6 132 läst ·
16 svar
6k läst
16 svar
Synpunkter på Veismann vedpanna!
Sida 1 av 2
http://www.viessmann.se/etc/medialib/internet-se/brochyrer/svenska.Par.67814.File.File.tmp/KP_Vitoligno%20100-S_SE_Internet%20Sept%202010.pdf
http://www.viessmann.se/etc/mediali...r.28209.File.File.tmp/5597 594 SE 12_2008.pdf
Veismann har två rejäla vedpannor med stort vedmagasin för halvmetersved, 290 resp. 350 liter. Helt perfekt för mig men man blir lite tveksam då jag fått lite manualer och broschyrer från återförsäljaren i Sverige? Bla så har pannan en idiotisk regulator som endast tillåter en drifttemp på max 85 grader samt att den sugande fläkten stannar först när panntempen sjunkit till 60 grader? Vadå skicka ut värme till kråkorna??
Nåja regulatorn kan tyskarna få behålla. Finns billiga rökgastermostater som kan stoppa fläkten i tid, bla den till laddomat 21, som man kan använda tillsammans med en vanlig panntermostat så inte pannan hamnar över 100 grader. Annat som är lite märkligt är anslutningarna på pannan då man ska koppla den till en acktank? Inkommande vatten från acktanken går inte in i botten på pannan utan ungefär i mitten? Vad är vitsen med det? Min första tanke är ju att då har man ju ingen självcirkulation mellan panna acktank om strömmen skulle försvinna? 60 och 80 kW:arna har nästan 300 liter i vattenvolym och det ser jag inga som helst fördelar med? Ser ni?
I övrigt ser den mycket rejäl och välbyggd ut med primärluften som kommer ur keramiken lågt och bra. Även reglagen för sekundär/primärluft ser bra ut.
Men varför i hela friden bygger ingen en panna med 300-350 liters vedmagasin men endast med en effekt av 15, 20 eller 30 kW per timme? Vem har nytta av en panna som levererar 80kW per timme? Måste ju vara bättre att ligga närmare vad huset drar i energi när det är som kallast.
Vad har ni på forumet för åsikter när ni spontant kollar i länkarna jag bifogar?
http://www.viessmann.se/etc/mediali...r.28209.File.File.tmp/5597 594 SE 12_2008.pdf
Veismann har två rejäla vedpannor med stort vedmagasin för halvmetersved, 290 resp. 350 liter. Helt perfekt för mig men man blir lite tveksam då jag fått lite manualer och broschyrer från återförsäljaren i Sverige? Bla så har pannan en idiotisk regulator som endast tillåter en drifttemp på max 85 grader samt att den sugande fläkten stannar först när panntempen sjunkit till 60 grader? Vadå skicka ut värme till kråkorna??
Nåja regulatorn kan tyskarna få behålla. Finns billiga rökgastermostater som kan stoppa fläkten i tid, bla den till laddomat 21, som man kan använda tillsammans med en vanlig panntermostat så inte pannan hamnar över 100 grader. Annat som är lite märkligt är anslutningarna på pannan då man ska koppla den till en acktank? Inkommande vatten från acktanken går inte in i botten på pannan utan ungefär i mitten? Vad är vitsen med det? Min första tanke är ju att då har man ju ingen självcirkulation mellan panna acktank om strömmen skulle försvinna? 60 och 80 kW:arna har nästan 300 liter i vattenvolym och det ser jag inga som helst fördelar med? Ser ni?
I övrigt ser den mycket rejäl och välbyggd ut med primärluften som kommer ur keramiken lågt och bra. Även reglagen för sekundär/primärluft ser bra ut.
Men varför i hela friden bygger ingen en panna med 300-350 liters vedmagasin men endast med en effekt av 15, 20 eller 30 kW per timme? Vem har nytta av en panna som levererar 80kW per timme? Måste ju vara bättre att ligga närmare vad huset drar i energi när det är som kallast.
Vad har ni på forumet för åsikter när ni spontant kollar i länkarna jag bifogar?
Redigerat:
Visst finns det! Effektområde 25-35 kW Dock med 1 meters ved:Nilinjo skrev:
http://www.roserweb.de/downloads/HS 25 HL-P.LC.PDF
Du finner mig inuti(!) en sån panna här:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=28403.0
Haha, ja det kan man kalla rejält vedmagasin.. d^_^brca1959 skrev:
Baxi mfl får lägga på en rem så de inte blir fråneldade.. Varför inte knåpa ihop en solo innova med 350 liters vedvolym men med låg effekt. Då slipper man ju dessa jättemonster till acktankar som med isolering tar upp halva pannrummet.
Det du är ute efter är en vedeldad pelletsbrännare.Nilinjo skrev:
Det närmsta du kan komma är en jätteförugn på en ineffektiv kombipanna från -70talet.
