Byggahus.se

Gaselle Kombi

1. C
    Medlem Nivå 1
    Jag såg en gammal tråd om Gaselle Kombi

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=9832&sid=bab17d4f9a2e142cd1556be6e5f1cfff

men sedan verkar det dött. Är det ingen som har provat pannan som kan ge lite feedback? Jag är själv en lat vedeldare som har ved för ett par år framåt. Nu är det dags att byta ut min snart 50-åriga panna och har inte bestämt mig för vad jag ska välja. En panna som automatiskt hoppar från ved till pellets när det behövs låter ju fantastiskt - eller hur?

Sedan gillar jag deras tank också - med undantag av att radiatorvattnet tas ut på samma nivå som varmvattnet. Skulle nog gärna velat ha lite mer tappvatten än radiatorvatten, men det är väl tycke och smak.

2. M
    Medlem Nivå 12
    Det är en mycket fin panna, separata förbränningsrum för ved/pellets. Rund slutförbränningskammare för ved där lågan roterar.

Vedsol kan säkert skicka en broschyr.

3. C
    Medlem Nivå 1
    Jodå, jag har fått lite data på den och den verkar OK. Men det finns så lite information om den så jag skulle vilja ha lite info från användare.

Är den bra i verkligheten eller bara teoretiskt. Den är ju ändå ganska dyr - runt 50.000:-

4. knekten
    Medlem Nivå 8
    Kolla med Vedsol annars,dom kanske har en "referens" annläggning att besöka?

5. C
    Medlem Nivå 6
    Hej ConnyGsson,

Hur gick det med Gaselle kombi pannan..fick du reda nå mer angående pannan eller kanske du rent av köpte en :) ?

Är oxå intresserad av denna panna.

6. C
    Medlem Nivå 1

Inköpt och inkört

Nu har det gått en tid och jag har skaffat en Gaselle Kombi 35KW. Jag har kört den i ett år och har samlat på mig en del + och en del -.

Huset där jag har pannan har 1x750L huvudtank + 2x500 slavtankar som styrs med en tankstyrning. Totalt sett så är det här alldeles för lite tankvolym - om jag skulle köra bara ved. Jag skulle då även behövt en större vedpanna. Huset är på 190m2 + 120m2 uppvärmd biyta.

Jag eldar en ggn per dygn vilket fyller upp tankarna till ca 85-90%. Den värmen räcker ca 12-24 timmar beroende på utetemp, sedan går pelletsbrännaren in och kör tills jag eldar nästa ggn. Automatiken fungerar väldigt bra.

Jag har haft en hel del kontakt med VedSol om olika inställningar etc. Och det jag saknar mest är en utförlig svensk manual. Jag har blivit lovad en sådan men den finns uppenbarligen inte. Jag har uppfattat det som om de har 2 personer som svarar på tekniska frågor, den ena är helt värdelös. den andre är mycket bra. De svarar på telefon även på kvällar och helger.

Modellbeteckningen "35KW" är lite lätt missvisande. Enligt orginalmanualen (italienska och engelska) visar på en maxeffekt av 31KW. Det stör inte mig speciellt eftersom jag kör den i kombiläge. Men frågan är om jag överhuvudtaget får ut mer än 25KW på ved? Jag får ut högre temp från pannan på pellets än på ved.

Sedan är den inte speciellt lättsotad. Tuberna sotas med spak för det mesta. Sedan antas den plockas isär och sotas med viska en ggn per månad (enligt den engelska manualen). Och det medför en hel del jobb.

Att aska ur pannan medför en hel del spill av aska för det finns ingen askuppsamlare så det ställer till det lite på golvet. Även att aska ur vedutrymmet är lite bökigt - in med armen i eldningsutrymmet, ta bort rostret (en liten pinne). Skrapa ner askan i sekundärförbränningsutrymmet och därefter dra ut askan till en skyffel och ner i hinken. Lite bökigt och lite skitigt men överkomligt.

Kontentan är att visst, det är lite bökigt att sköta den. Men jag fick precis den funktionen jag ville ha och jag är nöjd. Fn gör jag av med 6 pallar pellets och 12m2 ved per år. Friheten att kunna välja att låta pannan sköta sig automatiskt är underbart. Utöver det här har jag backup av en 9KW elpatron i tanken, för eventuella driftstopp i pannan. Men den har inte gått en minut på hela året. Jag tom körde pellets över sommaren och det blev mer ekonomiskt än att köra el som jag gjorde sommaren innan.

7. N
    Medlem Nivå 1
    Hej ConnyGsson,
    Har du fler "nya" erfarenheter att dela med dig av? Jag har av någon anledning siktet inställt på antingen 35kw eller 25kw pannan. Har även tittat lite på Baxi bonus men gillar automatiken mellan pellets/vet på gasellerna.

8. C
    Medlem Nivå 1
    Jag har kört min Gaselle några säsonger nu och jag måste säga att med undantag av skötseln (mitt förra inlägg) så är jag nöjd.

Men jag skulle nog inte råda någon att köpa en mindre panna än 35kw. För om man läser den engelska specen så lämnar 35kw pannan ca 32 kw. Och ska man vara krass så är det nog i absolut bästa fall och med absolut bästa förutsättningar. Det går mycket fortare att få upp pannan i temp med pellets än med ved.

Men mer på plussidan kan jag säga att den är väldigt lätttänd. När allt är inställt och klart så är det bara att mata in veden sedan sköter den sig själv. Blir det för varmt så stänger den ner fläktar och luftintag tills tankarna har kommit ner lite i temp då startar den upp igen. Det enda problem jag har haft är att syrventilen har löst ut ett par ggr. Och det verkar vara ngt fel på den så just nu har jag kopplat ur den. Sotaren var imponerad över hur den förbrände. Jag är även nöjd med automatiken.

Jag använder automatiken istället för att skaffa större tanka (har 1x750 + 2x500, skulle behöva minst 3000l sammanlagt. och då skulle jag behöva en större panna). Jag eldar med ved en ggn per dygn och när det inte räcker till så slår pelletsen igång.

Till sist: Jag är nöjd och jag skulle nog välja samma panna igen. Jag är även ganska nöjd med leverantören. De har 2 killar på supporten, den ena antas svara på mail - det är tveksamt om han gör och om han gör det så får man mest "God dag yxskaft" till svar. Men den andra killen vet vad han pratar om. Han är väldigt hjälpsam om det så behövs. Det är inga större problem att få tag i dem. Inte ens på kvällar eller helger.

Lycka till och håll gärna tråden vid liv och tala om vad du valde för panna

9. N
    Medlem Nivå 1
    Visst är det så att man blir lite låst till brännaren som säljs till pannan pga spjället i brännaren som ska vara stängt vid vedeldning? om man ska kunna nyttja combi läget dvs.

10. J
    Medlem · Nivå 7
  11. C
    Medlem Nivå 1

brännare

Den klarar flera olika brännare med hjälp av olika inställningar. Men inte Viking Bio som var den första jag provade

12. J
    Medlem Nivå 7
    • Laddar…