Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommande säsong blir andra säsongen med pelletsbrännaren. Förre säsongen använde vi 280 säckar pellets. Varje veckan hämtade vi på Jem och Fix pellets. Nu tänker jag att beställa 6 pallar i förväg. Men jag undrar hur leveransen skulle gå till.
Leveransen sker med en backgavelhiss skriver företaget på sin hemsida. Jag vill få pallarna i garaget. Det finns god utrymme i garaget till de pallarna. Framför garaget finns grus. Framför dörren finns 30 cm betong och en lite tröskel då börjar betonggolvet. Jag tänkte att de kan backa med backgavel ner lite in i garaget. Men läste att de inte får backa så där. En palltruck kan inte åka över grus. Jag ringde företag men jag fick inget tydligt besked. Kanske var det möjligt, kanske, kanske. Det hjälper inte mig. Någon här som har erfarenhet med att köpa pellets på pall och hur de levereras?
Jag tycker, att den kan backa in med plattformen in i garaget. Men om chauffören inte vill, kan man inte tvinga honom.M Maria W. skrev:[bild]
Kommande säsong blir andra säsongen med pelletsbrännaren. Förre säsongen använde vi 280 säckar pellets. Varje veckan hämtade vi på Jem och Fix pellets. Nu tänker jag att beställa 6 pallar i förväg. Men jag undrar hur leveransen skulle gå till.
Leveransen sker med en backgavelhiss skriver företaget på sin hemsida. Jag vill få pallarna i garaget. Det finns god utrymme i garaget till de pallarna. Framför garaget finns grus. Framför dörren finns 30 cm betong och en lite tröskel då börjar betonggolvet. Jag tänkte att de kan backa med backgavel ner lite in i garaget. Men läste att de inte får backa så där. En palltruck kan inte åka över grus. Jag ringde företag men jag fick inget tydligt besked. Kanske var det möjligt, kanske, kanske. Det hjälper inte mig. Någon här som har erfarenhet med att köpa pellets på pall och hur de levereras?
Annars kan du evtl skaffa an kraftig skiva som Du lägga över gruset, så man kan använda handtrucken.
Annars får Du helt enkelt bära in varje säck det sista metern.
Jag fick leverans med en Moffett truck. Det klarar grus.
Jo, det förstår jag. Det blir bara vänta och se hur stor lastbil de har med…U Uffe A skrev:
Nog är det väl snabbare, enklare och billigare med några plyfaskivor på gruset och en vanlig pallgroda att dra in pelletsen medRoTe skrev:
Ja det jag menade att man kan använda i kombination med winch. Även väldigt smidigt att ha om man ska dra in den trasiga bilen nån gång, fast folk mekar väl inte själva längre.F fribygg skrev:
Menar du @ RoTe på fullt allvar att TS ska fästa ett "ankare" ( ögla?) i golvet och dra in 6 pallar med en handvinch?
Plyfa kostar kanske 270kr skivan väger knappt 10 kg och går sannolikt att återanvändas ett kvartssekel om man förvarar dem innomhus då de inte används.
Plyfa kostar kanske 270kr skivan väger knappt 10 kg och går sannolikt att återanvändas ett kvartssekel om man förvarar dem innomhus då de inte används.
Om du läser IGEN så försöker jag säga att det inte alls är så lätt att dra pall med palltruck på plyfa i uppförsbacke. Jag säger: Lägg ut plyfa, ställ handtrycken med pall på den och orkar du inte dra in den så kan det vara bra med hjälp. Jag vet hur fruktansvärt tungt det kan gå och den fastnar i dörrhålet på kanten osv osv.F fribygg skrev:
Har jag förklarat så vi alla förstår nu eller ska jag ta det igen? Plyfa på mark, pall på plyfa och om så behövs, dra in med en sån där billig winch.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Har fått pellets levererat in i garaget med gaveltruck. Han ställde ner pallen på tröskeln och sköv in pallen med hjälp av gafflarna. Den gled fint på garagegolvet. Sen gjorde han samma sak med nästa pall och lyckades få in två pall i alla fall. Men sex pall kanske är lite väl mycket. Det stora problemet blir väl att övertyga chauffören om att lägga ner tiden för de är ofta väldigt sugna på att åka till nästa kund.
Jag skulle överväga att bygga ett skärmtak för pallarna på tomten i stället. Säckarna klarar sig bra utomhus om de står under tak.
Jag skulle överväga att bygga ett skärmtak för pallarna på tomten i stället. Säckarna klarar sig bra utomhus om de står under tak.
Nästa gång du beställer pellets väljer du leverantör som distribuerar med tillhörande gaffeltruck!
Jag har under åren aldrig haft problem (olika leverantörer) och pallarna placeras under carporttaket med gaffeltruck. Där kan de väl iofs stå hela vintern här i Skåne men säckarna bärs därefter in i förrådet av barn/barnbarn - mest för att det är mer estetiskt.
Själva lastbilen brukar vara väldigt stor och tung så jag är glad att den inte kör in på uppfarten.
Jag har under åren aldrig haft problem (olika leverantörer) och pallarna placeras under carporttaket med gaffeltruck. Där kan de väl iofs stå hela vintern här i Skåne men säckarna bärs därefter in i förrådet av barn/barnbarn - mest för att det är mer estetiskt.
Själva lastbilen brukar vara väldigt stor och tung så jag är glad att den inte kör in på uppfarten.
Klicka här för att svara