5 585 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Elektriskt styrd dragregulator/spjäll.
Jag har sökt runt lite på forumet och hittar en del trådar, men inga där trådskaparen fått ett riktigt svar eller tips på en produkt, så jag försöker igen.
Jag är på jakt efter en elektriskt styrd dragregulator, eller någon typ av lämplig styrning som går att montera på dragregulatorn jag har idag (som sitter på rökgasröret på en Nibe Alpha Combi)
Det jag är ute efter är att kunna öppna dragregulatorn helt när pelletsbrännaren inte är igång, för att slippa kyla ner pannan i onödan.
Har någon nått tips om vad det finns för lösningar?
Just nu funderar jag på att montera en centrallåsmotor/solenoid till dragregulatorns justerings-arm, men jag tycker att det borde finnas färdiga lösningar?
Jag är på jakt efter en elektriskt styrd dragregulator, eller någon typ av lämplig styrning som går att montera på dragregulatorn jag har idag (som sitter på rökgasröret på en Nibe Alpha Combi)
Det jag är ute efter är att kunna öppna dragregulatorn helt när pelletsbrännaren inte är igång, för att slippa kyla ner pannan i onödan.
Har någon nått tips om vad det finns för lösningar?
Just nu funderar jag på att montera en centrallåsmotor/solenoid till dragregulatorns justerings-arm, men jag tycker att det borde finnas färdiga lösningar?
Känner inte till några färdiga lösningar, men en "vanlig" solenoid typ till flipperspel som trycker till luckan på lämpligt ställe löser ju det hela enkelt och fint. Det är väl det du är inne på, men den måste ju inte monteras på justeringsarmen, den hade jag nog lämnat som den är.
Har du något hum om hur mycket det kan spara?
Har du något hum om hur mycket det kan spara?
Det jag hade tänkt göra var att tillverka en liten arm som puttar på justeringsarmen, dvs den kommer inte sitta fast monterad i armen.
Jag vet inte exakt hur mycket det kommer spara, men om pannan är full-laddad så är rökgastempen ca 60 grader hela tiden, och öppnar jag dragregulatorn sjunker den till 24 grader, dvs rummets temperatur.
Jag vet inte exakt hur mycket det kommer spara, men om pannan är full-laddad så är rökgastempen ca 60 grader hela tiden, och öppnar jag dragregulatorn sjunker den till 24 grader, dvs rummets temperatur.
Sitter tempgivaren innan eller efter dragregulatorn?Daniel78 skrev:Det jag hade tänkt göra var att tillverka en liten arm som puttar på justeringsarmen, dvs den kommer inte sitta fast monterad i armen.
Jag vet inte exakt hur mycket det kommer spara, men om pannan är full-laddad så är rökgastempen ca 60 grader hela tiden, och öppnar jag dragregulatorn sjunker den till 24 grader, dvs rummets temperatur.
Nu blir jag väldigt nyfiken på vad för panna som bara har 60grader i rgt.?Daniel78 skrev:Det jag hade tänkt göra var att tillverka en liten arm som puttar på justeringsarmen, dvs den kommer inte sitta fast monterad i armen.
Jag vet inte exakt hur mycket det kommer spara, men om pannan är full-laddad så är rökgastempen ca 60 grader hela tiden, och öppnar jag dragregulatorn sjunker den till 24 grader, dvs rummets temperatur.
Hehe, det blev nog något missförstånd någonstans.Elffors skrev:
Dessa temperaturer gäller när pannan INTE brinner
Det jag vill slippa är att dra in 24 grader varm omgivningsluft genom hela pannan, värma upp den till 60-70 grader, bara för att sedan skicka ut den till kråkorna.
När pelletsbrännaren är igång så ligger temperaturen på ca 160-180 grader, och när vi eldar med ved så brukar den ligga på 200-250.
Ok. det verkar ju mer normaltDaniel78 skrev:Hehe, det blev nog något missförstånd någonstans.
Dessa temperaturer gäller när pannan INTE brinner
Det jag vill slippa är att dra in 24 grader varm omgivningsluft genom hela pannan, värma upp den till 60-70 grader, bara för att sedan skicka ut den till kråkorna.
När pelletsbrännaren är igång så ligger temperaturen på ca 160-180 grader, och när vi eldar med ved så brukar den ligga på 200-250.
Klicka här för att svara