HEJ
Finns det nån som känner till flispannorna som säljs på Blocket av Scand BQ ?
Priset tyder på att det är mindre bra grejor, men är det så ?

Vi eldar tyvär sedan länge med swebo kopplad till en Molle-panna och funderar på byte.
 
_ap_
Är det flis ni eldar eller pellets?
 
  • Gilla
SSSSSS
  • Laddar…
_ap_
När man eldar flis blir det varmt nästan oavsett panna och lösning det som skiljer
är driftsäkerhet och hur mycke underhåll som krävs..
Men 70kW för 43500+ moms med eltändning och uraskning låter ju nästan för bra
för att vara sant.
Bor bara 3mil från haparande så man måste nog ta sig en tur dit och snoka..
 
HEJ _ap_
Vi eldar torr industri-flis.
Nog fungerar anläggningen men det finns ju bra mycket bättre att välja på.
Skulle vara fint med eltändning och en acc. Då finns det möjligeter till sol osv.
 
Jo låter intresant. Har en Veto tallkari 40kw Med albin 454 special.värmer bara 60m2 nu men det blir 150 till efter sommaren. Men det vore kanon med eltändning
 
Har talat med Scand BQ
En 70 kwa panna med kompl med sluss liger mellan 70 och 80 kkr, måste kompleteras med någon form av förråd. Ett förråd ligger väll mellan 25 och 125 kkr beroende på hur händig man är. Så slutnotan blir rätt häftig !

Vi behåller skiten vi har, men skall kompletera med en hydrulisk flis-ficka på 15m3
Man köper ju rätt mycke flis för vad en ny anläggning kostar, så vi bjuder på den låga verkningsgraden

Vi eldade oxå med Veto och Albin en gång i tiden.
 
_ap_
Så klart, lät ju för bra för att vara sant. ;)
Och så ska man ända försöka fixa så alla grejer lirar med varandra.
 
Hej, det var så kul att läsa Era inlägg så jag fick lov att ordna medlemsskap. Har eldat flis i 16 år med beg utrusningar. För ca tre år sen köpte jag en ny Focus PE 30 panna för ca 23.000:- . Den är kanon. Man kan ställa in rökgasernas hastighet genom panna med att ta ur/i sk bafflar. Det i sin tur gör att rökgastempen ligger på 125 - 150. Pannan är koplad i dag till en 25 år gammal renov. Svemougn med digitalstyrning. Fungerar perfekt. Storförråd ute på ca 6 m3 uppbyggt på 1x2,5m hydralskrapa. Inne i pannrummet är en påfyllningsvakt(fyrkantsschakt i plåt med vippbrytare) monterad på 800 l förrådet. 2 veckor mellan fyllningarna med skopan. uraskningen är tyvärr manuell och beronde på materialet som eldas (spån, kutterspån, blötflis, torrflis) kan man aska ur från dagligen till 2 veckor. Kolla rökgasernas temp. Det behöver inte kosta skjortan.
 
VI är på den tredje anläggningen och det 2:a fristående pannrummen (som jag tror måste byggas på en dryg meter...suck !).
Det är som min svärfar sa när han första gången såg mitt verkstadsbygge på150m3 m 5m takhöjd " och det är redan för litet " ...gubbtjyv.

Förra anläggningen bestod av svebo fils-stocker och en norrahammar gjutjärnspanna.
Den var svår att sota, men den verkade ta till vara på värmen bättre. för det går mer flis nu med mollen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.