Jag har fått tag på den här spisen. Är det någon som vet något om den? På en klisterlapp står det modellnummer 108006, men jag hittar inte det numret när jag söker på nätet. Den verkar vara gjord för koks då den saknar sekundärluftspjäll, eldstaden är djup och luckan är liten, men jag har sett bilder på liknande som var avsedda att eldas med ved. Kanske går de att byta luckan. När kan den vara ifrån?
Erik
Erik
Tack för svaret.
Jag ringde till AB Hans forsman. Den har beteckningen Z540 eller Z555, har 5 - 6 kW och är troligen från mitten på 80-talet. Enligt den jag pratade med går den bra att elda med ved, men det blir inte lika bra förbränning som de nyare med sekundärlufthål. Låter inte optimalt.
Är det ingen här som har en eller har haft en likadan? Jag vill ha en vedspis i köket, men vill inte lägga ner jobbet om den inte är bra.
Erik
Jag ringde till AB Hans forsman. Den har beteckningen Z540 eller Z555, har 5 - 6 kW och är troligen från mitten på 80-talet. Enligt den jag pratade med går den bra att elda med ved, men det blir inte lika bra förbränning som de nyare med sekundärlufthål. Låter inte optimalt.
Är det ingen här som har en eller har haft en likadan? Jag vill ha en vedspis i köket, men vill inte lägga ner jobbet om den inte är bra.
Erik
Vet inte om det gör dig klokare, men jag har just slängt ut en utbränd stor Tirolia vedspis, uppskattningsvis anno 1960.
Draget var det verkligen inget fel på, men bränsleekonomin var inge vidare. Spisen drog minst dubbelt så mycket ved som Kedddyn i vardagsrummet.
Skulle jag ersatt vedspisen hade jag nog köpt en ny, om det inte bara handlat om lite myseldande. (Vi lagade all mat och värmde köket med vår gamla spis, det gick åt uppemot en skottkärra ved per dag..)
Draget var det verkligen inget fel på, men bränsleekonomin var inge vidare. Spisen drog minst dubbelt så mycket ved som Kedddyn i vardagsrummet.
Skulle jag ersatt vedspisen hade jag nog köpt en ny, om det inte bara handlat om lite myseldande. (Vi lagade all mat och värmde köket med vår gamla spis, det gick åt uppemot en skottkärra ved per dag..)
Det låter som att din utslängda spis och min inte har mycket mer än märket gemensamt. Min är liten, den är 20 år nyare och den är inte utbränd. Alla keramikdelar är hela. Någon slags brännplåt eller vad det kan heta var ganska deformerad, men inte värre än att den kunde riktas. Förhoppningsvis placerar den sig någonstans mellan din utslängda och en ny beträffande bränsleekonomi.
Jag vill ha den som extra värmekälla. Den skall eldas i, men den kommer inte att stå för huvudsakliga matlagningen eller uppvärmningen.
Erik
Jag vill ha den som extra värmekälla. Den skall eldas i, men den kommer inte att stå för huvudsakliga matlagningen eller uppvärmningen.
Erik
söker reservdelar till min vet inte vilken modell jag har
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reservdelar svåra eller omöjliga att hitta idag,importeras ej och tillverkas troligen ej längre,om gratis kör så länge den håller,är man duktig kan man tillverka delar..Om Du ska köpa den ska den vara riktigt billig..
tror jag kan tillverka delar på jobbet, ska till sommaren ta ur dom brända delarna.
annars låter jag gjuta nya.
annars låter jag gjuta nya.
Sommaren har snart gått men inte hunnit ta tag i spisen då vi installerar luft /vatten. Men tanken att göra delar står kvar för vi vill behålla kaminen till reservJ Jonas A E skrev:
Bra du påminner mej!!!
Jag har precis likadant helt nytt aldrig använt eller installerad jag tänkte installera det brevid våran täljstens spis för myseldning inom kort
Med facit i hand skulle jag avråda om den är likadan som min. Jag installerade spisen i mitt kök till slut. Och den är inte speciellt bra. Den är gjord för koks och keramikdelarna bränns väldigt lätt sönder när man eldar ved. Sedan är inte eldstaden utformad för att få plats med vedträn. De måste vara ganska korta för att gå in genom luckan.Jahe skrev:
Japp den är precis som ditt när man gemför bilder man får in väldigt korta ved bitar jag har tillgång till kol som vi kan eventuellt testa också keramik locket ska vara öppen när man små eldar tanken är samtidigt att kunna laga lite mat om man blir helt strömlös ..har även Finsk Puupeli vedspis som vi kan montera istället nu är detta bara provisorisk uppställt brevid täljesstenspisen har inte helt bestämt om vi ska montera det permanent eller den andra som har bättre verkningsgradA Avemo skrev:Med facit i hand skulle jag avråda om den är likadan som min. Jag installerade spisen i mitt kök till slut. Och den är inte speciellt bra. Den är gjord för koks och keramikdelarna bränns väldigt lätt sönder när man eldar ved. Sedan är inte eldstaden utformad för att få plats med vedträn. De måste vara ganska korta för att gå in genom luckan.
Toppen!Jahe skrev:
Vill absolut inte låta negativ ...
Om Du redan har en bra uppvärmning i form of den fina kaminen, hade inte ett enkelt gasol-kök varit ett alternativ för matlagning vid strömavbrott?






