Som jag beskrivit tidigare så bytte jag vedpanna för en dryg månad sedan, och eldat flitigt sedan dess.

En sak jag funderar över, hur länge ska det behövas luftas egentligen?
Jag har eldat tanken(800 liter) full drygt 30 gånger nu och det är fortfarande mycket luft som måste ut...

ni som bytt panna vid tillfälle, vad är era erfarenheter? verkar det normalt det jag är med om, och har ni några extra bra knep att bli av med luft?

/Micke

Det verkar normalt,kom igen om 2år;) Vad har du för expansion?Själv håller ja på än å försöker bli av med luften:)

_ap_
det här med luft är mycket skumt för en del räcker det med en! ordentlig brasa för vissa försvinner det aldrig..
beror nog mycke på anläggnings utformning, har själv sett till att ha rätt lutning på alla rör för att kunna veta vars luften tar vägen och det räckte som sagt med en full laddning för att alla pumpar skulle vara tysta..

ja, det där med utformning är intressant. I mitt tycke så sitter min luftning inte helt optimalt, det gör inte saken bättre. Hade helst haft den rakt över laddomaten, nu sitter den längre bort, på ett sätt, åt fel håll.

Jag är tvungen att stänga av och sätta på laddomaten för att luften ska hamna rätt, det är lite pillrigt.

som expansion har jag en röd "bomb" bredvid pannan.

Är det 100% tätt överallt?
Jag har en påfyllnings kran på mellan laddomat och panna på returledningen denna kran har ibland sett fuktig ut men det har aldrig läkt så att det har synts något vatten men denna lilla fuktning räckte för att jag skulle ha luft problem jag drog fast den lite hårdare sen har mina problem varit borta.

Som sagt har man långvariga luftproblem kan det läcka nånstans.Hur var det nu fanns det nån spray att ha på kopplingar å på så sätt utesluta läckage?:)

MickeH74 skrev:
ja, det där med utformning är intressant. I mitt tycke så sitter min luftning inte helt optimalt, det gör inte saken bättre. Hade helst haft den rakt över laddomaten, nu sitter den längre bort, på ett sätt, åt fel håll.

Jag är tvungen att stänga av och sätta på laddomaten för att luften ska hamna rätt, det är lite pillrigt.

som expansion har jag en röd "bomb" bredvid pannan.
Utformningen är allt när det gäller vedeldning, sätter man bara en luftare på röret kan du få lufta resten av livet och minsta ångbubbla stoppar cirkulationen effektivt.

För att få bra system skall övre röret obrutet luta mot ett ställe där luften kan avskiljas från vattnet. Vid tryckexpansion lutar man lämpligen röret mot övre sidoinlopp på tanken och använder toppanslutningen enbart till avluftning. Är inte det möjligt får man sätta en luftficka på högsta punkt och sätta luftaren där.

Autoluftare är ett tecken på felkonstruerat system och helt onödigt vid korrekt rördragning.

tack Matss och ni andra för förklaringarna, jag har "bara en luftare på röret" som Matss skriver. När vi installerade nya pannan så ville rörkillen installera en autoluftare, vilket jag prutade bort. Jag tänkte att tömma på luft går väl att göra manuellt, Matss input bekräftar det jag tänker.

Min acc-tank är inte optimalt kopplad om man följer Matss beskrivning, den får vattnet ovanifrån.

Två nya frågor:
- Det här med läckor, kan det verkligen läcka in luft i ett övertryckssystem, jag tycker att det låter omöjligt, eller är det jag som tänker galet?

- Min avluftare sitter som högsta punkt nere i pannrummet, men rören lutar inte synligt åt det hållet. Hur mycket kan man själv göra med rören för att det ska luta mer? Går det med lite amatörmässigt våld tvinga fram en liten lutning?

En del säger att man kan montera "ångfällor" på laddkrtsen en på stig o en på returen,en liten fyrkantig burk med ett filter i som fångar upp luften,sen avluftning på toppen.Finns hos www.dinvvsbutik.se:) Våld ska man nog inte använda på rör o kopplingar har det inte läckt förr så kan det börja då:D

Fråga 1: Ja, du kan få undertryck på sugsidan av en pump om du kör den på full fart.

