2011 köpte jag en kökspis (klassik sten) med vattenmantel av Selmac. Det tog ett tag innan jag installerade, men 2012 stod installationen klar. Jag kör den mot en 400 l acc tank. I instruktioner står att den ska ge 10 kW mot vattnet. Jag kommer aldrig i närheten av dessa värdena som uppges. Under guynnsamma förhållanden skulle jag vilja påstå att effekt mot vatten är max 3-4 kW. Däremot får jag en j...la massa Kw i stårlingsvärme direkt i rummet, vilket jag egentligen inte önskar. Jag har varit i kontakt med Selmac ett flertal gånger o där e mycket snack o lite verkstad. De har ett flertal gånger lovat o komma ut o titta på min installation men mer än just prat har det aldrig blivit. Utöver detta är spisen svårsotad. För att vara en modern spis så är designen i förbränningsutrymmet ålderstigen o jag vill påstå att detta är inget bra miljöval då man har kylande ytor direkt i eldstad. Jag ångra mitt köp o kommer inom några år byta ut skräpet mot saker som håller vad det lovar.
Är det fler som har samma problem som jag med denna spis.

Är likt med deras vedpannor! Bara skräp och 60-tals teknik. Men se det som läropengar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.