Hej Vi ska att byta ut vår gamla insatskamin i öppnaspisen mot en nyare och valet står mellan Keddy sk 2002 och Contura i5. Någon som har erfarenhet av dessa kaminer positiva eller negativa? Eller tips om någon annan kamin men det bör nog vara dubbellucka pga stödet för spiskåpan.

Valde mellan dessa två för några år sedan, blev Conturan. Skrev om den i en annan tråd: Den blir varm snabbt, och kall snabbt... Skaffa så stor insats som möjligt är mitt tips. Måste mata rätt ofta. Kollade på Keddy i gjutjärn också, det är ju lite tyngre så kanske hade den hållt värmen lite längre, jag vet inte. Men kvaliteten är utmärkt på i5:an, smarta dörrar, bra förbränning utan synlig rök när den är uppe i temp, bra att det går in nästan 40 cm långa vedträn.

Vi har en Keddy SK205 helt i gjutjärn och den är vi riktigt nöjda med. Behöver egentligen bara elda 3-4 vedklabbar sen är vardagsrummet där den står (för) varmt. Håller också värmen hyfsat länge.
Vår är iofs monterad i en stor murad Keddyhistoria (öppen spis) så det hjälper säkert till.

Har eldat rejält i vinter och säkert övereldat lite också innan man kom på hur spjällen skulle stå för att få en bra förbränning. Inga tecken på att den skulle tagit skada av det.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi har en gjutjärns-Keddy och det är förvånansvärt hur snabbt de svalnar när man väl slutat elda. Man kan alltså inte räkna med att själva insatsens material bidrar så mycket till långtidsvärming av huset, utan det är den generella direktuppvärmningen vid eldning som bidrar till rummets värmemagasinering. Dock är det framförallt murstensstocken som står för den stora eftervärmen. Vår Keddy står i källarens gillestuga och eldar vi på bra på kvällen så är murstensstocken ljummen fortfarande dagen efter och gillestugan riktigt mysvarm, trots att Keddyn är rumstempererad.

I avseende på eftervärme från insatsen är min uppfattning att det inte spelar någon större roll om den är i plåt eller gjutjärn, är det vad man eftersöker bör man nog kika på täljstenskassetter eller kakelugnsvarianter.

Med detta sagt så skulle jag ändå välja gjutjärn framför plåt, men då handlar det mer om att jag föredrar den gedigna känslan av gjutjärnet framför skramlig plåt.

EDIT:

Såg nu att Keddy sk2002 är i gjutjärn och att TS fråga egentligen inte handlade om gjutjärn vs plåt...men mina erfarenheter kanske kan bidra ändå, så jag låter texten vara kvar. :)

Redigerat:
  • Gilla
Fredrikvd62 och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra synpunkter! En keddy sk 2000 är nu beställd med dubbellucks men en sak slog mig när vi kom hem, vi har ett hörnstöd för spiskåpan dörrarn ska går fritt men hur stor platts behövs framför när man sotar ? Jag antar att det är nån bafelplåt som ska demonteras..

I vår kassett, som är mycket lik den du valt, sitter det en baffel som ett extra innertak. Denna sitter helt löst, och eftersom den är avsmalnande mot bakre delen behöver den inte dras ut så långt innan den kan vikas ned i bakkant, så den är inga problem att demontera så länge luckorna går att öppna helt. Den behöver knappast tas ut ur kassetten utan kan läggas på dess golv om det är trångt framför kassetten. Nu är vår kassett så pass ny att ingen sotning gjorts ännu, så jag vet inte hur sotaren väljer att göra. Dessutom har vi en sotlucka i väggen bredvid skorstensstocken eftersom rökkanalen svänger skarpt vänster högst upp i öppna spisen.

Vi har tänkt dra slang i skorstenen när vi installerar kaminen, hur grov slang behövs? skorstenen är ca 7m . räcker det med en 110 slang tror ni? Fråga 2 om man av någon anledning i framtiden skulle vilja ta bort eller byta slang går det?

Det är väl stosen på kassetten som avgör vilken grovlek det ska vara på slangen? De som installerade vår kassett körde flexslang upp till kanalen där den murades fast, och den är lika grov som stosen.

Jag satte in en Keddy SK (typ som 202:an, fast med två helt rundade dörrar) för ca 2 år sedan.
Jag hade en öppen spis av hörn typ, med en smidd stång som bär upp hörnan.
Jag murade igen kortsidan på hörnan, sen in med kaminen. Min murstock är ca 7,5 m lång, och jag hade en pipa i den som var rektangular, om jag minns rätt var den ca 150 x 300.
I samband med att jag installerade kaminen, så satte jag in en slang, en rund 130 slang. Denna anslöt jag mot en stoss, vinklad 45 grader som passade på keddyns 150 anslutning.

Om jag fattat det rätt, så är inte dimensionen helt avgörande, utan längden på skorstenen gör också mycket för draget. Jag har med min 130 mm slang och 7,5 m lång murstock, ett jäkla drag.

Fungerar ypperligt, och min massiva skorsten och den gamla "öppna spis konstruktionen" lagrar bra med värme, gjutjärnet lagrar inget vidare naturligtvis, men den för bra över värmen till stenen.

stenpa skrev:
...Fråga 2 om man av någon anledning i framtiden skulle vilja ta bort eller byta slang går det?
Absolut. Man tätat nere i spisen med stenullsmattan, så vermaculiten (stava?) inte trillar ut. Sen häller man på uppeifrån med vermaculit. När det är klart, kaparöret med vinkelslipen, fram med murbruk (C tror jag jag använde) för att täta i toppen, sen trycker man ner toppfodret i slangen och bruket. Släta till för bra avrinning.

För att montera en ny, så får man börja med att knacka ut bruket i toppen, och väck med toppfodret. Ut med kaminen, sitter som tusan med pannkitet som härdat i fogen mellan kamin och rör, sen får man ta bort ullen, sen kommer all vermaculit ner... snabbt... Sen är slangen lös i båda ändar då plockar man upp den igen. Visst kan det kärva, kantiga tegelstenar mot en räfflad slang gör att det kommer att haka fast en del, både när man drar ner en ny, och när man drar upp en gammal.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.