Hej,
Jag ska bygga ett växthus av gamla fönster, som ska målas med linoljefärg. Har aldrig använt linoljefärg tidigare, så frågorna är många.
Växthuset kommer inte vara isolerat, det kommer stå på en gjuten sula av betong med 50cm hög mur.
Det kommer inte vara någon uppvärmning, så skorstenen på skissen är inte med i verkligheten.
Fönsterna måste skrapas trä-rent innan jag kan ens kan börja med målningen, så mycket vet jag. Men i vilken ordning ska allt göras? Blir inte helt klok på arbetsgången, då tillverkare skriver olika, känns det som iaf.
Fönsterbågen måste oljas, men ska jag använda schellack på kvistar och i kittvals innan eller efter inoljning?
Vilken typ av linolja ska användas, rå eller kokt? ska den vara varm?
Ska jag späda ut färgen med linolja i de olika strykningarna?
I vilket skede ska jag kitta fönsterna, innan eller under målning, eller innan sista stryckningen?
Hur gör jag sedan med allt virke som används för att bygga växthuset, ska det målas innan eller kan jag måla det efter allt är byggt?
Känns som att det kan bli lite tidskrävande om jag måste måla varenda bräda, reglar, takstolar och panel.
Måste dessa oxå oljas in med linolja innan målning precis som fönsterna? Känns ju som om att det är logiskt om jag vill att det ska hålla länge.
Jag ska bygga ett växthus av gamla fönster, som ska målas med linoljefärg. Har aldrig använt linoljefärg tidigare, så frågorna är många.
Växthuset kommer inte vara isolerat, det kommer stå på en gjuten sula av betong med 50cm hög mur.
Det kommer inte vara någon uppvärmning, så skorstenen på skissen är inte med i verkligheten.
Fönsterna måste skrapas trä-rent innan jag kan ens kan börja med målningen, så mycket vet jag. Men i vilken ordning ska allt göras? Blir inte helt klok på arbetsgången, då tillverkare skriver olika, känns det som iaf.
Fönsterbågen måste oljas, men ska jag använda schellack på kvistar och i kittvals innan eller efter inoljning?
Vilken typ av linolja ska användas, rå eller kokt? ska den vara varm?
Ska jag späda ut färgen med linolja i de olika strykningarna?
I vilket skede ska jag kitta fönsterna, innan eller under målning, eller innan sista stryckningen?
Hur gör jag sedan med allt virke som används för att bygga växthuset, ska det målas innan eller kan jag måla det efter allt är byggt?
Känns som att det kan bli lite tidskrävande om jag måste måla varenda bräda, reglar, takstolar och panel.
Måste dessa oxå oljas in med linolja innan målning precis som fönsterna? Känns ju som om att det är logiskt om jag vill att det ska hålla länge.
Produkter som diskuteras: "linolja rå"
Linolja rå Ottosson
För inoljning av trä m.m.
120 kr inkl moms
Läs mer
Bra val att köra linoljefärg 
För fönster skulle jag:
1. olja de skrapade bågarna med kokt linolja som jag har värmt för bättre inträngning. (stryk på olja, vänta ca 20 minuter, torka av överflöd)
2. kvistlack på kvistar och kittfals
3. grundmåla - antingen med speciell grundfärg om din leverantör har det i sitt "program" eller med färg som är något utblandad med kokt olja
4. sätt i glasen
5. stryk två lager färg som inte är uttunnad.
Tänk på att hantera trasorna rätt, de kan spridas ut platt på ett ej antändligt golv eller hängas upp på lina tills de "torkat" (egentligen olja har oxiderat) eller så bränner du upp dem. Självantändningsrisken är när olja oxiderar med mycket syre men värmen inte kan ventileras bort, tex i hopknycklade trasor. Ligger trasan platt eller hänger fritt så finns syre men värmen försvinner från tyget.
När det gäller oljning av övrigt virke så skulle jag göra det med utsatta delar, t ex ändträ på stolpar som står mot mark/betong/tegel; karmbottenstycken osv
Sen är det kvistlack och grundfärg samt färdigstrykning enligt ovan. Om det är lättare att lägga upp virke på bockar och måla innan montering så gör det, men det är inte nödvändigt.
För fönster skulle jag:
1. olja de skrapade bågarna med kokt linolja som jag har värmt för bättre inträngning. (stryk på olja, vänta ca 20 minuter, torka av överflöd)
2. kvistlack på kvistar och kittfals
3. grundmåla - antingen med speciell grundfärg om din leverantör har det i sitt "program" eller med färg som är något utblandad med kokt olja
4. sätt i glasen
5. stryk två lager färg som inte är uttunnad.
