Hej,

Jag har fått problem med vår pelletspanna och hoppas att någon klok person har någon idé om vad det kan vara.

Det är en CTC Ecoflex med elpatron installerad 2013.

Började elda förra veckan med pellets då det börjar bli kallt ute. Nu när jag skulle duscha i morse räckte varmvattnet i ca 15 sekunder innan det blev kallt. Höjde vredet till max i duschen men fortfarande iskallt. Springer ner och kollar pannan. Den går och eldar och har kommit upp i 67 grader (måltemp 78). Borde det inte finnas varmvatten ändå då? Hade detta problemet sporadiskt även förra hösten/vintern. Temp ute just nu är 1 grad. Tidigare år har varmvattnet ALDRIG sinat. Trots -20 grader utomhus och flera duschar på rad. Har inte detta problem när den går på elpatron utan det verkar vara just när den går på pellets. Till saken hör då att elpatronen är inställd på 63 grader och går aldrig över det. Trots detta finns det alltid varmvatten. Det är jättekonstigt och jag tycker det borde vara tvärtom.

Någon som har nån aning om vad det kan vara för fel?

Tacksam för svar

• CTC Ecoflex pelletspanna med tillhörande rör och kopplingar installerad i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på pelletspanna visar en utetemperatur på 2°C, pannans temperatur på 76°C och rökgastemperatur på 106°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns en pump som pumpar runt pannvatten genom en plattvärmeväxlare som i sin tur värmer varmvattnet när man spolar varmvatten. Den pumpen kanske inte går.

Jag gissar att den startas av en termostat så då kan det ju vara fel på pumpen, termostaten eller något annat i elektroniken. För du har väl inte oavsiktligt stängt av pumpen?

Sitter en termoventil på varmvattnet som blandar varm med kallt vatten. De brukar haka upp sig förr eller senare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.