om det är 21,0 eller 22,5°C, det spelar oss ingen större roll.
Alltså kan man se att stor tank med bra skiktning, samt helst med möjlighet att prioritera varmvattnet ibland, är bra för bränsleekonomin, under förutsättning att man utnyttjar möjligheterna till max, förstås.
Nåväl, egentligen borde det räcka med 1½ dygn mellan eldningarna, tänkte jag. Men det är ju inte lika smidigt när man ska jobba också.
Dock har jag nu gjort en jämförelse mellan metoderna.
Det första alternativet innebär alltså att jag eldar en brasa varje kväll, så mycket som behövs för att ladda tankarna fullt igen. I regel ett inlägg, ev. kompletterat med några få vedträn till.
Det andra alternativet ser ut så här:
Dag 1: Eldar på kvällen i vanlig ordning.
Dag 2: På morgonen stänger jag till tanken som varmvattnet tillverkas i. De andra två tankarna får värma elementen. På kvällen lägger jag i ved igen, men tänder inte på.
Dag 3: Tuttar på när jag går upp på morgonen. Öppnar till varmvattentanken, för att ladda den också igen. På kvällen stänger jag till varmvattentanken igen.
Dag 4: Eldar på kvällen i vanlig ordning. Öppnar till varmvattnet igen, förstås.
Detta ger alltså två eldningstillfällen på tre dagar. Råkar någon vara hemma på förmiddagen dag 3, får den lägga i extra ved, när det första inlägget brunnit ut. När jag jämförde gjorde jag det själv, för att veta hur mycket det gick åt.
Resultatet då? För att bli klokare, har jag räknat och vägt veden som går åt, i en kombination av dessa metoder. Det visar sig att i stort sett enbart på grund av att inlägg nummer två är så mycket effektivare än det första, eftersom pannan redan är varm när man lägger in andra gången, sparar detta ungefär 28% av veden! Att det skulle göra någon nytta hade jag misstänkt, men jag trodde inte att skillnaden skulle vara så stor.
Mätningen är inte så noggrann att jag kan säga att det blir exakt 28%, men låt säga att jag sparar ungefär en tredjedel, så stämmer det bra.
Enda nackdelen är att temperaturen i huset varierar inom ungefär 1,5°C, men om det är 21,0 eller 22,5°C, det spelar oss ingen större roll.
Alltså kan man se att stor tank med bra skiktning, samt helst med möjlighet att prioritera varmvattnet ibland, är bra för bränsleekonomin, under förutsättning att man utnyttjar möjligheterna till max, förstås.
Exakt det jag brukar säga! När man går från att elda varannan dag till varje dag ökar vedförbrukningen med ett steg pga bla dålig verkningsgrad vid upp och nedeldning.
Slutsats man ska ha stor tank! Vissa påstår att det ger förluster. Dessa är dock helt försummbara om man jämför med ovan nämda förluster.
Resonemang som att elda "bara" en gång per dygn är optimalt är felaktiga eftersom det är bättre att elda tex var tredje dygn.
Slutsats 2: Man ska köpa så stor tank och panna som man har råd med oavsett storlek på hus.
Slutsats man ska ha stor tank! Vissa påstår att det ger förluster. Dessa är dock helt försummbara om man jämför med ovan nämda förluster.
Resonemang som att elda "bara" en gång per dygn är optimalt är felaktiga eftersom det är bättre att elda tex var tredje dygn.
Slutsats 2: Man ska köpa så stor tank och panna som man har råd med oavsett storlek på hus.
Ja, eller åtminstone så stor man får plats med...
Samtidigt ska man komma ihåg att man ska ju ha tid att gå till pannan och stoppa i då och då, när man väl eldar, eftersom det i regel går åt flera inlägg, om man ska värma upp hela tankvolymen igen. Och det ska man ju, om det ska vara någon riktig vits med det hela.
Samtidigt ska man komma ihåg att man ska ju ha tid att gå till pannan och stoppa i då och då, när man väl eldar, eftersom det i regel går åt flera inlägg, om man ska värma upp hela tankvolymen igen. Och det ska man ju, om det ska vara någon riktig vits med det hela.
Visst är det så....inom rimliga gränser förståss. Vattnet svalnar ju förr eller senare även om du inte tar ut något varmvatten alls..oavsett om du har isolerat så du inte kommer in i pannrummetMatss skrev:
Men kan hålla med om att man kan lätt dubblera dom gängse rekomendationerna, sen finns det ju inte allt för många stora pannor att välja på...tyvärr. Vill ju inte elda ett helt dygn i sträck.
Klicka här för att svara