Tänk på att hantera trasorna rätt, de kan spridas ut platt på ett ej antändligt golv eller hängas upp på lina tills de "torkat" (egentligen olja har oxiderat) eller så bränner du upp dem. Självantändningsrisken är när olja oxiderar med mycket syre men värmen inte kan ventileras bort, tex i hopknycklade trasor. Ligger trasan platt eller hänger fritt så finns syre men värmen försvinner från tyget.
När det gäller oljning av övrigt virke så skulle jag göra det med utsatta delar, t ex ändträ på stolpar som står mot mark/betong/tegel; karmbottenstycken osv
Sen är det kvistlack och grundfärg samt färdigstrykning enligt ovan. Om det är lättare att lägga upp virke på bockar och måla innan montering så gör det, men det är inte nödvändigt.
Vad bra!Q quandisa skrev:
Det är inte så krångligt som många vill få det till
Det som är en stor skillnad med att måla med "modern" färg är att man behöver ha vettiga penslar och stryka ut färgen rätt tunt för att inte riskera att få yttorkning/skinn på färgen men det kommer du snart att märka. Färgen är (oftast) så pass pigmenttät att det kommer att täcka men man ser trästrukturen igenom eftersom det ligger tinna skikt, men första grunden kommer du att se igenom rätt mycket.
När jag säger vettiga penslar så menar jag en med styva borst men ändå fina strån. De kostar lite mer men är å andra sidan inte engångspenslar utan om man sköter om dem så håller de länge. Då gör det inte så mycket att de kostar mer per styck.
Jag har "alltid" använt Gnestapenslar (tidigare Oluma) sen jag började måla med linoljefärg men har även provat penslar från Scandinavian Window Craft och de har varit väldigt bra och prisvärda. Runda penslar är bra för profiler och smala ytor och platta penslar för bredare foder och paneler.
Kör gärna en lite större/bredare och doppa inte mer än några millimeter av borsten i färgen.
Lycka till!
Produkter som diskuteras: "Gnestapenslar"
Fönsterpensel 35 mm svinborst Gnestapenseln
Perfekta penseln för fönstermåleri
399 kr inkl moms
Läs mer
Tack igenT Testarn skrev:Vad bra!
Det är inte så krångligt som många vill få det till
Det som är en stor skillnad med att måla med "modern" färg är att man behöver ha vettiga penslar och stryka ut färgen rätt tunt för att inte riskera att få yttorkning/skinn på färgen men det kommer du snart att märka. Färgen är (oftast) så pass pigmenttät att det kommer att täcka men man ser trästrukturen igenom eftersom det ligger tinna skikt, men första grunden kommer du att se igenom rätt mycket.
När jag säger vettiga penslar så menar jag en med styva borst men ändå fina strån. De kostar lite mer men är å andra sidan inte engångspenslar utan om man sköter om dem så håller de länge. Då gör det inte så mycket att de kostar mer per styck.
Jag har "alltid" använt Gnestapenslar (tidigare Oluma) sen jag började måla med linoljefärg men har även provat penslar från Scandinavian Window Craft och de har varit väldigt bra och prisvärda. Runda penslar är bra för profiler och smala ytor och platta penslar för bredare foder och paneler.
Kör gärna en lite större/bredare och doppa inte mer än några millimeter av borsten i färgen.
Lycka till!
Jag har förstått att val av pensel kan gör mycket. Kan tänka mig att de är lättare att vårda eftersom det är linoljefärg och inte plastfärg som använd vanliga fall.
Men hur är det med färgvattnet som blir av när man tvättar penslarna, ska de lämnas in till återvinning eller går det at skölja ur i avloppet?
Jag vet inte om det är så mycket lättare att vårda en pensel med linoljefärg men när man gör det så håller man det i bra skick och den blir bara bättre med tiden. 
När det gäller vård av pensel så kan man vänta med att tvätta ur den ordentligt rätt länge. Om du har en burk med rå (obs! inte kokt) olja så kan man hänga penseln i den mellan gångerna man målar. Ställ den inte i burken, då deformeras stråna.
Det går även att hänga den i vatten, bara att se till att vattnet inte dunstar bort, och sen torka ur vattnet nästa gång man målar.
Är det bara över natten till nästa målning så kan man även stoppa den i en fryspåse med en gummisnodd om. Vissa har även tipsat om att om man gör det kan man lägga den i frysen till nästa målning, flera veckor senare och den håller sig utan att oxidera (Jag har dock inte provat frys-tricket
)
När du ska tvätta penseln så skrapa ur så mycket färg som möjligt mot kanten på burken, ta en bit papper och krama om stråna för att få bort så mycket som möjligt.
