2 257 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Vad gäller?
Hej. Bytte panna innan vintern från en gammal oljepanna eldad med pellets till en vedpanna med tankar. Trodde att det räckte med en bygganmälan för det. Som jag tänkte göra i sommar för att slippa eventuella bekymmer med att inte få elda i vinter. Men har sedan hört att det behövs bygglov och att man kan få upp till 10000:- i böter om man eldar innan besikting. Någon om vet om detta stämmer?
de låter konstigt hamma hos farsan satt de en exonom a20 som byttes ut mot en ctc total olja,el,ved han elda med ved sen pellets i fjol bytte ja panna åt han till nibe city med pellets. han har inte besiktat han eldar på sotaren sotar 2 gånger om året.. samma i här jag bytte panna och dom har aldrig sagt något...
Hej
Ring och prata med byggnadsfövaltningen i din kommun, det kan finnas lokala regler som står i nån detaljplan. Din kommun ska kunna räta ut alla frågetecken på ett telefon samtal.
Själv hade jag otur och fick prata med någon som inte borde jobba där han gör.... ställde till en hel del huvudbry för mig. Jag ringde tillbaka en månad senare och bad att få prata med hans chef, efter 5 minuter var det glasklart vad som gällde
God Jul
/Peter
Ring och prata med byggnadsfövaltningen i din kommun, det kan finnas lokala regler som står i nån detaljplan. Din kommun ska kunna räta ut alla frågetecken på ett telefon samtal.
Själv hade jag otur och fick prata med någon som inte borde jobba där han gör.... ställde till en hel del huvudbry för mig. Jag ringde tillbaka en månad senare och bad att få prata med hans chef, efter 5 minuter var det glasklart vad som gällde
God Jul
/Peter
Den nya pbl (plan o byggnadslagen) verkar ha som huvudsaklig uppgift att skapa förutsättningar för att kunna vitesförlägga husägare och kan med hjälp av en oproffesionell byggnadsbyråkrat bli lönsam för kommunen eller lamslå all kreativitet hos folk i byggtankar. Nya pålagor o x-trabetalt för tillsyn mm kan redan ,förutom ev böter, kosta lika mycket som det eventuella garagebygget och detta utan att en enda spik har slagits i. Byggförsäkring som ändå inte gäller om man bygger själv,certifierad byggansvarig och ytterligare en ansvarig som kontrollerar den certifierade byggansvarige tillkommer naturligtvis.Ska sedan det gamla garaget rivas för att göra plats för det nya skall dessutom ett rivningslov finnas som i stort sett kostar lika mycket som bygglovet. Parkinsons lag har de senaste 50 åren rådit inom byråktatin men PBL kan väl matcha denna.
exerg!
Så sant som det är skrivet!!
God fortsättning tillönskas alla!!
Så sant som det är skrivet!!
God fortsättning tillönskas alla!!
Klicka här för att svara