Växthus
Stenper: Det är en mycket bra ide tycker jag! Kommer att bygga ett växthus på detta sättet så snart jag får tid. Vet inte om det var den här websidan som Helene tänkte på http://people.umass.edu/caffery/greenhouse/index.html men det är i alla fall den som inspirerat mig! Det finns ritningar på allt där och fläktarna till värmemagasinet är viktiga tror jag. MVH /Stenper
Marlen Eskilsson: Verkar inte som att jag får någon påminnelse vid svar i den här tråden, därav det sena svaret! Laab gai är en varm superstark thailändsk sallad som väl kan göras på lite olika sätt, men huvudingredienserna är finhackad kyckling, rödlök, massor av chili och färska kryddor som koriander och mynta. Jag har lite hatkärlek till rätten, men sedan jag började äta den gick det inte
AXS: En frostvakt, lite isolering på delar av taket/väggarna borde göra att det blir kanon. Kanske öppna dörren lite in till huset om det finns och ni har billig uppvärmning där.
saturnus: Jo, det finnr 100 tals olika modeller pa vaxthusen genom aren, de mer lyxigare, som finns i bl a England och pa nagon botanisk tradgard har hemma, tillverkadet i jarnprofiler. Forr var de mera vanliga husen mindre, 5.25 meter har varit den vanligaste bredden pa vara vaxthus, och langden 50 meter, 10 hus ( ett block) blev da ca ett tunnland stort. En annan stil var att mura upp grunden, till ca 1
Stig-Göran: Tack! det känns bättre när fler haft samma problem.... / S-G
lgf02001: Jag har en vinranka i växthuset sen flera år tillbaka. Det är tegelgolv i växthuset och vi sparade ett hörn i golvet "tegelfritt". Den ytan är inte så stor, som ett A5 papper kanske. Där är vinrankan planterad. Tror nog att den nu har rötter som sträcker sig både utanför växthuset och under själva tegelgolvet. Den vattnas sällan men växer mkt bra ändå. Tror nog att den tar
Benny_o_Lina: Glöm inte bilder och en tråd här i forumet!! :)
gbak: Ja vi gillar Corvetter! Tyvärr så är ju "bara" en av bilarna min, det råkade vara en kompis som kom förbi en solig dag, men visst matchar färgen bra :)
storkarp: Jag skulle inte köpa den bästa jorden för rabattodling. I krukor och exklusiva palntor kör jag jorde nför 70 kr säcken men i rabatt är det mest prisvärda jorden från tippen 25 kr/säck eller superbillig ko på säck 20 kr/säck. 2000 liter är inte så mycket. jag brukar ta ca 15 säckar i bagaget på vägen hem från jobb så det blir sällan några stora transportkostnader,
Immobil: Kolla med någon som säljer inglasade uterum. De brukar ha liknande lister till sina dörrar.
Benny_o_Lina: [citat] Skuggningen kan säkert hjälpa till att hålla ner tempen lite.. men som du säger så får den antagligen sitta på utsidan då.. Sitter den på insidan så har ju redan värmen så att säga kommit in.. Annars är det nog mest för att plantorna inte ska brännas. Vet ej riktigt hur det blir med kanalplast. Har dock sett många med kanalplast som ändå skuggar sina växthus på
Aliasdavidoff: Där jag köpte mitt växthus kostar 6 millimeters kanalplast 200 kr/kvm (dyrt!), men då får man den skuren till valfri storlek. Och köper man mycket, kan man ju alltid pruta 30%. :-)
gbak: Jepp! Självklart kommer en tråd om växthuset! Har börjat lite smått med inköp av krukor till uteplatsen, och funderar som bäst på vad vi skall fylla dem med....bambu/syrener/clematis/spirea/rosor...... Jag ändrar mig varje dag när jag kommer på någon ny växt som jag bara måste ha!
Marlen Eskilsson: Mums! Jag som glömde kolla vilken typ av olivträd det var jag köpte, men jag hoppas på kalamata. Ska definitivt prova det här receptet på första skörden. :)
Benny_o_Lina: [citat] Inte riktigt.. Öppnande av takfönster är nog mest för att bibehålla en önskad temperatur i växthuset och att få luftombyte. Skuggningen är i huvudsak för att solen inte ska bränna plantorna.
Benny_o_Lina: Så lite så.. Lycka till och glöm inte göra en projekt tråd sen när du börjar bygga..