9 588 läst ·
65 svar
10k läst
65 svar
Orlan Nordic 40kw ryker in
Klockrent! Ska man skratta eller gråta? :wow:Matss skrev:
Nu ska jag ringa Polimex imorrn och tjata lite om läckande luckor får jag se.
Har du fått några råd om dina otätheter, valbobygge?
Rådet jag har fått är att jag har fel balans mellan primär och sekundär luft. Hur jag än skruvar blir den aldrig luktfri, känns som att gängorna snart är utslitna ;-)
Kör med högt undertryck i pannan, motdragssjäll ställt på 35 Pa.
Pannrummet har strypt tilluftsventil för att ingen lukt ska sippra ut genom dörr eller bjälklag. Jag undviker att öppna pannrumsdörren under pågående eldning.
2 varv på sekundär.
ca 12 mm på primär.
Fläkten på 5.
Kör med högt undertryck i pannan, motdragssjäll ställt på 35 Pa.
Pannrummet har strypt tilluftsventil för att ingen lukt ska sippra ut genom dörr eller bjälklag. Jag undviker att öppna pannrumsdörren under pågående eldning.
2 varv på sekundär.
ca 12 mm på primär.
Fläkten på 5.
Redigerat:
Fick tips av romoheat idag att jag skulle pröva att lossa på sotluckan som sitter på rökröret.
För kraftigt drag var absolut inte bra sa han.
Har alltid haft problem att få till fina glödbäddar när jag gör starteld, men satan va fin bädden blev när jag plockade bort luckan helt. Pannan brann lugnt och fint.
När jag sedan laddade fullt och drog igång pannan gick den som en klocka hela brinntiden!
Luktade avsevärt mycket mindre från luckan också. Kunde inte riktigt känna om det spridit sig i hela källaren som vanligt eftersom det fortfarande luktade skarpt från gårdagens eldning.
Exakt 121x87mm stort är hålet i rökröret. Vilken dragbegränsare rekommenderar ni? Jag ska definitivt köpa en d^_^b.
Men luckan är inte helt tät kände jag. Möjligt att tätningen har blivit alldeles för hårt ihopklämd efter att man dragit åt luckorna utav helvete hela tiden? Ska pröva att lägga i en extra remsa med tunt sånt där "garn" ovanpå den gamla imorgon får jag se.
För kraftigt drag var absolut inte bra sa han.
Har alltid haft problem att få till fina glödbäddar när jag gör starteld, men satan va fin bädden blev när jag plockade bort luckan helt. Pannan brann lugnt och fint.
När jag sedan laddade fullt och drog igång pannan gick den som en klocka hela brinntiden!
Luktade avsevärt mycket mindre från luckan också. Kunde inte riktigt känna om det spridit sig i hela källaren som vanligt eftersom det fortfarande luktade skarpt från gårdagens eldning.
Exakt 121x87mm stort är hålet i rökröret. Vilken dragbegränsare rekommenderar ni? Jag ska definitivt köpa en d^_^b.
Men luckan är inte helt tät kände jag. Möjligt att tätningen har blivit alldeles för hårt ihopklämd efter att man dragit åt luckorna utav helvete hela tiden? Ska pröva att lägga i en extra remsa med tunt sånt där "garn" ovanpå den gamla imorgon får jag se.
Detta företag har en bra sammanställning av dragbegränsare www.transtemper.se gå in på 'produkter' sedan 'dragbegränsare' , jag har ingen aning om hur de ligger till prismässigt. Jag köpte min av Romoheat.
Jag har KW 150 och tycker den fungerar bra. Om jag ställer den på 20 Pa så öppnar den mycket men inte fullt då jag har som bäst drag i min halv * helstens skorsten på 9,5 m. Köp inte mindre än denna!
Jag har KW 150 och tycker den fungerar bra. Om jag ställer den på 20 Pa så öppnar den mycket men inte fullt då jag har som bäst drag i min halv * helstens skorsten på 9,5 m. Köp inte mindre än denna!
Ja för bövelen, det ser jag ju nu! :blushing: Det har jag totalmissat :xÅskar skrev:
Transtemper var en fin sida. Tigerholm var bra också, men det står inga priser där.
KWZ 150
KWZ 180
Tigex 50
Nån av dom ser ju intressanta ut
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden