Trodde att jag hade bestämt mig för typ av golv till ett 24kvm växthus men har börjat vackla.
Ursprungliga planen var oregelbunden sten men dels har kostnaden rusat iväg samt att det verkar vara komplicerat att lägga in. Nästa tanke var marksten i fiskben som har lägre kostnad men är inte helt okomplicerat att lägga - sen tillkommer hyra av
stensåg.

I och med att jag ändå ska gjuta en klack som växthusmuren ska stå på har jag börjat fundera på om det inte är billigare och enklare att gjuta ett golv också.

Vad har ni för erfarenhet av betongplatta i växthus?

nedan är klippt från Willab Garden som avråder betongplatta

"viktigt är att det är en golvbeläggning som släpper igenom fukt. Vatten, imma och kondens måste ta vägen någonstans annars kan det orsaka frostsprängning. Därför avråder Willab Garden från gjuten betongplatta som grund i växthuset."

Vad du väljer för golv beror på vad och hur du tänker odla. En gjuten platta är t ex väldigt oflexibel om du vill ha något med djupare rotsystem.

Kommer primärt användas som uterum med en del odling i krukor eller bäddar

Helt klart en fördel med någon typ av stenläggning på kross där vatten kan dränera genom fogarna. Det blir ju lite slabb även när man odlar i krukor.

• Gilla
Jimpalimpa83
  • Laddar…
Till att börja med är det en god idé att ha en golvbrunn eller markränna. Det blir blött när man vattnar.

Det borde rimligen vara billigare att lägga marksten än att gjuta betongplatta. Du kapar marksten med en stenklipp och du lägger ju lätt 24kvm fiskben på en helg själv.

• Gilla
Jimpalimpa83
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Till att börja med är det en god idé att ha en golvbrunn eller markränna. Det blir blött när man vattnar.

Det borde rimligen vara billigare att lägga marksten än att gjuta betongplatta. Du kapar marksten med en stenklipp och du lägger ju lätt 24kvm fiskben på en helg själv.
Behövs golvbrunn om man använder marksten?

J Jimpalimpa83 skrev:
Behövs golvbrunn om man använder marksten?
Inte för dina användningsområden tror jag. Jag tänkte först sätta en brunn men snålade och ville ha markteglet satt i flis istället. Även detta tyckte entrepenören var onödigt så det blev vanligt stenmjöl. Har fungerat bra.

Ångrar du dig att det inte blev flis?

Nej inte alls. Ska även bli stabilare med stenmjöl. Värt att säga att även när ett noggrant proffs gjorde jobbet så blev det lite ojämt. Ska det bli perfekt slätt som ett badrumsgolv får man nog trycka fast stenarna i fix eller något. Mig gör det inget att det blev lite liv, muren är ju byggd med riktigt skevt handslaget tegel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.