I Sverige selges det en "utomhus vedpanna" som jeg prisipiellt synes meget intressant. (Central Boiler)
Selv bor jeg bare noen km. fra grensen mot Sverige.
Jeg har to gamle bolighus med en avstand på ca 40 m. Det ene 100 år gammelt, 120 m2 med to beboere og en Aquator panna fra 1970. Den har blitt fyret med ved siden 1973 - med meget stort vedforbruk og glohet pipe. Det andre huset er ca 100m2 og har 6 beboere og en kombipanna fra 1975 som fyres vekselvis med olje og el.
Begge pannene er plassert i kjelleren i upraktiske og helt olageliga pannrum.

Jeg er takknemlig for synspunkter på eller erfaring med ovenstående "utomhus vedpanna"

Redigerat:
Aldrig hört talats om tidigare, men hittade den svenske återförsäljaren. Lägger in lite info här för att hjälpa vår norske vän på traven.

Här mer om den:
http://www.cbbioenergi.se/Hur-den-fungerar.html

Verkar spännande på nåt sätt...

Er det ingen som har hørt om eller prøvd dette systemet? Iflg. reklamen så skulle denne "utomhuspanna" erstatte både panne, acc.tank, ekspansjonskar og pannrum, men kan den holde hva rekamen lover?

Redigerat:
  • Gilla
Oliwer Stenqvist
  • Laddar…
gör pannrummet lagligt o köp nån beprövad flispanna eller större vedpanna istället, typ eta elle fröling är väl dom hetaste märkena.
E-Classic 2400
går ju lös på 175000:- skr ink moms för dom pengarna kan du nog få en betydligt bättre annlägning.

Att Eta och Fröling skulle vara särskilt heta märks inte på försäljningsstatistiken i alla fall.
Tror att Utomhuspannan kan locka fler personer till vedeldning om den visar sig bra.
Problemet är att några måste bli de första att prova.

johanpelle skrev:
Att Eta och Fröling skulle vara särskilt heta märks inte på försäljningsstatistiken i alla fall.
Tror att Utomhuspannan kan locka fler personer till vedeldning om den visar sig bra.
Problemet är att några måste bli de första att prova.
de kan nog ha att göra mycke me priset. men vad jag förstår så ska de vara väldigt fina pannor. är ingen expert i ämnet, bara de jag har snappat upp.. de e just de att nån måste köpa en panna för 150-200 tusen för att man ska få lite mer fakta om annlägningen.. jag vill helst inte vara den som investerar i en annläggning för dom pengarna o chansar. ne då köper jag hellre ett beprövat märke för samma pengar..

Jag ser fördelar med att slippa bära in ved, bära ut aska, inrykning osv men att behöva gå ut i -25-30 för att skotta fram den och fylla på ved...?

Fotografen skrev:
Jag ser fördelar med att slippa bära in ved, bära ut aska, inrykning osv men att behöva gå ut i -25-30 för att skotta fram den och fylla på ved...?
bära in ved, om den ska bäras till ett pannrum på gården eller till en annan byggnad spelar väl ingen roll, den ska ju bäras hur som helst. en bra vedpanna så blir de knappt nån aska, askan ur ute pannan ska väl oxå bäras iväg. rycker in gör de väl knappast med sugande fläkt o inryckningsevakuering.???

Utomhus panna är fasen ingen dum idé. .. enkelt å inga krav på skorsten höjd å inget golv som ska städas eller så.. krav på brandsäkrat rum som den ska stå i.

Jo visst måste man kanske skotta en lite stig till den lr som jag har det. En traktor.. å skotta med.. å hade pannan varit i ett hus så hade jag måste skotta en väg dit med , så ser inte så stor skillnad.. på d hela. .

Men har man ett hus att värma. Så är det klart en bra lösning om man inte har ett garage att ställa pannan i.

Intressant :) - normalt vill man väl inte gå miste om värmen ved-
pannan genererar inomhus - samt inte springa ut i pyjamas för
att "elda på" vid behov - och åker man bort (ngn enstaka gng när
det är svinkallt) kan väl hela skiten frysa, eller?

Majgårdarna
Utomhus pannor är vanliga i staterna.
Googla på outdoor boiler.

För min del så har jag pannan i ladugården. Å d klart lite spillvärme går det ju till verkstaden av att jag har pannan där. Men annars så kan d ju frysa lika gärna där. Å drygaste är att måste gå å elda i tid å o tid särskilt på morgonen. Men vedpanna ska ju anpassas så man kan elda 1 gång per dygn för att få den bekvämlighet jag vill ha. Å sen slipper man ha elden i bostadshuset.

Det jag inte riktigt greppar är hur fungerar den. Såg att en av d mindre pannorna hade ett vedmagasin på 440 liter. Men dom kopplas inte till acktank....?? Innebär det att den kan variera sitt effekuttag? Å brinna länge på låg effekt.. . Eller stryper dom luften när den nått full temp å sedan gasar på igen när den kallar på värme.... isf måste det väl vara både sotigt och o ekonomiskt i bränsle slukade till panna...
:confused:

Redigerat:
Saxat från länken längre upp:
"Temperaturen pendlar normalt mellan 80-85 ºC (gradtalen är inställningsbara). När temperaturen når 85 ºC stannar fläkten och alla tilluftspjäll stängs helt. Tack vare den stora eldstaden och stora glödbädden slocknar inte elden. När temperaturen sjunkit ca 5 grader (inställningsbart) startar fläkten och de tre tillufts spjällen öppnar i tur och ordning."

Låter som riktig pyreldning...

Nej, för dom pengarna kan man köpa sig en betydligt finare anläggning...

Jo d låter som pyr pyr eldning... varför vill man ha d så..
Trodde jänkarna var duktigare på detta.

Fast dom verkar ha panna med underförbränning och keramik. Så kanske fungerar bättre än man tror.

Borde ju bli en lite förlust i att den fyrhåller pannan. Men d klart d blir ju en förlust i att ha acktank oxo.

Hade lätt köpt en sådan panna. Bra storlek på ved magasinet. Bara den inte kostade så fruktansvärt mycket.

Bättre köpa en Atmos 100 å bygga in den. Om man nu vill det..

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.