Hej!
Har läst på forumet om ved, träslag och kapning, klyvning och lagring.
Titeln "vedens väg" hade passat bra men den behandlar ju slippermans eminenta vedhantering.
Nåväl, det finns som bekant många gamla sanningar och idéer vad det gäller ved och vedhantering.
Nu är ju inte verkligheten alltid som den perfekta teorin så idag fällde jag en ek på tomten.
Eftersom det är på tomten vill man inte ha några "stormfällen" liggandes tills bladen dragit fukten ur träet. (Frågar ni den kvinnliga hälften av familjen är det INTE ens ett alternativ...)
Det var en mindre ek med en stamdiameter på ca 40 cm vid roten och trädet var ca 10 - 11 m högt.
Jag tänkte att nu gäller det att hålla familjefriden i topp och ta hand om allt på en gång. Jag sågade upp stammen i knappa halvmetersbitar och vidare ut i grenverket tills jag slutade vid "fingertjocklek" på grenarna. Det var inte så jättemkt grenar kvar av det sedan tidigare beskurna trädet. När jag kapat upp allt hämtade jag släggyxan för att klyva bitarna. Eftersom jag inte är världens starkaste man precis...och inte har så stor vana av att klyva med släggyxan tog det lite tid och bitarna vägde några kilo... Halvmetersbitar med en tjocklek på 20 - 30 cm väger en hel del när eken är i begrepp att slå ut bladen helt och den var inte helt torr om man säger som så.
"Tjock" lät det allt som oftast när yxan träffade och kämpade sig fast i vedklabben. Fast ibland ville den inte ens fastna (än mindre klyvas). Jag fick då kämpa på och svinga vidare. En bit fick jag ta sågen till hjälp att klyva då den innehöll 2 grenar på ca 10 - 15 cm tjocklek...inte helt lättkluvet om man säger som så...... Trots att jag har hört att det ska vara lättast att klyva färska lövträd.
Sista kubben fick jag ge upp på. Ska prova om någon vecka eller så. Det var den biten som var längst ned - den man gör huggkubbar på? (skulle inte bli förvånad) - den var OMÖJLIG att rå på. Jag tror att den var gjord av gummi! Yxan kom aldrig ens ned i den...i alla fall inte mer än någon centimeter. Jag högg och högg på båda sidor och att ha "omvänd" huggning var det liksom inte tal om. Kubben väger en hel del eftersom den är blöt, 50 cm lång och diametern är 30 cm på ovansidan och 40 cm på stubbsidan. Gjorde några halvhjärtade försök med en kil men det kändes totalt lönlöst.
Hur brukar ni göra (handla en hydraulklyv är inte ett alternativ just nu...)?
Kanske går det lättare om den sågas till 25 cm längder?
Vänta en vecka, månad eller år?
Senare i veckan ska jag ge mig på lite gamla stockar som legat ett eller ett par år. Då får vi se hur det går......
-
-
Medlem · Skåne · 4 736 inlägg 14 maj 2008 06:3114 maj 2008 06:31 #2
Börja från ytterkanterna, då brukar man kunna få loss en del. I annat fall kapa ner den till 25 cm's längd.
/Kent -
-
Medlem · Västra Götalands Län · 460 inlägg 14 maj 2008 08:4914 maj 2008 08:49 #4
Låt den sista kubben vara kvar som en åminnelse över naturens makalösa Kraft och skapelseförmåga och låt den stå i trädgården som en tankebänk. Sätt dig på den och lev dig in hur det kändes att göra dagsverken förr i världen i skogen med bara händerna och det föga stimulerande fritiden beståendes av att efter dagen slut krypa in i den fuktiga kojan och äta ljummen kålsoppa.
Ek är hårt. Livet är kort.
Du lär få vänta ett tag på att den skall bli mör. Utan jämförelser i övrigt så lät jag fräsa bort lite stubb på tomten i måndags. En av objekten, som jag trodde inte skulle vara något problem överhuvudtaget var en granstubbe från en gran vi tog ned 1995 när vi köpte stället. Visst ytan var mjuk, men killen som körde poänterade speciellt att den hade en jättehård kärna. Det tog en bra stund innan den hade blivit flis... -
Medlem · x · 3 592 inlägg 14 maj 2008 09:0214 maj 2008 09:02 #5
Gör en fin hubbkubbe. Det gjorde jag av en gammal bok som ramlade omkull.
Bok i Dalarna hör ju inte till vanligheten.Men det blev en riktigt bra hubbkubbe.
Den håller nog min livstid ut -
14 maj 2008 22:37 #6
Rutten björk - bara att elda upp...?
Hej igen!
Ja så var det dags ikväll igen. Nya tag med såg och yxa.
Inget nytt träd men väl några gamla "stockar" på 1 - 2 m.
Jag fick lära mig att det stämmer precis som det står här på forumet att björk som inte är barkad ruttnar efter några år...Björkstockarna har jag haft i 1 - 2 år och de har som sagt blivit lite dåliga. Frågan är vad man gör med dem nu? Är det så att säga "bara att elda upp" = skitved, eller funkar det halvbra ändå när det väl torkat helt? Ja, för bitarna var ju lite fuktiga trots allt - är det därför de ruttnat? Nåväl, de brinner väl trots allt...
Jag hade dessutom lite gamla ekbitar som är sedan sensommaren och de var ok.
Den gamla asken - stooor och grov - som Gudrun fällde var numer ganska torr och den veden verkade vara ok. Ask håller längre - någon som har erfarenhet?
