12 129 läst ·
15 svar
12k läst
15 svar
"Förglasad tjära" i kakelugn
Sida 1 av 2
Jag har en Cronspisen "Rustik 1800" hemma. Installerad för... 25 år sedan. Fungerar perfekt.
Hade sotaren på besök nyss för den årliga sotningen. Enligt honom har det börjat bli "glasbildning" i rökgångarna som, enligt honom, beror på tjära från eldningen som på något sätt "förglasas" och är svår att få bort. Ännu inga alarmerande mängder, men fortsätter det kan det i slutändan ge trista konsekvenser.
Har enbart eldat med värmeloggs i ett par år nu. Kruttorr. Alltid öppna spjäll både in i eldstaden som ut i skorstenen. Fattar ingenting. Man har ju lärt sig att man skall elda med torr ved, och ha maximal syretillförsel.
Har rekommenderade att elda med torr granved någon gång mellan varven för att få bort denna "glasbeläggning".
Om någon här kunde reda ut detta vore jag otroligt tacksam och kanske komma med förslag på saker jag kan göra för att slippa det här.
Roger
Hade sotaren på besök nyss för den årliga sotningen. Enligt honom har det börjat bli "glasbildning" i rökgångarna som, enligt honom, beror på tjära från eldningen som på något sätt "förglasas" och är svår att få bort. Ännu inga alarmerande mängder, men fortsätter det kan det i slutändan ge trista konsekvenser.
Har enbart eldat med värmeloggs i ett par år nu. Kruttorr. Alltid öppna spjäll både in i eldstaden som ut i skorstenen. Fattar ingenting. Man har ju lärt sig att man skall elda med torr ved, och ha maximal syretillförsel.
Har rekommenderade att elda med torr granved någon gång mellan varven för att få bort denna "glasbeläggning".
Om någon här kunde reda ut detta vore jag otroligt tacksam och kanske komma med förslag på saker jag kan göra för att slippa det här.
Roger
Ringde till sotarmästaren, och enligt honom blir de här logsen "för varma" vilket gör att den tjära som finns blir blank ("som glas")jojjeblom skrev:
Han rekommenderade att jag skalle blanda upp loggsen med lite vanlig ved för att få ner temperaturen. Jag förstår inte hur det hänger ihop, bara.. Det är inte bra att elden är för.. kall. Nu är det inte bra att det blir för varmt heller..
En bit zinkplåt? Ok. Vet du hur det funkar? Använder du det regelbundet, eller vid behov? Skall testa det.slaskman skrev:
R
Tack för ditt svar. Får experimentera lite. Clas Ohlson säljer en Zinkbalja för 99 spänn. Borde bli många femkronorsstora bitar av den..
Ringde upp sotarmästaren själv. Han skulle återkomma. Vilket inte hände..
Ringde upp sotarmästaren själv. Han skulle återkomma. Vilket inte hände..
Kan detta funka? http://www.biltema.se/sv/Bat/Zinkanoder/Inombordare/Zinkanod-25250/
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 139 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 139 inlägg
Hårt är väl att ta i. Brukar lägga i två loggs och när de glöder en till. Då är kakelugnen varm.. Men jag antar att dessa loggs brinner med betydligt högre temperatur än vanlig björkved..
Nå. Jag beställde en "Skorstensrens" från Clasa. Hoppas den är lika bra som den var dyr..
Tack för all input!
R
Nå. Jag beställde en "Skorstensrens" från Clasa. Hoppas den är lika bra som den var dyr..
Tack för all input!
R
Rent utifrån min magkänsla är det för kraftigt att elda med loggs så som du gör. Med kakelugn hade jag nog kört halv logg+ved, eller en enda logg i taget, framförallt med helt öppna spjäll.
Två loggs kör jag bara i min vanliga kamin och med öppna spjäll blir det bra varmt.
Två loggs kör jag bara i min vanliga kamin och med öppna spjäll blir det bra varmt.
Jag fick till slut svar från sotarmästaren, som hade intervjuat sotaren som var hit. Inga stora mängder alls. Dessutom kunde det som hittades ha varit gammalt (alltså från björkvedstiden). Han tyckte jag skulle fortsätta elda som jag gjort, men rekommenderade ett par brasor granved per månad (utan att närmare förklara vad granveden har för magiska egenskaper) och direkt avrådde mig från allt som heter "Spisrensare". Bara skit enligt honom..tensiden skrev:
Roger