Ta sen lite terpentin (inte lacknafta) i en glasburk och doppa/pressa ner penseln i. Då löses färgen upp lite och rinner ur. När du inte får bort mer färg med terpentinet så pressa ur så mycket som möjligt tillbaka ner i burken.
Nu är det dags för att tvätta penseln med såpa, jag använder "vanlig" gul Grumme men vissa hävdar att linoljesåpa är "det enda rätta".
Skölj ur såpan och färg ur penseln och gör det ett par gånger, behövs inte mycket vatten så gör det gärna i en större burk. Kolla att du fått bort färgen hela vägen ner mellan stråna, dela lite på borsten och ha ner lite såpa till "roten" och tvätta tills all färg är borta.
När du är klar, forma stråna så de inte spretar och lägg/häng penseln på tork.
Låt terpentinet och färgresterna i glasburken stå ett tag så sjunker pigmenten till botten och du kan hälla över terpentinet i en ny burk och spara till nästa tvätt. Nästa gång så gör du samma sak, återanvänd terpentinet flera gånger.
Hinken med tvättvatten kan du också spara tills hinken är full och då lämna in den till återvinningscentralen.
När det gäller vård av pensel så kan man vänta med att tvätta ur den ordentligt rätt länge. Om du har en burk med rå (obs! inte kokt) olja så kan man hänga penseln i den mellan gångerna man målar. Ställ den inte i burken, då deformeras stråna.
Det går även att hänga den i vatten, bara att se till att vattnet inte dunstar bort, och sen torka ur vattnet nästa gång man målar.
Är det bara över natten till nästa målning så kan man även stoppa den i en fryspåse med en gummisnodd om. Vissa har även tipsat om att om man gör det kan man lägga den i frysen till nästa målning, flera veckor senare och den håller sig utan att oxidera (Jag har dock inte provat frys-tricket
När du ska tvätta penseln så skrapa ur så mycket färg som möjligt mot kanten på burken, ta en bit papper och krama om stråna för att få bort så mycket som möjligt.
Ta sen lite terpentin (inte lacknafta) i en glasburk och doppa/pressa ner penseln i. Då löses färgen upp lite och rinner ur. När du inte får bort mer färg med terpentinet så pressa ur så mycket som möjligt tillbaka ner i burken.
Nu är det dags för att tvätta penseln med såpa, jag använder "vanlig" gul Grumme men vissa hävdar att linoljesåpa är "det enda rätta".
Skölj ur såpan och färg ur penseln och gör det ett par gånger, behövs inte mycket vatten så gör det gärna i en större burk. Kolla att du fått bort färgen hela vägen ner mellan stråna, dela lite på borsten och ha ner lite såpa till "roten" och tvätta tills all färg är borta.
När du är klar, forma stråna så de inte spretar och lägg/häng penseln på tork.
Låt terpentinet och färgresterna i glasburken stå ett tag så sjunker pigmenten till botten och du kan hälla över terpentinet i en ny burk och spara till nästa tvätt. Nästa gång så gör du samma sak, återanvänd terpentinet flera gånger.
Hinken med tvättvatten kan du också spara tills hinken är full och då lämna in den till återvinningscentralen.
Produkter som diskuteras: "linoljesåpa"
Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
445 kr inkl moms
Läs mer
Jag har målat nästan alla mina 7 fönster med Claes Ohlssons billigaste pensel för 29:90 och det är den bästa jag prövat..T Testarn skrev:Vad bra!
Det är inte så krångligt som många vill få det till
Det som är en stor skillnad med att måla med "modern" färg är att man behöver ha vettiga penslar och stryka ut färgen rätt tunt för att inte riskera att få yttorkning/skinn på färgen men det kommer du snart att märka. Färgen är (oftast) så pass pigmenttät att det kommer att täcka men man ser trästrukturen igenom eftersom det ligger tinna skikt, men första grunden kommer du att se igenom rätt mycket.
När jag säger vettiga penslar så menar jag en med styva borst men ändå fina strån. De kostar lite mer men är å andra sidan inte engångspenslar utan om man sköter om dem så håller de länge. Då gör det inte så mycket att de kostar mer per styck.
Jag har "alltid" använt Gnestapenslar (tidigare Oluma) sen jag började måla med linoljefärg men har även provat penslar från Scandinavian Window Craft och de har varit väldigt bra och prisvärda. Runda penslar är bra för profiler och smala ytor och platta penslar för bredare foder och paneler.
Kör gärna en lite större/bredare och doppa inte mer än några millimeter av borsten i färgen.
Lycka till!
Den runda!
Klicka här för att svara
