Jag filar på detaljerna till vårt växthusbygge och behöver fråga er om råd. Min förhoppning är att med hjälp av ett tak och sidoväggar i isolerande kanalplast, mycket termisk massa som kan lagra värme, och ett skyddat läge, kunna hålla frosten borta under tidig vår och sen höst. Och förhoppningsvis till och med hålla temperaturen över nollan nere i jorden, även under vintermånaderna.

Det jag inte riktigt är klar över är hur jag bäst (minst arbete, billigast) isolerar grunden. Min tanke just nu är att sätta cellplastskivor på utsidan av grundmuren åt söder (långsidan med den vita grundmuren, öster (kortsidan med vit mur och dörröppning) och baksidan (som vetter mot det röda uthuset).

Marken vi bygger på består av tätt packad sand. Det räcker att gräva bort tjugo cm av den magra matjorden så är det i princip ren sand/sten undertill. Så jag tänkte göra det ganska enkelt för mig själv och inte gräva särskilt djupt när jag konstruerar grunden. Ett dike på kanske 40cm eller så, där jag gjuter plintar / packar sand/makadam för att sen mura upp en grundmur. Den västra kortsidan som vetter mot det gröna området kommer bestå av sidan av den existerande kullen där en lönn växer. Här tänker jag inte isolera grunden, men lägga ett isolerande lager av cellplast mot denna vägg, som jag sen klär med en kallmurad stenmur som hjälper till att magasiner värme och jämna ut temperatursvängningar.

- Vad skulle ni ha använt för material för att isolera mot den kalla jorden utanför växthuset, och hur skulle ni konstruera det isolerande lagret (i vilken ordning bör man använda cellplast/markduk et.c.)
- Den vita grundmuren - gör det stor skillnad tror ni att använda isolerande lecablock med frigolit inuti, eller är det pärlor för svin - ovanpå den vita grundmuren kommer jag använda enkelglas, gamla återbrukade verandafönster som inte har något isolervärde att tala om, men som vi vill använda för att dom är så fina. När man ändå har så stor yta mot söder som läcker värme så kanske den relativt lilla ytan i grundmuren inte betyder så mycket, om den är isolerad eller inte?

Något som inte syns på skissen är att jag kommer bygga en vägg mot norr, där växthusets baksida möter det röda uthusets södra gavel.

Tack på förhand för eventuella tips och råd!

• Skiss av växthus med trästomme och glasväggar, placerat intill ett rött uthus och omgivet av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.