S
Hallåj därute......
....nu behöver jag tips och detaljer.
Skall blåsa ut askan från havrebrännaren till ett stort plåtskåp på gården. Höjd ca 1,6 m. Totalhöjd att transpertera ca 3½ meter. Jag blåser ut askan med en fläkt.
Tänkte att röret går in i en sk. cyklon, tillverkar själv, å sedan går överskottsluften ut genom mitten i ett rör å till en filterpåse.

Alt2. Blåser in direkt i toppen på skåpet men har bara ett rör med en påse på som filter.
Alt 3...?.... tja vad föreslår ni.

Bäst att påpeka, askan är kall och mycket fin som damm å lätt så det yr som bara den.
När jag googlar så hittar jag cykloner för spånsug, dvs trädamm samt sågspån. Det är tyngre än askan så det funkar inte lika bra.
Någon som rentav har en cyklon redan?
Tacksam för tips.

S
Har letat å hittat även här på Byggahus en del om cykloner. Men!....de är allihopa gjorda för sug.
Alltså: sugslang-cyklon-dammsugare.

Jag skall ha tvärtom.
Sugslang, (bara 2 dm långt), --fläkt som blåser---rör till cyklonen på toppen på asklådan--utlopp i mitten av cyklonen till en dammpåse som kommer att blåsas upp när "tryckluften kommer.

Det jag funderar på. Man skall kanske inte ha ett rör i mitten av cyklonen å släppa ut luften där utan ha ett annat utlopp från asklådan?`Stora spånsug jag sett o jobbat med för snickerispån hade utsläppet i mitten men det dammet är mycket tyngre än askan.

Förstår inte riktigt hur du menar men själva funktionen bygger ju på att separera partiklar och luft. Då kan du inte ha en luftström genom behållaren.
Om jag var du skulle jag bara göra en enkel cyklon i plåt med bara kon delen och neutral vane.

Och sug eller tryck spelar ingen roll.

Ungefär så här men i plåt blir min cyklon till pannrummet när jag får ur den berömda tummen
100mmCycloneImage.png

S
Tack för svaret Real7
Tog mig friheten att låna din bild å satte dit några pilar. Svart pil där blåses askan in från fläkten Gul pil där skall den "rena" luften gå ut. Den svarta spiralen så som jag tror askan skall ramla ner i plåtlådan.
En bild underlättar alltid. Cyklonen står på toppen av plåtlådan är det tänkt. Där den gula kommer ut tänkte jag ha en filter-säck.

• 100mmCycloneImage2.png
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.