1 007 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Asbest i fönsterkitt växthus
Hej,
För några år sedan byggde vi ett eget växthus med gamla fönster. En del fönster kittade vi om. En del lät vi vara och bara kompletterade.
Då fönstrena är gamla och utsätts för mycket vatten/fukt så faller tyvärr kittet bort och hamnar på marken.
Nu har jag lämnat in asbestprov som var positivt.
Hur hade ni gjort? Rivit och byggt nytt? Accepterat läget och plocka upp och slänga bitarna som lossnar? Något annat?
Tacksam för råd!
För några år sedan byggde vi ett eget växthus med gamla fönster. En del fönster kittade vi om. En del lät vi vara och bara kompletterade.
Då fönstrena är gamla och utsätts för mycket vatten/fukt så faller tyvärr kittet bort och hamnar på marken.
Nu har jag lämnat in asbestprov som var positivt.
Hur hade ni gjort? Rivit och byggt nytt? Accepterat läget och plocka upp och slänga bitarna som lossnar? Något annat?
Tacksam för råd!
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Oj, asbest i fönsterkitt visste jag inte ens om.J Juju121 skrev:Hej,
För några år sedan byggde vi ett eget växthus med gamla fönster. En del fönster kittade vi om. En del lät vi vara och bara kompletterade.
Då fönstrena är gamla och utsätts för mycket vatten/fukt så faller tyvärr kittet bort och hamnar på marken.
Nu har jag lämnat in asbestprov som var positivt.
Hur hade ni gjort? Rivit och byggt nytt? Accepterat läget och plocka upp och slänga bitarna som lossnar? Något annat?
Tacksam för råd!
Om det ramlar ned i odlingsbädden är det kanske inte så kul (vet inte hur skadligt det är den vägen).
Annars är det väl i dammform det är farligt, så att samla ihop bitar och kitta nytt när det behövs, men inte riva eller slipa på det, är väl annars en bra taktik.
Jag hade inte varit orolig. Laga i med linoljekitt där det har släppt. Ska du ta bort allt kitt och göra om totalt, så köper du en engångsoverall och andningsmask med p3 filter och gör jobbet ute. Det är bara fibrerna som är farliga att andas in. Men i ditt fall är det ingen fara där det sitter. Synd och skamm att skrota fönster med gammalt och bra trä för den sakens skull.
Lycka till 👍
Lycka till 👍
Asbest i kitt som ligger i jord man odlar i är helt ofarligt (om man inte plockar upp bitarna, pulveriserar dem och drar in dem långt ner i lungorna….klaskarlsson skrev:
Oj, asbest i fönsterkitt visste jag inte ens om.
Om det ramlar ned i odlingsbädden är det kanske inte så kul (vet inte hur skadligt det är den vägen).
Annars är det väl i dammform det är farligt, så att samla ihop bitar och kitta nytt när det behövs, men inte riva eller slipa på det, är väl annars en bra taktik.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Ur hälsosynpunkt är dte helt irrelevant. Det är bara ett etstetiskt problem med kittbitar som ligger och skräpar.
Om du underhåller fönstren, så låt kittet sitta kvar om det sitter bra. Men om du skrapar bort löst kitt så skulle jag ta på mig andningsmask (vilket egentligen är onödigt). Vid sådan skrapning kommer det att frigöras lite fibrer, det är fortfarande inget man egentligen behöver oroa sig över såvida man inte arbetar med detta dagligen.
Om du underhåller fönstren, så låt kittet sitta kvar om det sitter bra. Men om du skrapar bort löst kitt så skulle jag ta på mig andningsmask (vilket egentligen är onödigt). Vid sådan skrapning kommer det att frigöras lite fibrer, det är fortfarande inget man egentligen behöver oroa sig över såvida man inte arbetar med detta dagligen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
