2 959 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
AKUT! Hjälp! Vad kollar en sotare på vid besiktining?
Har satt mig lite i tidsnöd, sotaren kommer kl 0800 imorgon...
Håller på med skorstenen just nu och kommer få det klart snart. "Bara" 3 kapningar och sen smälla ihop delarna...
Däremot har jag inte börjat med att dra fram vatten och retur till vattenmantlingen och kopplat ihop det med laddomaten/accumulatortanken (de är dock på plats/installerade men ca 8 meter rör *2 att dra med en massa böjar och så att fixa tar sin lilla tid..)
Kommer sotaren att godkänna installationen om vattnet inte funkar/är installerat eller vad tittar de på?
Vill gärna få lite sömn i natt..
Håller på med skorstenen just nu och kommer få det klart snart. "Bara" 3 kapningar och sen smälla ihop delarna...
Däremot har jag inte börjat med att dra fram vatten och retur till vattenmantlingen och kopplat ihop det med laddomaten/accumulatortanken (de är dock på plats/installerade men ca 8 meter rör *2 att dra med en massa böjar och så att fixa tar sin lilla tid..)
Kommer sotaren att godkänna installationen om vattnet inte funkar/är installerat eller vad tittar de på?
Vill gärna få lite sömn i natt..
När min sotare var här och godkände min pann-installation så brydde han sig bara om skorstensanslutningen. Fast vad jag hört är det högst olika från sotare till sotare. Någon på forumet hade väl råkat ut för att inte dörren till pannrummet inte var brandklassad?!
Inget om vatten, syrventil, laddomat, osv... Inte hos mig iaf!
En följdfråga är ju då varför du bokat honom om du inte är klar? :x
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Sotaren kontrollerar brandsäkerhet. Dvs, de kommer att prova att skorstenen håller tätt och hur den är monterad. Tex att den sitter på godkänt avstånd till brännbart material och att den är isolerad på rätt sätt. De kollar också att pannan är av en miljögodkänd typ. Det de kontrollerar är alltså att installationen är godkänd inte hur bra din panna fungerar.
Sotaren kommer inte för tidigt. Det är installationen som är jävligt sen.....krilleman_215 skrev:När min sotare var här och godkände min pann-installation så brydde han sig bara om skorstensanslutningen. Fast vad jag hört är det högst olika från sotare till sotare. Någon på forumet hade väl råkat ut för att inte dörren till pannrummet inte var brandklassad?!
Tänkte det var trevligt att få klart installationen innan jul... Hade inte räknat med att en platta skulle lossna, att Hornbach inte kunde skicka med/sälja skortstenskitt när jag köper skorsten, och att jag är en obotlig optimist när det gäller hur mycket jag kan jobba och hur fort saker går..
.
Låter ju som om jag kan klara mig med att sätta dit rören på baksidan av braskaminen och inte springer ner och kollar i källaren
. Tack för hjälpen.
Förresten, vinkelslip är värdelöst, nu provat jag med tigersåg för att kapa skorstensbitar.
Låter ju som om jag kan klara mig med att sätta dit rören på baksidan av braskaminen och inte springer ner och kollar i källaren
Förresten, vinkelslip är värdelöst, nu provat jag med tigersåg för att kapa skorstensbitar.
Skorstenen var okej, men putsen var för tunn bakom kaminen (3 cm nu, kravet är 5 cm). Av någon anledning så kräver Selmac Marinella 40cm (!) bakom kaminen till brännbart. Contura klarar sig med 8 cm...
Har vart på Hornbach nu och köpt mineritskiva som jag ska skruva upp och sen sätta skiffer på, sotaren svänger förbi imorgon också för att ge ok att elda.
Skönt, nu vet jag vad jag skall göra idag
Har vart på Hornbach nu och köpt mineritskiva som jag ska skruva upp och sen sätta skiffer på, sotaren svänger förbi imorgon också för att ge ok att elda.
Skönt, nu vet jag vad jag skall göra idag
Klicka här för att svara