Hej
Hoppas på växthus/orangeri till hösten.
Önskar murad sockel med tegel men inser att jag vill leja bort arbetet då kunskapen saknas helt hos mig. Intresset verkat dock lågt hos de jag frågat och jag får inga offerter. Är jobbet för litet?

Mått på växthuset: 675 x 380 cm
Höjd på muren: 60 cm

Vad är rimlig kostnad? Vågar man ta det på löpande räkning?

• Växthus med murad tegelsockel och glasväggar, omgiven av grönska. Muren är cirka 60 cm hög.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det motsvarar ca 1000 tegelstenar (à 15 kr ca i material), om det är en enkel halvstensmur du vill ha. Det borde ta ett par hantverkare två dar, eller kanske tre då det är mycket igångsättning på ett så liter jobb. Inte supersvårt att göra själv, även om du inte har erfarenhet, men kan förstå om det känns överväldigande... Är grunden reda på plats, eller behövs den muras/gjutas också?

• Gilla
Fogde
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Det motsvarar ca 1000 tegelstenar (à 15 kr ca i material), om det är en enkel halvstensmur du vill ha. Det borde ta ett par hantverkare två dar, eller kanske tre då det är mycket igångsättning på ett så liter jobb. Inte supersvårt att göra själv, även om du inte har erfarenhet, men kan förstå om det känns överväldigande... Är grunden reda på plats, eller behövs den muras/gjutas också?
Tack för svar. Ingen grund på plats ännu. Bör det gjutas en sockel som det sedan muras på?

Jag grävde ut, lade ett ganska tunnt lager kross på orörd mark för att få det jämt och horisontellt. Sedan sulblock/u-block som jag armerade och gjöt i, och murade med ett lager lättklinkerblock tills jag kom ovan mark, och fortsatte sedan med tegelmurning .

• Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.