Hej! Jag har faktiskt sökt info både här och på nätet men inte hittat någon information om det finns olika tekniker för att tända en vedpanna. :-[

Jag gissar att det vanliga sättet är att använda samma sätt som man tänder vilken eld som helst - papper och stickor, vilket säkert är trevligt ibland, men förmodligen känns mindre trevligt när man bara vill komma iväg till jobbet och kunna komma hem till ett varmt hus...

Så jag gissar att det borde finnas pannor med varmluftständning och kanske en massa andra varianter, eller är det samma för alla???

I min panna, som har omvänd förbränning, gör jag så här (och helt enligt installationsinstruktionerna förresten): 3 vanliga ved, därefter späntved (jag använder en sån här späntkniv och tar en något mindre vedpinne och trycker igenom 1x1 cm splintningar i ändträt, därefter tidningspapper (lossar hela blad och knycklar till lite), därefter 3 vanliga klabbar och sedan lite papper till. Jag tänder pappret och därefter sätter jag på fläkten (provade tvärsom först men då slocknade i regel tändstickan innan jag fått fyr på pappret). Pappret tänder den späntade veden. Detta har aldrig felat för mig och det är hur enkelt som helst och tar inte någon tid alls. Efter en stund fyller jag på fullt, men det går säkert att stoppa max bara man ser att det grundfyrat.

En arbetskamrat gav mig ett scouttips som man skulle kunna använda om man inte vill spänta och ha sig, men detta kräver lite förberedelser som kan passa bra så här i decembertider: 1. Ta en hel tidning och riv i smala revor. 2. Doppa revorna i paraffin/stearin och låt torka.
Dessa paraffinerade tidningsrevor skulle man kunna ha och tända med. Jag har inte provat själv, men det är tydligen ett rubust scouttips som används i regnskogs-sura sammanhang när man vill få fjutt på en brasa.

//Per

Har du en panna med underförbränning så kan du tända med en ogräsbrännare,
du slipper dessutom att ens böja ryggen.

Det finns brännare i olika prisklasser, farsan kör med en variant för runt 500 spänn.
Lägg lite småved i botten, blås på med brännare och det brinner som fan efter 10 sek.

En gasoltub räcker i flera år, mycket smidigt!!

En billig variant finns på Jula:

http://www.jula.se/Butik/default.as...rodukt.asp?pf_id=SE-704014&dept_id=SE-704

• Gilla
PeterS1982 och 1 till
  • Laddar…
vedeldaren skrev:
du slipper dessutom att ens böja ryggen.

Det finns brännare i olika prisklasser, farsan kör med en variant för runt 500 spänn.
Lägg lite småved i botten, blås på med brännare och det brinner som fan efter 10 sek.

En gasoltub räcker i flera år, mycket smidigt!!

En billig variant finns på Jula:

[länk]
Näemen, hålla på och tända med gasol och sånt,  det är ju fuskigt! :D Fast det är ju klart, den med flest prylar när man dör, vinner... ;)

slipperman skrev:
Näemen, hålla på och tända med gasol och sånt,  det är ju fuskigt! :D Fast det är ju klart, den med flest prylar när man dör, vinner... ;)

Jo man kan ju använda två träpinnar och gnida dom mot varandra tills det tar sig, om man är laggd åt det hållet  ::)

vedeldaren skrev:
Jo man kan ju använda två träpinnar och gnida dom mot varandra tills det tar sig, om man är laggd åt det hållet  ::)

Tack, det blir till och med ett hållbart argument i nästa äskning ur hushållsbudgeten. Tusan, när kommer pannan med integrerad värmepistol för tändning, så man slipper hålla på att jamsa med såna ålderdomligheter som tändstickor?

Här används tyrstickor...

Fotografen skrev:
Här används tyrstickor...
Si denna tyrsticka, hur långsamt hon slocknar, hur hon ryker och förpestar med sin sura brandlukt! Varför inte hellre med en enda liten rörelse av handen trycka henne djupt ned, hastigt, utan väntan... så att hon kommer ännu klart glödande i mullen...
- Verner von Heidenstam

Det var ungefär vad jag hittade när jag googlade. Vad är en tyrsticka och var kan man köpa en sådan sort?

Tyrstickor får man från gamla tallstubbar eller tyrtallar. Tyre innehåller mycket kåda därav att det brinner bra men rycker svart.

/Peter

du slipper dessutom att ens böja ryggen
Kör också med ogräsbrännare från Harlard Nyborg pris 140kr, gasoltuberna kostar 29,90 går åt ca en om året till pannan..lite mera till ogräset ;). Lägger två tre mindre ved pinnar i bottnen och där på ett lager spänt ved ca:2x2cm. Lämnar även kvar det kolen och det mesta av aska i botten på vedutrymmet, rensar bara efterbrännarkammaren före uppstart. Inget papper som ryker och luktar och mycket mindre flygaska.

Får full fart på tändbrasan på ca: 2-3min, brukar vänta med att fylla magasinet tills tändbrasan brunnit ut och keramiken är riktigt varm.

Sen tvistas det lite om att aska ur vedutrymmet...vissa hävdar att 1-3cm aska "skyddar" keramiken och andra tillverkare sägen att det fräter/sliter på keramiken. Hur som helst funkar min panna bäst när det lämnas kvar lite skit på botten.

/danso

Jag laddar i ved, vilken som helst, till det är fullt i pannan. Veden har jag kapat cirka 500 mm lång, och vedutrymmet i pannan är 570 mm, så det blir lite plats över framtill, under luckan.
Där lägger jag några tidningssidor, tuttar på dem, sätter på rökgasfläkten, spanar lite i luckan för att kolla att inte fläktandet blåser ut lågorna i pappret. Sen är det bara att stänga luckan och låta det brinna på.

Funkar varje gång, utan knöl med tändbrasor, gasolbrännare, magiska stickor eller något annat. Den här pannan (Atmos DC 35 SF) är synnerligen enkel att starta.

Majgårdarna
Ja hur svårt kan det va igentligen.Har det en gång tagit eld så brinner det ju.
Att man gör en tändbrasa och sedan fyller på med ved beror ju på att man vill att bara det undre lagret på veden brinner inte hela högen på engång. Då har man ju missat vitsen med omvänd förbränning

Andreas_Hansson skrev:
Att man gör en tändbrasa och sedan fyller på med ved beror ju på att man vill att bara det undre lagret på veden brinner inte hela högen på engång. Då har man ju missat vitsen med omvänd förbränning
Omvänd förbränning styrs med luftriktning och även om man tänder vid sidan om vedhögen så likväl koncentreras elden vid rostern efter en stund :). Man missar inget då lågorna går neråt och det brinner bäst närmast rostern om man har direktspjäll stängt ;)
gaia

Utan en riktig tändbrasa får du inte upp tempen i keramiken på väldigt lång tid, vilket medför ofullständig förbränning rök/lukt mm.

Inte ens Innovan klarar starta ordentligt utan tändbrasa (om du inte har lambdastyrning), det krävs ett rejäl luftöverskott i början för att keramiken ska bli tillräckligt varm. Detta gäller under/omvändförbränning.

/danso

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.