Har köpt hus med ved panna, atmos dc 35 s
kopplad mot ack tank med laddomat 21.

Då man har lite dålig koll på hur man ska göra för att optimera det hela och hur det fungerar så undrar jag hur man eldar i pannan på "rätt" sätt. Vilka inställningar man kan göra och vad som händer när man gör vad.

ändra inget innan du lärt dej hur det fungerar idag. Hur stor är tanken? Har du termometrar på olika nivåer som mäter temperaturer i tanken? Börja med att elda tills du får 80 grader i botten på din tank.

Det är lätt att pannan kokar över i början av inlärningen. Om det händer så ska säkerhetsventilen lösa ut och det är inget farligt och bara lite ånga och kyllvatten från kylslingan på golvet - så blir det hos oss:).
Om pannan kokar över :
Öka laddomatpumt till högsta steget om den står på en lägre.
Öppna någon varmattenkran och låt varmvatter rinna ut.
Har du termostat som styr temp i huset så kan du vrida den till högre temp för att öka förbrukningen av värmen i någon timme så du blir av med överskottet.

Det första steget till optimering är att hålla värmeöverföringsytor rena från sot. Sota pannan i rökgångarna på baksidan ordentligt för där är det viktigast att hålla rent. I vedmagasin kan du låta askan ligga kvar för den gör ingen skada. Se dock till att rökgaser har fri vägg mot skorsten.
Har du ingen automatshunt för cirkulationspumpmed innetemperatur reglering ( radiatorsystem) så skaffa dej en för din egen bekvämlighets skull och bättre värmereglering i huset.

Vet inte om du har eldat i en vedpanna innan så vet jag faktiskt inte hur mycket information du behöver. Själv har jag DC40 sf som kanske skiljer sej från din 35-a.
gaia

Har eldat när man bodde hemma men det var på nivån få fyr och smäll pannan full.
Har vart med om några kokningar så det är inget nytt.
Har läst mig till skiktning och laddomatens funktion.
Ack tanken är plats byggd å ska va på 2 kubik enligt uppgift. Ska mäta storleken vid tillfälle. Har en temp mätare uppe och en nere.
Det jag inte har koll på är att få pannan att brinna optimalt. Vilka inställningar man kan göra och vad dom gör.
Har efter lite läsning hittat trådar att mäta lambda för effektiv förbränning. Då jag har en bredbandare för bil skruvandet har jag funderingar på att använda den inom framtid för att övervaka med.
Shunt automatik har jag en kyltekniker som ska hjälpa mig med.

gör ingen stor problem av optimeringen :).
Sota pannan regelbundet och använd lagom torr ved i stora bitar.
Har du tagit över en panna så är den förmodligen redan inställd och bör brinna lugnt.
Gör ingen stor sak av att det blir övertändningar så som andra nybörjare brukar göra. Huvudsaken att det brinner lugnt och rökgastemperatur ligger ca 200grader.

Min panna brukar reglera luften själv och stryper till när det brinner för mycket - en klaff på luftintaget bak i pannan stänger något när pannvatten närmar sej 100 gr.
Du får helt enkelt börja elda och observera hur det går och vad din panna kan :).
Lycka till!
gaia

Har eldat lite nu.
För rökgas temp på dryga 250 grader.
Har problem med tjock tung vit rök. Den vill inte gå rakt uppåt utan mer i sidled.
Sitter en drag regulator i murstocken som verkar vara modifierad med en ny skruv till vikten i toppen så denna inte går att justera samt en magnet som motvikt nertill.
den står lite öppnad även vid kall anläggnig.

20141126_190003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser iaf dragregulatorn ut

Vad menar du med rökproblemen, beskriv närmre.

Jag hade höga rökgastemperaturer och köpte en dragbegränsare, men när jag skaffade en ny sotviska och sotade noggrant insåg jag att det snarare var i sotningen problemet låg. Den medföljande viskan från Atmos var sjukt dålig i jämförelse, alldeles för styv. Så nu använder jag inte dragbegränsaren.

Jag brukar starta upp med att fylla hela vedförrådet (se till att det finns ordentlig fri väg nedåt) och sedan tända med kartong och papper i framänden med direktspjället stängt. Då slipper man göra en tändbrasa först.

Finkluven ved har lett till puffar, det brinner lugnare med rejäla bitar.

Lassar jag in mkt får jag en tjock vit rök pelare som går i sidled väldigt svagt uppåt. Lägger jag in mindre så är det inte lika tjock men beter sig likant.
Men kanske är normalt nu för ser flera ved eldare som får rök som beter sig likadant.

Igår när jag la mig hade det brunnit ut i pannan och hade 90 grader i pannan 90 topp på tank och 80 nere.
Nu på morgon stod alla tre på 60. Var plus 0.5 igår kväll och 1 minus idag. Shunten styrs via thermomatic ec home med innegivare. 2 vånings 30 talshus på 120 kvm.

Skall inte pannan kopplas bort från tanken när det brunnit ut?

sunkann skrev:
Lassar jag in mkt får jag en tjock vit rök pelare som går i sidled väldigt svagt uppåt. Lägger jag in mindre så är det inte lika tjock men beter sig likant.
Men kanske är normalt nu för ser flera ved eldare som får rök som beter sig likadant.

Igår när jag la mig hade det brunnit ut i pannan och hade 90 grader i pannan 90 topp på tank och 80 nere.
Nu på morgon stod alla tre på 60. Var plus 0.5 igår kväll och 1 minus idag. Shunten styrs via thermomatic ec home med innegivare. 2 vånings 30 talshus på 120 kvm.

Skall inte pannan kopplas bort från tanken när det brunnit ut?
Ja det ska inte vara någon cirkulation mellan panna och tank efter eldning. låter som dålig skiktning också, nedre termometern borde visa lägre?

så länge röken är vit är det ingen fara (vattenånga) och hur den sprids beror på hur det blåser (tryckskillnader), inte något man kan göra något åt...

Nu på kvällen efter jobbet var det 50 grader i tank topp 45 i panna och 40 i tank botten

Viken sot viska köpte du krilon?

sunkann skrev:
Viken sot viska köpte du krilon?
Jag beställde en av en firma som gör sotarverktyg, custom made med andra ord. Det går nog fint att sota med Atmosviskan också, det gäller att göra det noggrant bara. Jag har lite svårt att komma åt och belysningen är dålig så därför slarvade jag, visste inte att det spelade så stor roll. Med nya viskan är det enklare.

Radoatorer eller golvvärme? Låter som du har dålig skiktning. Kan bli stor skillnad (elda mer sällan) om du stryper flödet i radiatorkretsen.

Jag har radiatorer.
Problemet med skiktningen var att laddpumpen styrs av pannans org styrning vilket startar laddpumpen vid 55 grader. Funkar bättre nu när jag bryter strömmen till pannan efter eldning.

Skissar på att sätta in ett relä där drift termostat drar relät . Där rökgastermostaten ligger på ena ingången och fast fas ligger på andra. Så när driften bryter fläkten så växlar relät över till fast fas så pumpen fortsätter gå för att förhindra kokning

Cirk pumpen till radiatorerna går på lägsta fart.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.