Jag har en Nibe vedex 3000 med 2000L acctank och laddomat 21.

Har ett par funderingar som jag undrar om någon kan tipsa om.

1. När jag eldar så slår laddpumpen av och på ibland innan den börjar ladda på allvar. Jag skulle önska att den slog till och sen körde på tills det brunnit ut. detta problem är bara innan pannan kommit upp i temp helt och inte heller alla gånger.

2. om jag laddat tanken helt fullt, nästan 100 grader i toppen och 80 grader i botten, så kan syr-ventilen som kyler panntoppen öppnas efter att laddpumpen stannat, även om all ved brunnit upp. Skulle så klart hellre ladda acctanken mer än att spola hetvatten på golvet i pannrummet.
Går det att koppla laddomaten annorlunda och isåfall hur? Idag är den kopplad enligt Nibes beskrivning.
Har provat lite olika variationer på termostat vreden på pannan men blir inte riktigt nöjd. i övrigt funkar allt bra med anläggningen.

Pricken
 
Hur Nibe gör vet jag inte.

I min anläggning styrs laddpumpen av rökgastemperaturen. Är det varmare än drygt 100°C går pumpen. Vid starten har jag en speciell förbikoppling som ser till att pumpen går tills pannan kommit upp i rökgastemperatur.
På detta sätt går pumpen när den behövs, men inte om den inte behövs.

Med en rökgastermostat går det alltså att lösa på ett bra sätt. Det finns nog något elschema för din panna, där man kan se hur pumpen kopplas in till den pannan.
 
_ap_
Syr ventils problemet löser man med en avstängnings ventil,
eller att flytta givaren längst ner i tanken.
 
Problemet beror av att självcirkulationen inte räcker till att ta vara på värmen från keramik och efterglöd när botten av tanken börjar bli varm. Om du känner att du vill ha SYR kan du sätta en termostat som kör pumpen så länge pannvattnet är mer än 90 grader. Denna får då kopplas parallellt med rökgastermostaten.
 
Jo det verkar som att den styrs av rökgastermostaten. det finns ingen möjlighet att "låsa den" vid startfasen som jag sett att en del pannor har, men det har jag provat att vrida ner vredet till ca:50 grader när det börjat brinna, sen vrider jag tillbaks den till ca:80grader när jag lägger i mer ved. problemet är att om inte laddpumpen går så börjar det självcirkulera och det tar mycket längre tid innan pannan kommer upp i driftstemp.

Ska se om det finns någon styrning att koppla som går parallellt för slutfasen. det är klart att det blir en hel del värme kvar i keramiken.

Tack för era svar.
 
Har du laddomat så ska du vrida ner laddpumpsratten (den högra) till minsta värdet.
Då styrs pumpen av rökgaserna enbart = så länge lampan är grön går pumpen.

Jag vet att dom rekommenderar att den ska stå på 70°C, men har man laddomat 21 så hävdar jag att den ska stå på "noll"
eftersom laddomaten sköter regleringen av laddtempen.

(Har själv en Vedex 3000)
 
Det ska jag prova nästa gång. Övre gränsen löser ju sej själv, eftersom pumpen stannar när veden brunnit ut.

//Pricken
 
Hocke skrev:
Har du laddomat så ska du vrida ner laddpumpsratten (den högra) till minsta värdet.
Då styrs pumpen av rökgaserna enbart = så länge lampan är grön går pumpen.

Jag vet att dom rekommenderar att den ska stå på 70°C, men har man laddomat 21 så hävdar jag att den ska stå på "noll"
eftersom laddomaten sköter regleringen av laddtempen.

(Har själv en Vedex 3000)
Betyder inte det att fläkten kommer att gå tills pannan börjar kallna? I så fall är det inte så bra för verkningsgraden.
 
Nä, av någon konstig anledning så är rökgastermostaten och laddpumptermostaten seriekopplade på Vedexen.
Båda måste vara "på" för att pumpen ska gå. Så pumpen stannar så fort rökgaserna går under inställt värde.

Personligen skulle jag vilja koppla om laddtermostaten så att den blir parallelkopplad och ställa in den på 95°C. Då skulle pumpen starta när tempen är över 95°C i pannan även om rökgastempen är under sitt värde .
Detta skulle även lösa trådskaparens problem med SYR:en

Edit:
Ett förtydligande, jag såg att Matss skrev fläkten.
Det finns tre rattar på Vedexen
Rökgastermostaten: styr fläkt och laddpump
Laddpumpstermostaten: styr pump tillsammans med Rökgasterm.
Max. termostaten: stänger av fläkten vid inställd temp.
 
Redigerat:
Så här ser det ut
 
  • term.jpg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.