Hej

Jag sitter och väntar på att min braskassett ska bli besiktigad.
Under tiden läser man lite om hur det ska eldas och nånstans blir man lite nojjig.
I ett annat hus vi hyrde så eldade vi på i den befintliga kaminen lite som vi ville. Inte tänkte vi på exakt hur vi eldade och hur mycket.
Nu när jag läser på om eldning i kamin så framgår det att man ska starta upp kaminen med en lättare startbrasa och när temperaturen är tillräckligt hög lägga i ca. 2 kg stora vedklampar i timmen.
Dessutom tyckte installatören att man alltid ska köra öppet spjäll fullt ut då maximal förbränning uppnås.
Är myseldandet när man har 40% spjäll och slow fire förbi? Sotar man för mycket?

Sen undrar jag vilken ved som man bör köra med? Blandved eller björkved? Björk har ju mest energi men ska tydligen sota mer också.

Det var inte helt enkelt det här :S

mvh
Chrille

Om du bara får upp värmen först (= bra glödbädd med lättare brasa) ,så kan du lägga in tjockare ved senare och strypa luften till kanske 40-50%. Då får du din myseld. Se bara till att det inte blir för kallt i härden, för då sotar det.
2 kg stora klampar står det nog inte utan det står 2 kg ved. Det brukar vara 1-3 st beroende av längd och trädsort.

N
Om du bara har ett spjäll som sitter i skorstenen så styr du väl draget med det och då tycker jag det verkar dumt att alltid det helt öppet. Blir ju mycket varmare om det inte drar för fullt hela tiden. Dessutom så kan det ju faktiskt bli för varmt om man har fullt drag hela tiden. Särskilt om man eldar barrträd som ju brinner och värmer hastigt men inte lika länge som lövträd.

Men om du har 2 spjäll ett i skorstenen och ett på förbränningsluftens inlopp så brukar man ha spjället i skorstenen öppet och justera förbränningshastigheten med det andra

Har två vanliga Keddy i gjutjärn. Tilluften står alltid på ca 70%, rör den aldrig.
Tänder upp med lite mindre bitar och inlägg, låter då ena lucka stå lite öppen för extra luft.
Sedan när det tagit sig så stängs luckan och man lägger in i takt med att det brinner ned.
Brinner lite intensivare med barr/byggvirke än med löv och eken brukar jag alltid försöka blanda med lite annan ved.
Du kommer att se på lågorna när du har tillräckligt med tilluft öppnat, så det är bara att elda och prova sig fram.
Fråga gärna sotaren efter första sotningen hur det ser ut i skorstenen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.