Anledningen till att ingen bygger en 10kw panna med ½meters ved och 500l vedvolym är nog att den inte skulle klara något miljökrav i något land.
varför skulle det inte gå?finns ju effektiva pannor med låg effekt?
det brinner ju bara i botten.så varför skulle det inte funka med 5 ggr så stort vedmagasin utan att tappa all effektivitet?
problemet är ju att man endå måste ha acktank som kan ta emot det mesta av energin.
som backup alltså.
det brinner ju bara i botten.så varför skulle det inte funka med 5 ggr så stort vedmagasin utan att tappa all effektivitet?
problemet är ju att man endå måste ha acktank som kan ta emot det mesta av energin.
som backup alltså.
Helt rätt! Frölinga har ju en 15kW panna med 140-150 liters vedmagasin. Står ju i broschyren hur den skall brinna konstant med den effekten under många timmar. Även brinna med full verkningsgrad.olle_k skrev:
Så visst borde det gå även med större vedmagasin i en underförbränningspanna då veden brinner underifrån. Men det är väl ingen som efterfrågat en sådan panna eller fattat det minsta med poängen i dessa banor..
Men nu åter till Veismann-pannan! Visst ser den rejält byggd ut eller vad säger ni? Dock synd att inget direktspjäll eller bypass för rökgaserna finns. Lär ryka in kraftigt om man skulle vilja öppna vedluckan under drift?
15kw är förmycket utan acktank, och det var väl det man vill slippa?olle_k skrev:
. Det måste pyreldas under större delen av säsongen i ett normalstort hus.
Jo, nu när jag tänker på det så borde det gå.
Skickar man ut värmen i skorstenen så skulle man kanske bara tillgodogöra sig 10kw.
Alt om man eldar 25cm ved.
Men Då får man ju klyva o kapa sjukt många klabbar innan man kommit upp i ca 25m3 ved. Den enda fördel jag ser med att köra utan tank är lite mer golv yta, annars bara nackdelar.
Givetvis måste man fortfarande ha acktank. Finns väl ingen i den här tråden som skrivit att man ska slopa acktanken helt? Men man skulle klara sig med en betydligt mindre acktank med en panna med stort vedmagasin och låg effekt kontra en panna med stort vedmagasin och en effekt av 80 kW.Elffors skrev:15kw är förmycket utan acktank, och det var väl det man vill slippa?
. Det måste pyreldas under större delen av säsongen i ett normalstort hus.
Jo, nu när jag tänker på det så borde det gå.
Skickar man ut värmen i skorstenen så skulle man kanske bara tillgodogöra sig 10kw.
Alt om man eldar 25cm ved.
Men Då får man ju klyva o kapa sjukt många klabbar innan man kommit upp i ca 25m3 ved. Den enda fördel jag ser med att köra utan tank är lite mer golv yta, annars bara nackdelar.
Rent anläggningsmässigt är det betydligt bättre om man skulle slippa dessa utrymmeskrävande 6-7 kubiks acktankar om man skulle klara sig med endast 2-3 kubik. Vilket många med stort hus skulle gjort med en panna som hade 350 liter i vedvolym men som brann med en effekt nära husets behov en kall vinterdag.
Nja, jag rörde ihop det lite med en liknande tråd där nån ville slippa acktank + att du skrev att du ville slippa jättetankarna.
Jag släpper diskussionen och låter nån svara dig om viessmann pannorna istället!
Jag släpper diskussionen och låter nån svara dig om viessmann pannorna istället!
ETA, Hargassner och fröling är jättefina men tyvärr rätt dyra och har inte jättestora vedutrymmen (runt 230l)
Även Viessmann vitoligno 80kw (350l) kostar över 80 000:- (i sverige åtminstone).
Någon som känner till någon webbutik utomlands med bättre priser?
Eller någon annan billigare panna med 50cm ved och STORT vedutrymme?
Jag kan stå ut med lite krångligare upptändning om jag inte behöver göra det så ofta.
/Erik
Även Viessmann vitoligno 80kw (350l) kostar över 80 000:- (i sverige åtminstone).
Någon som känner till någon webbutik utomlands med bättre priser?
Eller någon annan billigare panna med 50cm ved och STORT vedutrymme?
Jag kan stå ut med lite krångligare upptändning om jag inte behöver göra det så ofta.
/Erik
Finns det en vitoligno 80kW ?? Vart hittar du den infon.Kire_78 skrev:ETA, Hargassner och fröling är jättefina men tyvärr rätt dyra och har inte jättestora vedutrymmen (runt 230l)
Även Viessmann vitoligno 80kw (350l) kostar över 80 000:- (i sverige åtminstone).
Någon som känner till någon webbutik utomlands med bättre priser?
Eller någon annan billigare panna med 50cm ved och STORT vedutrymme?
Jag kan stå ut med lite krångligare upptändning om jag inte behöver göra det så ofta.
/Erik
De enda jag hittar är 50kW med 211liters vedmagasin.