Var hemma hos en släkting till min sambo idag..

Dom har nyss installerat en jordvärmepump och dockat den mot deras befintliga kombipanna,
som eldas med ved..

Det har alltid varit öppet system i huset förut, fast nu har dom installerat ett slutet expkärl
iom värmepumpen.. Men sedan när vi satt å snackade lite så sa han att han fyller på systemet
ibland, jag sa att det ska han inte behöva göra om inte trycket sjunker.
Men han sa att han fyller på tills det kommer ur skvallerröret som vanligt. Och mycket riktigt, det öppna kärlet är fortfarande anslutet, fast expröret är ju anslutet på pannan och shunten på pannan står på 0 när han inte har eldat..

NÅgon som kan förklara varför rörkrökaren har gjort såhär?

Kan det vara expansionskärlet till kylmediat kanske?

Sitter inkopplat på Radiatorreturen.. Så det är det inte..

Såhär verkar det sitta ihop..

• Snabbskiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
_ap_
Förmodligen går det att med ventiler stänga bort
det öppna kärlet från pumpen.

Enda sättet att koppla från den är med shunten i kombipannan, fast dom är väl inte speciellt täta?
Sen om han vill elda med ved en stund så måste han ju ställa på shunten..
Kan ju tänka mig att det är bra att ha för kokningsrisken iom att det inte finns någon acktank,
fast varför sitter då ett slutet kärl där? Gör enligt mig ingen nytta..

Det gör ingen skada iaf, låt det vara så.

Protte

Hade inga planet på att göra om någonting, eftersom det fungerar :)
Ville bara reflektera mina tankar här :)

Okunskap? Man upphör aldrig att förvånas...

Var nyligen och tittade på en kulvertinkoppling som "stora rörfirman" gjort. Kulverten anslutet på en högpunkt ovanför tankarna och pumpen sög bara luft. Första försöket att fixa det hela var nån slags inovativ rördragning som naturligtvis inte förbättrade nånting men det gick åt mycket rördelar:). Andra försöket flyttade man pumpen till returen vilket inte förbättrade nånting. Tredje besöket konstaterade man att det funkar som det ska...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.