5 954 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Dubbla expansionskärl?
Har lite problem med att få plats med expansionskärlet för mitt vedsystem. Tänkte mig ett öppet system och ska alltså ha kärlet på råvinden. Skulle man kunna ha 2 st expansionskärl, som alltså blir lite mindre per styck och lättare att få plats med? Om man delar expansionskärlsröret i lika delar så borde det ju enligt kommunicerande kärl-principen?
Funkar fint med olika storlekar, har ett 100liters och ett 50liters till mitt system, slutet system då.
Har mitt pannrum i ladugårde, men expansionskärlet i huset..
Funderade på att utöka ackumulator volymen och då måste jag ju även öka expansionenkärl.
Men rymmer det inte i huset.
Kan det vara så att det går att sätta ett i ladugårde oxo frånsett att man sätter det på samma höjd som husets?
eller blir det invecklat att få det att fungera.
Funderade på att utöka ackumulator volymen och då måste jag ju även öka expansionenkärl.
Men rymmer det inte i huset.
Kan det vara så att det går att sätta ett i ladugårde oxo frånsett att man sätter det på samma höjd som husets?
eller blir det invecklat att få det att fungera.
Har du möjlighet så använd slangvattenpass
https://www.jula.se/catalog/verktyg...matverktyg/vattenpass/slangvattenpass-160000/
https://www.jula.se/catalog/verktyg...matverktyg/vattenpass/slangvattenpass-160000/
ok? hur ska man använda dessa slangvatten pass?
Visst borde det gå sätta ett större expansionskärl i ladugården som plockar upp mer expansion än det i huset.
Eller måste dom vara lika stora inne som ute?
Alternativt att jag slopar expansionskärlet i huset och sätter bara ett stort i ladugården.
Om det nu inte är så att det påverkar klimatet på min spånvind i huset..
... tänkte den kanske håller lite värme där uppe så det vädrar ut fukten bättre. än om man plockar bort expansionskärlet. Kanske långsökt ...... ;/
Visst borde det gå sätta ett större expansionskärl i ladugården som plockar upp mer expansion än det i huset.
Eller måste dom vara lika stora inne som ute?
Alternativt att jag slopar expansionskärlet i huset och sätter bara ett stort i ladugården.
Om det nu inte är så att det påverkar klimatet på min spånvind i huset..
... tänkte den kanske håller lite värme där uppe så det vädrar ut fukten bättre. än om man plockar bort expansionskärlet. Kanske långsökt ...... ;/
Klicka här för att svara