hej, har ett 70m2 stort garage som jag vill ha vedeldad värme i.
idag står en liten vedkamn med tillfälligt skorsten som skall bytas ut omgående.

pratade med sotarmästaren som jag ha rbra kontakt med och varmluftspanna i garaget var näst intill omöjligt att få godkänt.

då det finns källare som idag används som vedbod/förråd så föreslog han att jag gör det till pannrum och har en varmluftspanna där istället.

så min fråga till er är.
har någon bygt om en vedpanna (plåt) (10-15kw) till varmluftspanna?

enligt beräkningar borde det räcka med 350 lr dygt det liter per minut för att kyla pannan?

borde det isf räcka med tryckande kanalfläkt och 160 spiro? total rörläng blir inte mer än drygt fyra meter, plus själva pannan.

någon som har tips och råd?

tror detta kan bli ett bra projet som många har nytta av. så svara gärna med er erfarenhet och alla tankar krng varmluftpannor.

det är lättare att ha kvar den vattenburna pannan som den är och koppla mot en eller flera bilkylare, så har jag haft i ett garage. Sitter tillochmed en temostat som startar fläkten på de flesta kylare. Och det är lättare att dra vattenrör än grova spirorör.

den tanken har oxå funnits och är ett allternativ.
mycket lättare dragning men ska bara upp med spiro genom ett träbjälklag så det är lätt gjort.
problemet med vattenburet är att hela systemet står kallt mellan gångerna jag är där.
glykolbwlandning funkar men känns som mer problem?

dettutom så springer kostnaden ju iväg så det ska dras kopparrör...

tänker jag fel?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.