D09
Hur mycket tid uppskattar ni per m3 alt totalt
Hur många m3 /år?
Vilka verktyg / utrustning / tillvägagångssätt använder ni?
Köper ni ved eller finns det gratis?
Vilken ved köper ni och vad betalar ni per m3?
Vilken tillgång finns det på skog i era områden?
Tips på hur man kan komma över gratis ved?
Hur förvarar ni veden ute? ( plats, byggnad, volym, hantering )
Hur förvarar ni veden inne? ( plats, volym, hantering )
Fixar ni all ved på ett bräde eller utjämnat på t ex säsong, året innan .
Tar ni ledigt för att fixa egen ved, kvällar, helger, semester?
 
D09
Glömde, uppskattat behov av kWh ?

Går i tankarna kring vedpanna men är nyfiken på arbetet kring detta :)
 
Tycker du inte det är kul att hålla på med ved så skulle jag inte rekommendera det. Själv tar jag hellre ledigt en vecka o fixar årets vedbehov (20-25 stjälpta kubik) än att jobba o köpa uppvärmningen-
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Förvarar veden i en vanlig "vedbod" med utrymme för årsförbrukning + några m3.

Köper ved i 3m längder, betalar 5k för 23m3

Hyr vedmaskin en helg och kör igenom allt på helgen.
Radar in e vedbod helgen efter.

Jag har inget vedlager i pannrummet, men har vedboden bara 4 meter ifrån.
Jag bär in ved när jag ska elda.. På vintern blir en en gång varannan dag.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
I år köpte ja hem ett bil o släp ca 80 travmeter,fick ge 15k.Räcker ledigt till 2års förbrukningar.Kapar o klyver med motorsåg o vedklyv.Kör nån timme efter jobbet,på kvällen,tar det som lite vardagsmotion.På hösten när eldningssäsongen drar igång staplas allt in under tak i vedbod o pannrum.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Har ni pannrummet i fastigheten eller utanför? :)

Har ni småbarn? ( tillgänglig tid på dygnet )

Ved är kul, har en ( mini ) 5t vedklyv men har bara hanterat små volymer från egen tomt. :)
 
Jag har veden lagrad stjälpt i en limpa under tak i en stor carport, kör in ca 3 st snöskopor med traktorn och kastar ner i källaren där anläggningen är. Har ett plåtstup som den glider ner på. Räcker några veckor åt gången och hinner dessutom torka lite extra innan bränning.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi hugger själva, mest runt huset, men mer och mer på ett större skifte några mil bort. Fraktar då hem i 3m-längder på vanlig släpvagn.
Har en vedklipp som jag är väldigt nöjd med. Kapade och klöv drygt 1 m3 travat mått på under en timme igår (stapling inte inkluderad).
Veden förvaras travad utomhus under tak. Har två varuvagnar/gallerburar på hjul som vi fyller och drar in i garaget, där den sista torkningen sker.
Fungerar bra.
Vi gör inte av med så mycket ved, ca 7-8m3 travat mått denna vinter (nu går solpanelerna för fullt). Eldar i vattenmantlad kamin i vardagsrummet i ett ganska nytt, välisolerat hus.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Bra där med vagn och garaget

Har alltid trott att vedkaparna jag spanat in haft för små klingor men fick tipset att kapa maxlängd för kluven, sen kapa t ex på mitten efter man delat.

Förmodar att ni som fixar veden själva kör med vedkap istället för motorsågen

Hade ju dock inte varit fel o komma över en med rejäl klinga 😄
 
D09
Brukar ni veden ligga ute länge innan den staplas i t ex förråd ?

Täcker ni bara toppen med presenning då ?
 
D09
vilka är driftkostnaderna vedanläggningen? T ex reparationer, sotningar, service , besiktningar

eller vad kan man förvänta sig för utgifter om man bortser från inköp, installation etc?
 
  • Gilla
ThomasS81
  • Laddar…
sotning kostar ca 500kr per besök
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Eldar förvisso inte i panna utan i några kaminer som komplement till bergvärme. Gör av med 3-4m3 per säsong. Ved får jag hämta kring den skidanläggning jag är med och sköter. En vinter som denna finns det mer än nog med ikullfallna träd på spåren. Kör hem med skoter och timmerdoning vintertid eller med släpvagn sommartid. Kapar med elmotorsåg. Mycket smidigare än med bensinsåg när man är stationär som på vedbacken. Klyver med yxa. Försöker att inte släpa hem grövre ved än vad dessa verktyg klarar. Förvarar veden i vedbod och på pallar. Tid är svårt att säga, hugger ofta lite på kvällarna efter jobbet när det är finväder. En halv m3 per kväll är rimligt om det är bra format på stockarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
vilka är driftkostnaderna vedanläggningen? T ex reparationer, sotningar, service , besiktningar

eller vad kan man förvänta sig för utgifter om man bortser från inköp, installation etc?
Sotning 2 gånger på år. Brukar kosta 400kr här.
brandskydds kontroll var annat år. 700-800kr här.
Du kan ansöka om att sköta sotningen själv.

Keramiken brukar man oxå få byta ibland. Kan vara dyrt
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Svar i texten nedan:

D09 skrev:
Hur mycket tid uppskattar ni per m3 alt totalt: 3-4h/m3, men det är en vild gissning. Det tar en jäkla massa tid med alla förflyttningar. Själva eldandet är helt ok, en gång per dag på vintern, varannan dag vår och höst och inget mellan slutet på april till slutet på september (solvärme).
Hur många m3 /år? 20, håller på att isolera huset i omgångar så jag vet inte riktigt vad det blir tillslut :)
Vilka verktyg / utrustning / tillvägagångssätt använder ni? Köper färdigkluven 50 cm blandat löv/barr för 350kr/m3 inkl frakt (svart) / alternativt byter tjänster. Eldar i en Atmos-panna mot 2kbm tankar i källaren. 60 st vakuumsolfångarrör.

Vilken tillgång finns det på skog i era områden? God
Tips på hur man kan komma över gratis ved? Rivningsvirke... Har eldat med det till hälften i ca tre år (från egna rivningar...). Det tar längre tid men det är ju gratis...
Hur förvarar ni veden ute? ( plats, byggnad, volym, hantering ): i en stor hög utan täckning direkt på backen från april till juli
Hur förvarar ni veden inne? ( plats, volym, hantering ) kastar in den och staplar den i vedförrådet ca 10m3 i källaren en torr sommardag med hjälp av vanligt bilsläp och en ramp genom ett källarfönster. Resten staplas i vedbod på kastavstånd från utomhushögen. När det tagit slut inne kör vi ett släp när det behövs och fyller på.
Fixar ni all ved på ett bräde eller utjämnat på t ex säsong, året innan . Nu har jag (nästan) helt slut och köper för två år framåt.
Tar ni ledigt för att fixa egen ved, kvällar, helger, semester? Nej, jag köper färdigkluvet. Om jag inte gjorde det skulle jag hyra en maskin en dag och fixa rubbet. Han som leverar till mig påstod att det tog honom och en kompis ca en timme för att kapa och klyva ett lass (typ tio kbm). Vet inte om han underdrev men hursom känns det inte värt att göra det själv med mindre maskiner då.

Om jag skulle optimera lite skulle jag bygga ett tak över utomhushögen och göra två sektioner, en för vartannat år. Då slapp man jobbet med att flytta in veden i vedboden.

Om man inte bor själv är det trevligt om alla i hushållet kan hjälpas åt med de olika momenten efter förmåga...
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.