Det verkar råda konsesus kring att ju mer rökrör mellan kamin och anslutning till murstock, desto bättre. Orsaken är att värmen från rökröret tas tillvara för uppvärmning. Men som jag ser det så borde det finnas fördelar med att ansluta längre ner, och på så sätt värma upp murstocken mer. Jag har dock inte stött på detta resonemang någonstans.
Tänker jag fel?
Jag ska installera min kamin och ansluta till befintlig kanal i murstocken, tänkte göra något i stil med det på bilden men funderar nu på om jag istället ska försöka maximera mängden rökrör innan anslutningen till murstock.
Tänker jag fel?
Jag ska installera min kamin och ansluta till befintlig kanal i murstocken, tänkte göra något i stil med det på bilden men funderar nu på om jag istället ska försöka maximera mängden rökrör innan anslutningen till murstock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Murad murstock = kort rökrör mellan kamin och murstock för att murstocken kyler rökgaserna mycket, men värmen kommer ändå till rummet/huset till godo genom att murstocken dels har stor yta i rummet och blir varm efter en tid och värmer länge efter eldningens upphörande med mild värme.
isolerad kaminrör som murstock = kan använda längre rökrör mellan kamin och murstock för mer omedelbar värmeavgivning, då rökröret i murstocken blir snabbt varm även med svalare rökgaser, men murstocken i sig med sin litenhet i yta ger väldigt lite värme till gagn för rummet och kallnar fort efter eldningens upphörande för att det inte fins termisk massa i någon nämnvärd grad i denna.
För permanentboende så vill man ha riktig murad murstock som hela tiden ger en utjämnande grundvärme vid daglig ledande.
Fritidshus och helgvistelse så vill man få upp värme med hög effekt och då kan lösningen med längre rökrör från kaminen och kaminörs-stock fungera för mer omedelbar värme - dock blir det aldrig riktigt 'cosy' på mindre än 3 dagars eldning och typiskt bäst lagom när man packar för att åka hem igen...
Råheten beror på att på mindre än 3 dagars uppvärmningstid har man inte fått upp värme i väggar, tak och golv på genomgående sätt och med detta avger och reflekterar dålig med värmestrålning från sina ytor och därmed upplevs huset 'rå' fast termometern på luften inomhus är på >= 23 grader C efter intensiv eldning eller annan uppvärmningssätt.
isolerad kaminrör som murstock = kan använda längre rökrör mellan kamin och murstock för mer omedelbar värmeavgivning, då rökröret i murstocken blir snabbt varm även med svalare rökgaser, men murstocken i sig med sin litenhet i yta ger väldigt lite värme till gagn för rummet och kallnar fort efter eldningens upphörande för att det inte fins termisk massa i någon nämnvärd grad i denna.
För permanentboende så vill man ha riktig murad murstock som hela tiden ger en utjämnande grundvärme vid daglig ledande.
Fritidshus och helgvistelse så vill man få upp värme med hög effekt och då kan lösningen med längre rökrör från kaminen och kaminörs-stock fungera för mer omedelbar värme - dock blir det aldrig riktigt 'cosy' på mindre än 3 dagars eldning och typiskt bäst lagom när man packar för att åka hem igen...
Råheten beror på att på mindre än 3 dagars uppvärmningstid har man inte fått upp värme i väggar, tak och golv på genomgående sätt och med detta avger och reflekterar dålig med värmestrålning från sina ytor och därmed upplevs huset 'rå' fast termometern på luften inomhus är på >= 23 grader C efter intensiv eldning eller annan uppvärmningssätt.
En typgodkänd kamin idag måste ha rökgastempratur under 300g, alltså måste förbränningen ske i kaminens brännkammare och inte i rökröret. Med en rökgastempratur under 300g spelar det inge större roll om anslutningsröret är en halvmeter eller 1 meter. Förr när verkningsgraden på kaminer var ca 30% och utan rökgashylla hade man slutförbränninge i skorstenen. I gamla skolor och bönhus kunde man se stora gjutjärnskaminer med ett långt anslutningsrör som gick flera var runt bakom kaminen innan det gick in i skorstenen för att ta till vara på värmen av slutförbränningen. Idag är inte sådana rör godkända för dom måste vara sotbara.
Sådana rör brukar oftast ha sotluckor så de blir sotbara.N Nissegandhi skrev:En typgodkänd kamin idag måste ha rökgastempratur under 300g, alltså måste förbränningen ske i kaminens brännkammare och inte i rökröret. Med en rökgastempratur under 300g spelar det inge större roll om anslutningsröret är en halvmeter eller 1 meter. Förr när verkningsgraden på kaminer var ca 30% och utan rökgashylla hade man slutförbränninge i skorstenen. I gamla skolor och bönhus kunde man se stora gjutjärnskaminer med ett långt anslutningsrör som gick flera var runt bakom kaminen innan det gick in i skorstenen för att ta till vara på värmen av slutförbränningen. Idag är inte sådana rör godkända för dom måste vara sotbara.
Klicka här för att svara