Jag brukar använda koncentrerad spolarvätska, det är typ samma sak men luktar godare, ger inte röda fläckar samt är vanligen billigare än t-sprit.
Det borde inte lukta så värst när du eldar, vad du än häller i, om förbränningen är bra. Pröva häll i lite vatten, men inte längre ned än till 60% alkoholhalt: Ett knep man använder för att hindra att lågan från spritköket sotar kastrullen.