Jag provade att klyva lite också... Den ruttna björken gick rätt bra att klyva i alla fall. En rotbit fick jag kämpa på med ett bra tag - den var väl ca 40 cm i botten. Eken gick också rätt bra - den var bara hälften i tjocklek. Asken som jag bara tog "mellanbitar" på idag var också ca 40 cm och det verkade som torr (kvistfri) ask inte alls är så svårkluven. De med kvistar i kan jag tänka mig blir en utmaning... Får nog ta ekstubben till att sitta och vila på. Kanske ska man ta fram pipan och jaga bort mygge? Hmmm...ingen dålig tanke!
Hade några tunna askstammar och de gick så klart lite lättare.
Nej, nu har man kylt av sig lite och det är dags att duscha och ta en fika innan det är dags att sova. Kan tänka mig att det inte blir några problem att somna...även vid användandet av en elsåg använder man muskler man inte trodde man hade... -
15 maj 2008 08:09 #7
Tänk även på att inte elda med enbart ek. Den avger någon syra som jag just nu inte kommer ihåg namnet på men hursomhelst fräter det ordentligt på pipan. Se till att blanda ut den!
Pust o stön över ved...Igår och i förrgår skulle jag ta hand om "lite" björk jag tagit ner. Som vanligt tidsoptimist och de där staplarna med kubb som legat sen i April såg ju inte ut att vara så mycket....
Trots en rejäl Faxeklyv med fyrklyv så tog det mig mer än 10 timmars effektiv klyvning och vips så var där en hög på närmare 20 kubik. Det värsta är att jag har dubbla mängden kvar att klyva och redan uppåt 100 kubik i min sjukt överdimensionerade vebod.
Med en årsförbrukning av 25 kubik om året så har jag nu ved för 6 år framöver. Det känns gött!
Apropå vedklyvning, grannen högg ner ett riktigt bjässeträd häromdagen. FEM meter i omkrets vid roten.
Den innehåller nog en hel massa kubik, grenarna var som normala stora träd...
Vad tycks om monstret, den blir inte kul att ta hand om...min dotter står på stubben. I förgrunden ligger lite uppsågade grenar från aset...I nedre vänstra hörnet ligger ett litet rotskott. På stubben ligger själva fällskärsbiten...Trädet stod några få meter från en nyrenoverad lada så det var tydligen lite nervöst att fälla...Redigerat 15 maj 2008 08:15- Laddar…
-
18 maj 2008 00:01 #8
hej!
Ang vedhantering, anser jag att man inte ska "fjanta" med yxa om man ska ha större mängder än 5m^3 de tar en jäsikens massa tid, och slit, livet är för kort för att ödslas på ved, ÄVEN om de är roligt...
Se till att köpa/låna/hyra en vedmaskin av nått slag, de gör susen och sparar kroppen en massa...
själv klyver jag 20M^3 på 5h , så efter en vecka har man en rätt bra hög... -
25 maj 2008 23:44 #9
Hej!
Idag har man kämpat lite med veden igen. Ja, jag får verkligen KÄMPA! Kolla in utrustningen...
Nå, riktigt så illa är det inte så att jag behöver använda fogsvansen - har några bågsågar i olika storlekar också - men den behövdes då jag skulle få loss sista millimetrarna för att lossa kubben från stocken.
Har inte någon "riktig" såg utan en elsåg. Den fungerar väl sådär och man får kämpa rätt bra i alla fall tycker jag.
Tvyärr är svärdet inte tillräckligt långt för den här gamla torra asken...men med en fogsvans till hjälp så! -
25 maj 2008 23:47 #10
Hmmm...det blev en bild för mycket. Inte lätt första ggn.
-
26 maj 2008 00:03 #11
Tycker tråden behöver piggas upp med lite fler bilder...
Ser bitarn ut så här är det kanske inte så lätt med enkla klyvar heller...
En lätt vriden körsbärstam - tror jag det är:
Ja, vriden är det i alla fall och ganska svårkluven trots släggyxa.
Den här blev i alla fall kvar oklyvd...av förståeliga skäl. Kolla in fiberriktningen! Det är en "trollalm" - typ.
De ovan hade nog gått bra i en "Faxe" eller liknande, kanske även i en klipp&klyv men frågan är om nedanstående hade gjort det...tror inte det.
Sedan undrar jag lite ibland varför alla är så himla rädda för lite kroppsarbete?
Det klart att man inte vill slita ut sig i onödan men som hobbyklyvare är det nog ingen risk om man inte överanstränger sig i början, fast så är det ju med all träning.
Jag menar klyver jag lite ved behöver jag inte springa på gym och lyfta vikter eller ränna runt på ett elljusspår. Om jag inte vill alltså. Men frågan är hur många som verkligen vill... -
26 maj 2008 00:03 #12
Starkt jobbat!
Skulle inte orka det själv.
/En som får 32 kubik färdigkluven ved tippad på tomten... -
26 maj 2008 00:12 #13
Den översta biten är väl nästan för vacker för att eldas.
-
26 maj 2008 22:20 #14
Crille68, håller med dig till fullo ang. att gå till gym när man har de i trädgården..
MEN för mig som eldar med ved, för värme endast skulle de inte hålla alls att stå med yxa, tro mig de är ingen barnlek att köra 10-20M^3 på en dag med vedmaskinen heller, man blir trött...
Eftersom jag inte ger någon ting för veden på rot, så har jag gratis uppvärmning hela året runt, i fall man inte då räknar in gymkortet ;D dvs traktor + vedmaskin -