3 067 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Monteringshöjd av öppet expansionskärl
Hej alla på forumet
Ska montera en vedpanna, vedex 3000 med tillhörande acctankar, laddomat 21 och öppet exp.kärl.
Nu till min fråga. I både installationbeskrivningen till pannan och laddomaten står det att man ska ha 2m från ök. det översta elemetet till uk. exp.kärl. Jag kan bara få ca 1m i höjdskillnad p.g.a takhöjden på kattvinden där exp.kärlet är tänkt att sitta. Tror ni det funkar ialla fall eller blir det problem och i så fall vilka ? Alternativet är ett slutet kärl men det verkar som dom flesta förespråkar ett öppet + att det är lite ont om plats i pannrummet.
/Henke
Ska montera en vedpanna, vedex 3000 med tillhörande acctankar, laddomat 21 och öppet exp.kärl.
Nu till min fråga. I både installationbeskrivningen till pannan och laddomaten står det att man ska ha 2m från ök. det översta elemetet till uk. exp.kärl. Jag kan bara få ca 1m i höjdskillnad p.g.a takhöjden på kattvinden där exp.kärlet är tänkt att sitta. Tror ni det funkar ialla fall eller blir det problem och i så fall vilka ? Alternativet är ett slutet kärl men det verkar som dom flesta förespråkar ett öppet + att det är lite ont om plats i pannrummet.
/Henke
Det blir bra att göra som du tänkt, inga problem med det. Om du har underkant på kärlet i höjd med överkant element är det tillräckligt. Att ha några meter vattenpelare till tex laddomatens pump är däremot bra så att inloppstrycket är tillräckligt vid den höga temp som kan finnas där. Så slipper man kavitation och lokal ångbildning vid pumpen.
Klicka här för att svara
