Jag har nyss flyttat till hus.

Försöker få koll på hur spjället funkar.

Det går att dra ut, och skjuta in, det går att rotera oändligt med varv åt vardera håll. Inga ändlägen när man roterar.

Just nu visslar det lite grand så jag antar att det är öppet.
Kaminens reglage har jag koll på efter att ha läst en manual, me spjället på bild är ett mysterium.

Fattar ej om det ska vridas eller dras/skjutas.
 
  • Vedeldad kamin med brinnande eld, omgiven av vit murad vägg. Metallspjällsreglage på väggen till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spjäll monterat på en vägg, med ett handtag som kan dras ut och skjutas in, samt roteras fritt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svarar på min egen fråga, jag har hittat manualen på internet och förstår nu att det spjället jag frågar om borde vara urkopplat eller att spjället är helt borta på insidan vilket förklarar varför absolut ingenting händer när man vrider eller skjuter staget.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Det är väl troligt att när insatskaminen monterades in så togs spjälbladet bort för att inte kunna stängas av misstag och därmed risker att rök och kolmonoxid (aka den tysta döden) pyser in i rummet.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.