Byggahus.se
Har kommit fram till samma sak som dig att det nödvändigtvis inte måste torka på våren. Att våren är en bra tid att torka på är nog mest för att det regnar så lite då. Men har man tak över prylarna så kvittar nog årstiden mer eller mindre. Det som bestämmer hur torkningen går bör vara ångtrycket och ju varmare det är desto högre ångtryck relaterat till den specifika fukthalt som finns i veden. Och ångtrycken i och utanför vedstycket är då motorn i fukt förflyttningen.
 
Hej och hå... :)
Ja, nu var det 3 veckor sedan senaste vägningen i mitt vedtorkprojekt.
Nu är det höst och fuktigare, så frågan är om det är det som gjort att min klvyda klabbe inte torkat mer eller om det är så att den är "torr"? :confused:
Troligen är den så torr den kan vara eftersom den runda oklyvda klabben fortsatt minska i vikt.
Vikterna var följande:
Klyvd klabbe: 1940 g = viktökning med 4 g. Ingen astronomisk stor ökning men ändå.
Rund klabbe: 1663 g = viktminskning med 33 g.
Jag ska ta och låna en fuktmätare i veckan och kontrollera fukthalten med hjälp av den. Det ska bli "spännande"...hmmm... :eek: är man "vedpervers" så är man... :p
 
Crille68 skrev:
Hej och hå... :)
Ja, nu var det 3 veckor sedan senaste vägningen i mitt vedtorkprojekt.
Nu är det höst och fuktigare, så frågan är om det är det som gjort att min klvyda klabbe inte torkat mer eller om det är så att den är "torr"? :confused:
Troligen är den så torr den kan vara eftersom den runda oklyvda klabben fortsatt minska i vikt.
Vikterna var följande:
Klyvd klabbe: 1940 g = viktökning med 4 g. Ingen astronomisk stor ökning men ändå.
Rund klabbe: 1663 g = viktminskning med 33 g.
Jag ska ta och låna en fuktmätare i veckan och kontrollera fukthalten med hjälp av den. Det ska bli "spännande"...hmmm... :eek: är man "vedpervers" så är man... :p
vad väger träbitarna idag då?
 
Tokslut skrev:
vad väger träbitarna idag då?
Nästan åtta år senare är den förhoppningsvis uppeldad, man vet ju aldrig :D
 
  • Gilla
Peter Flemsjö och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.