Jag har en Cronspisen "Rustik 1800" hemma. Installerad för... 25 år sedan. Fungerar perfekt.
Hade sotaren på besök nyss för den årliga sotningen. Enligt honom har det börjat bli "glasbildning" i rökgångarna som, enligt honom, beror på tjära från eldningen som på något sätt "förglasas" och är svår att få bort. Ännu inga alarmerande mängder, men fortsätter det kan det i slutändan ge trista konsekvenser.

Har enbart eldat med värmeloggs i ett par år nu. Kruttorr. Alltid öppna spjäll både in i eldstaden som ut i skorstenen. Fattar ingenting. Man har ju lärt sig att man skall elda med torr ved, och ha maximal syretillförsel.

Har rekommenderade att elda med torr granved någon gång mellan varven för att få bort denna "glasbeläggning".

Om någon här kunde reda ut detta vore jag otroligt tacksam och kanske komma med förslag på saker jag kan göra för att slippa det här.

Roger

Prova sotarens tips att elda med något annat mellan varven, jag själv eldar i kaminerna med blandved och har inga problem med det.

Kanske en bit zinkplåt på glöden då och då. En bit stor som en femkrona rensar ordentligt.

jojjeblom skrev:
Prova sotarens tips att elda med något annat mellan varven, jag själv eldar i kaminerna med blandved och har inga problem med det.
Ringde till sotarmästaren, och enligt honom blir de här logsen "för varma" vilket gör att den tjära som finns blir blank ("som glas")
Han rekommenderade att jag skalle blanda upp loggsen med lite vanlig ved för att få ner temperaturen. Jag förstår inte hur det hänger ihop, bara.. Det är inte bra att elden är för.. kall. Nu är det inte bra att det blir för varmt heller..

slaskman skrev:
Kanske en bit zinkplåt på glöden då och då. En bit stor som en femkrona rensar ordentligt.
En bit zinkplåt? Ok. Vet du hur det funkar? Använder du det regelbundet, eller vid behov? Skall testa det.

R

Zinkjonerna som frigörs skall tydligen förena sig med tjäran, när det svalnar skall det ändra karaktär som gör att det sprödspricker. Har inte provat själv men har många bekanta som gjort det

Tack för ditt svar. Får experimentera lite. Clas Ohlson säljer en Zinkbalja för 99 spänn. Borde bli många femkronorsstora bitar av den.. :)
Ringde upp sotarmästaren själv. Han skulle återkomma. Vilket inte hände.. :(

hsd
Classe har haft zinksten
zinkbaljan är väl bara förzinkad järnplåt

hsd
Det borde funka vad jag kan förstå, det kan väl inte skada att försöka
zinkstenen är pulveriserat zink och läggs på sista glöden för dagen

hsd
C
gerogwaa skrev:
Jag förstår inte hur det hänger ihop, bara.. Det är inte bra att elden är för.. kall. Nu är det inte bra att det blir för varmt heller..
Finns flera anledningar att inte elda för hårt, det säger väl nästan sig självt. Lagom är bäst :)

hsd
cpalm skrev:
Finns flera anledningar att inte elda för hårt, det säger väl nästan sig självt. Lagom är bäst :)
kakelugnar ska aldrig eldas hårt, de spricker

Hårt är väl att ta i. Brukar lägga i två loggs och när de glöder en till. Då är kakelugnen varm.. Men jag antar att dessa loggs brinner med betydligt högre temperatur än vanlig björkved..
Nå. Jag beställde en "Skorstensrens" från Clasa. Hoppas den är lika bra som den var dyr.. :)

Tack för all input!

R

Rent utifrån min magkänsla är det för kraftigt att elda med loggs så som du gör. Med kakelugn hade jag nog kört halv logg+ved, eller en enda logg i taget, framförallt med helt öppna spjäll.

Två loggs kör jag bara i min vanliga kamin och med öppna spjäll blir det bra varmt.

tensiden skrev:
Rent utifrån min magkänsla är det för kraftigt att elda med loggs så som du gör. Med kakelugn hade jag nog kört halv logg+ved, eller en enda logg i taget, framförallt med helt öppna spjäll.

Två loggs kör jag bara i min vanliga kamin och med öppna spjäll blir det bra varmt.
Jag fick till slut svar från sotarmästaren, som hade intervjuat sotaren som var hit. Inga stora mängder alls. Dessutom kunde det som hittades ha varit gammalt (alltså från björkvedstiden). Han tyckte jag skulle fortsätta elda som jag gjort, men rekommenderade ett par brasor granved per månad (utan att närmare förklara vad granveden har för magiska egenskaper) och direkt avrådde mig från allt som heter "Spisrensare". Bara skit enligt honom..

Roger

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.