11 568 läst ·
33 svar
12k läst
33 svar
Problem Effecta Lambda 60 / ESBE LTC 171
Uppdatering av tråden.
Fick hjälp av bra röris och flyttade expansionskärlen upp på vinden när vi ändå höll på. Har en långskrubb bakom sovrumet när det fanns bra plats.
Ljudet minskade markant även om laddkopplet fortfarande kylde pannan för dåligt.
Fick ju dock nytt laddkoppel på garantin av ESBE och när det byttes försvann popcornspoppandet helt, pannan kyls som den ska och igår drog jag hela tanken upp till 90 grader utan problem och framförallt utan att ha den där dryga känskan i magen att man inte riktigt litar på att pannan sköter sig själv.. Samtliga turbulatorer isatta!!!!
Så nu hoppas jag på att allt ska fortsätta och fungera precis så bra som man vill att det ska.
/M
Fick hjälp av bra röris och flyttade expansionskärlen upp på vinden när vi ändå höll på. Har en långskrubb bakom sovrumet när det fanns bra plats.
Ljudet minskade markant även om laddkopplet fortfarande kylde pannan för dåligt.
Fick ju dock nytt laddkoppel på garantin av ESBE och när det byttes försvann popcornspoppandet helt, pannan kyls som den ska och igår drog jag hela tanken upp till 90 grader utan problem och framförallt utan att ha den där dryga känskan i magen att man inte riktigt litar på att pannan sköter sig själv.. Samtliga turbulatorer isatta!!!!
Så nu hoppas jag på att allt ska fortsätta och fungera precis så bra som man vill att det ska.
/M
Medlem
· Södermanland
· 1 inlägg
Hej.
Har läst både tråden om installationen och pannrummet samt denna tråd. Imponerande läsning. Men så här några år senare så undrar jag hur allt har fungerat? Funderar nämligen på en liknande lösning fast då med kulvert från verkstaden in till en liten tank i huset. Stor tank i verkstaden. Tänkte mest på om du är nöjd med pannan och om det är något som du så här i efterhand skulle ha gjort på något annat sätt.
Har läst både tråden om installationen och pannrummet samt denna tråd. Imponerande läsning. Men så här några år senare så undrar jag hur allt har fungerat? Funderar nämligen på en liknande lösning fast då med kulvert från verkstaden in till en liten tank i huset. Stor tank i verkstaden. Tänkte mest på om du är nöjd med pannan och om det är något som du så här i efterhand skulle ha gjort på något annat sätt.
Hoj!
Är överlag nöjd med pannan. Tuffar och går som den ska, lättsotad och driftsäker. Sen dess att jag byggde anläggningen har vi fått två barn och frun är hemma just nu så jag sköter knappt eldningen, möjligtvis på helgerna. Fruns kommentar är att det är enklare än pelletsbrännaren vi hade tidigare. Mindre som strular och lättare att hantera. Jobbet med att hantera veden är likvärdigt med småsäcken pellets vi hade tidigare, fast veden dammar och skitar ner mindre.
Den enda detaljen jag är missnöjd med på pannan är spjällen som lamdasonden styr. Stegmotorerna som reglerar spjällen är griniga på att ha lagom motstånd att jobba mot. Annars hoppar de iväg för långt med följd att spjällen är i osynk med hur pannan tror att de står. Det finns nämligen inte någon återkoppling från motorerna till styrningen så att styrningen vet exakt i vilket läge de står. Styrningen ger signal om att vrida spjällen X antal steg och sen utgår den från att detta utförs. Det här problemet uppkommer 2-3 gånger per år och ofta i brytningen mellan kallt och varmt väder. Har numer mittengallret på pannan bortplockat för att enkelt kunna komma åt spjällen om det behövs.
Sammantaget så är jag alltså nöjd med pannan och anläggning.
/M
Jämfört med grannarna upplever jag att jag får tidigare får bra förbränning, om man jämför hur lång tid det tar innan röken från skorstenen blir "rökfri"
Det enda jag skulle ändra på är att från början har ställt öppna expansionskärl på vinden samt fattat att laddkopplet skulle dimensioneras för maxeffekt och inte medeleffekt som 60 i "Effecta Lamda 60" står för.
Är överlag nöjd med pannan. Tuffar och går som den ska, lättsotad och driftsäker. Sen dess att jag byggde anläggningen har vi fått två barn och frun är hemma just nu så jag sköter knappt eldningen, möjligtvis på helgerna. Fruns kommentar är att det är enklare än pelletsbrännaren vi hade tidigare. Mindre som strular och lättare att hantera. Jobbet med att hantera veden är likvärdigt med småsäcken pellets vi hade tidigare, fast veden dammar och skitar ner mindre.
Den enda detaljen jag är missnöjd med på pannan är spjällen som lamdasonden styr. Stegmotorerna som reglerar spjällen är griniga på att ha lagom motstånd att jobba mot. Annars hoppar de iväg för långt med följd att spjällen är i osynk med hur pannan tror att de står. Det finns nämligen inte någon återkoppling från motorerna till styrningen så att styrningen vet exakt i vilket läge de står. Styrningen ger signal om att vrida spjällen X antal steg och sen utgår den från att detta utförs. Det här problemet uppkommer 2-3 gånger per år och ofta i brytningen mellan kallt och varmt väder. Har numer mittengallret på pannan bortplockat för att enkelt kunna komma åt spjällen om det behövs.
Sammantaget så är jag alltså nöjd med pannan och anläggning.
/M
Jämfört med grannarna upplever jag att jag får tidigare får bra förbränning, om man jämför hur lång tid det tar innan röken från skorstenen blir "rökfri"
Det enda jag skulle ändra på är att från början har ställt öppna expansionskärl på vinden samt fattat att laddkopplet skulle dimensioneras för maxeffekt och inte medeleffekt som 60 i "Effecta Lamda 60" står för.
Klicka här för att svara