Innegivaren ska ju, förutsatt bra placering, alltid vara i konstant temp. Fast riktigt så enkelt är det ju inte i verkligheten.

Min sitter tex mot en innervägg och den är ju såklart varmare än en ytterv'ägg därför kan det bli kallare än det borde vid väggen om det är kallt ute. Fast å andra sidan så kan det omvända också ske om givaren sitter på en yttervägg som solen ligger på.

Bästa vore ju givetvis en massa sensorer och styrning per rum (typ sovrummet kallt och badrummet varmt osv). Det är ju i princip så golvvärme med modern styrning fungerar ett tag tills ventilerna saggar igen. Fast där finns ju samma problematik med sensorplaceringen vad gäller sol och vägg.

Optimala vore ju en sensor placerad där man tillbringar större delen av tiden i det rummet.

Frågan är vad som är mest ekonomiskt är nog mest av akademisk betydelse då jag tror att korrekt inställning av anläggningen är det viktigaste. Det som däremot spelar roll är komforten och den tycker åtminstone jag är såpass bra den kan bli med min ERA10. Väl värd de 2' den kostade.

Jag fick ett hjärnsläpp när jag skrev mitt sista inlägg! Byt ut ordet "energihänseende" till "komforthänseende"! Tänkte på styrningen av tillförd energi med ledning av givarvärden men fingrarna hängde inte riktigt med i farten... :rolleyes: Om jag bränner 3-4 kubik mer eller mindre ved varje vinter skiter jag i, men om rumstempen diffar några grader beroende på väder så blir jag ganska sur. Lägger även gärna några extra kronor på ett intelligentare system om jag vet att det är värt pengarna. Men jag får nog ändå fundera ett tag till då jag förstår att det bästa system kan få tuppjuck om inte sensorplaceringen är bra.

jag har cbjn med innegivaren i vardagsrummet mot söder, ibland strålar nog solen lite på den, men inget som jag märkt av direkt, fördelen med att ha den i ett söderrum är att den shuntar ner när solvärmen värmer inne...sen kan de ju va en nackdel åxå eftersom de kan bli kallare i norrummen..

Jag har även min i ett "soligt rum" men solen skiner (troligen) inte rätt på iaf så den kompenserar helt korrekt för den värmen som vi får gratis (faktist så är det ju inte skatt på direktverkande solvärme (ännu))

Idag trots -9°C så gick shunten nästan ner på 0 när solen låg på.

Jag har två våningar (ja, räknar jag källaren och vindsrummen också har jag fyra), så innegivare på den ena eller den andra våningen är ingen höjdare. På vintern har vi stängt mellan våningarna, och det är ju alltså vid den tid då jag eldar för att få värme. Hur man än gör blir det tokigt om det är olika belastning, antal personer eller annat tillskott på den ena våningen jämfört med den andra.

Så jag kör med enbart utegivare och termostatventiler på elementen. Grundvärmen får jag i relation till vad utevärmaren säger. Sen får termostaterna lugna ner eventuellt överhettade rum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.