Jag har en idé om att bygga en grund till ett växthus. En isolerad källare typ 75 cm djup. Först cellplastisolering, gjuta platta på den med lutning mot ett hörn för kondensvatten. Mura upp cellplastisolerade putsade väggar. Gjuta plintar på grundplattan som håller upp betongplattor som bildar golv, eventuellt gjuta ett tunt lager ovanpå dessa så ingen jord kan leta sig ner till källaren. Innan betongplattorna fyller jag källaren med sten. Två ventilationshål i hörnen längst ifrån varandra, det enda tar den varma luften längst upp i växthuset och blåser ner den genom källaren och stenmassorna där och den andra möjligen också med sugande fläkt återför den nu svala luften till växthuset. Ett schakt till det hörn där kondensvattnet samlas för att kunna komma åt en pump som pumpar upp vattnet till växterna. Är det någon som gjort ett liknande projekt?
Jag kan tänka mig att via smart styrning med sensorer till fläktarna få en mycket längre odlingsäsong i växthuset och att det blir en jämnare temperatur mellan natt och dag.
Jag kan tänka mig att via smart styrning med sensorer till fläktarna få en mycket längre odlingsäsong i växthuset och att det blir en jämnare temperatur mellan natt och dag.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Växthus med ett värmelager av tex sten är ju inte något nytt, och som du skriver så är det ju ett sätt att jämna ut temperaturen mellan natt och dag.
Jag har inga egna erfarenehter, men följer gärna denna tråd med intresse
Jag har inga egna erfarenehter, men följer gärna denna tråd med intresse
En spontan tanke, om du ändå ska gräva så mycket, vad sägs om att gräva lite till och göra en jordkällare som isolering under växthuset? Då kan du ju även lagra det växthuset producerar.A Anders Lo skrev:Jag har en idé om att bygga en grund till ett växthus. En isolerad källare typ 75 cm djup. Först cellplastisolering, gjuta platta på den med lutning mot ett hörn för kondensvatten. Mura upp cellplastisolerade putsade väggar. Gjuta plintar på grundplattan som håller upp betongplattor som bildar golv, eventuellt gjuta ett tunt lager ovanpå dessa så ingen jord kan leta sig ner till källaren. Innan betongplattorna fyller jag källaren med sten. Två ventilationshål i hörnen längst ifrån varandra, det enda tar den varma luften längst upp i växthuset och blåser ner den genom källaren och stenmassorna där och den andra möjligen också med sugande fläkt återför den nu svala luften till växthuset. Ett schakt till det hörn där kondensvattnet samlas för att kunna komma åt en pump som pumpar upp vattnet till växterna. Är det någon som gjort ett liknande projekt?
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
Avgörande är ju den specifika värmekapaciteten hos det material som ska användas för lagringen. Du kan läsa en hel del här:
https://www.e-education.psu.edu/earth103/node/1005
Vatten som lagringsmaterial är ju rätt praktiskt. Med tanke på densitet kan man nå kanske liknande värden med sten, men då är överföringen av värmen in och ut ur magasinet mindre effektivt. Ett stenlager har dåligt värmeledning pga få kontaktpunkter mellan sten och en del luft.
https://www.e-education.psu.edu/earth103/node/1005
Vatten som lagringsmaterial är ju rätt praktiskt. Med tanke på densitet kan man nå kanske liknande värden med sten, men då är överföringen av värmen in och ut ur magasinet mindre effektivt. Ett stenlager har dåligt värmeledning pga få kontaktpunkter mellan sten och en del luft.
Antar att mycket också handlar om yta att göra värmeutbytet med. En kubikmeter med vatten eller en stenkub av samma storlek är ju inte idealisk för värmeutbyte. En massa vattenfyllda rör eller en "rörslinga" med bara lite luftrum mellan rören där varmluften cirkulerar vore naturligtvis det bästa men till alldeles för hög kostnad. Stenar i olika storlekar är i stort sett gratis om man bortser från arbetet.
Tomtens läge tillåter inte det (dessutom berg en bit ner) jordkällare är planerad mot en sprängd bergvägg.Dowser4711 skrev:
Jag vet inte om jag förstod dig rätt men om du ändå ska gjuta så behövs inga plintar eller betongplattor utan bara skruva växthuset mot plattan. Om du inta absolut ska ha en sockel. Det går att dekorera plattan med mönster också. Markisolering kommer hjälpa till att snabbare värma upp plattan och få upp tempen på våren (dessutom bättre pris än att fylla med betong).A Anders Lo skrev:Jag har en idé om att bygga en grund till ett växthus. En isolerad källare typ 75 cm djup. Först cellplastisolering, gjuta platta på den med lutning mot ett hörn för kondensvatten. Mura upp cellplastisolerade putsade väggar. Gjuta plintar på grundplattan som håller upp betongplattor som bildar golv, eventuellt gjuta ett tunt lager ovanpå dessa så ingen jord kan leta sig ner till källaren. Innan betongplattorna fyller jag källaren med sten. Två ventilationshål i hörnen längst ifrån varandra, det enda tar den varma luften längst upp i växthuset och blåser ner den genom källaren och stenmassorna där och den andra möjligen också med sugande fläkt återför den nu svala luften till växthuset. Ett schakt till det hörn där kondensvattnet samlas för att kunna komma åt en pump som pumpar upp vattnet till växterna. Är det någon som gjort ett liknande projekt?
Klicka här för att svara