2: Om rören inte lutar synligt fel heller ska du nog inte börja med att ändra lutningen heller. Bättre att montera nån luftfälla på högsta punkt. Antar att övre rör är cu35, montera en T-koppling med avstick 35 uppåt till nån form av burk och sätt avluftaren där. Burken kan tex vara ett grovt rör som rymmer några liter.

Hej!
Ja, det här med luft kan ställa till det och en "autoavluftare" är inte ngn garanti för att det ska fungera i alla lägen. Hade stora problem att få igång ett system på jobbet nyligen där det kommit in luft efter renovering av en VVX. Det visade sig att den ena avluftaren "satt igen sig" och man fick lufta manuellt och flytta den fungerande avluftaren mellan de två punkterna där det satt avluftare......*suck* Så klart hade jag inte ngn i reserv och klockan hade blivit efter 16...
Nåväl har man konstruerat "rätt" så verkar det som sagt inte behövas avluftare. Mitt kommande system är dock tvunget att ha dem då det kommer ha rören "i en båge" ned till radiatorerna igen efter tanken eftersom det är ett enplanshus.

Att det skulle komma in luft i ett övertryckssystem är möjligt men inte så vanligt. Ett "måste" är att trycket är lågt och på vissa punkter - på pumpens sugsida t.ex. kan det hända. Verkar vara vanligare med felkonstruerade system som har öppet expansionskärl.
Däremot så har en läckspray eller såpvatten inte någon verkan vad jag kan tänka mig eftersom sådana bara fungerar om det läcker ut luft från systemet och inte in...

tack igen för feedback,

Nu har jag stått med tumstock och inte bara förlitat mig på ögonmåttet. Det är någon cm lutning "upp" till avluftaren, jämfört med närmare acc-tanken. Så då är det nog helt rätt där...
det som känns lite bakvänt är att luften måste röra sig "mot strömmen" när pumpen går, vilket gör att jag måste stänga av pumpen under drift för att luften ska rätt. Korta stopp gör att luften kan "bubbla" till rätt ställe.

Det där med ett större rör vid avluftaren låter som en bra ide. nuvarande rörstump upp till själva avluftaren rymmer nog bara 1-2 deciliter(med mitt amatör-ögonmått) Det är ofta så att jag får lufta flera gånger under samma eldning, annars så sticker luften till acc-tanken där den fastnar ovanför tanken på ett väldigt irriterande sätt. Där finns det ingen luftningsventil.

Laddomaten kör jag förresten på steg 2, min vedpanna är på bara 25Kw, och det verkar som att den gillar det lägre läget.

Hej! Man skulle ha ett "ångrör nära panna oxå som fångar upp luft innan termostaten öppnar i laddomaten.:)

ja, verkligen.
fler ångrör åt folket!

MickeH74 skrev:
tack igen för feedback,

Nu har jag stått med tumstock och inte bara förlitat mig på ögonmåttet. Det är någon cm lutning "upp" till avluftaren, jämfört med närmare acc-tanken. Så då är det nog helt rätt där...
det som känns lite bakvänt är att luften måste röra sig "mot strömmen" när pumpen går, vilket gör att jag måste stänga av pumpen under drift för att luften ska rätt. Korta stopp gör att luften kan "bubbla" till rätt ställe.

Det där med ett större rör vid avluftaren låter som en bra ide. nuvarande rörstump upp till själva avluftaren rymmer nog bara 1-2 deciliter(med mitt amatör-ögonmått) Det är ofta så att jag får lufta flera gånger under samma eldning, annars så sticker luften till acc-tanken där den fastnar ovanför tanken på ett väldigt irriterande sätt. Där finns det ingen luftningsventil.

Laddomaten kör jag förresten på steg 2, min vedpanna är på bara 25Kw, och det verkar som att den gillar det lägre läget.
Du medelar väl oss om du gör några om ändringar i ditt system? hihihihihihihihi:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.