Tja!

Jag ska bygga växthus nu i sommar och jag är lite osäker hur jag ska ta mig vidare. I nuläget har jag grävt ut en grop som är 350x350x30. Tanken är att jag ska ha 20cm 0-18 som paddas i 10cm lager. därefter 5cm flis och 5cm platthöjd. på det sättet kommer allt i markytan. Men jag är osäker på hur jag ska göra med snörerna. Jag har spänt ut 2 snören som man ser på bilden. båda är i våg. ena sidan är emot gräsmattan och andra sidan är förhöjd för att snöret ska vara våg.

Men båda snörerna är i olika höjder. den ena är la 5cm och den andra är 8cm. Jag vill ju ha en plan yta för växthuset att vila på så det inte utsätts för ojämn stress. Själva underlaget är inte 100% jämt. men det borde väl inte spela så stor roll.

Plattorna är 350x350x50

Hur ska jag ta mig till väga?

• Utgrävd grop för växthusbygge med två spända snören i olika höjder för nivåkontroll, omgiven av gräs och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Vad menar du med vad du ska göra med snörena?
Det är många som läst inlägget men inga svar, det brukar betyda att något är oklart. :)

Vad är det du undrar över? Om du ska göra plattsättningen horisontell och det inte kommer att bli jämnt mot gräsmattan?

Hej

Jag tror att du behöver välja en punkt att utgå från. Och sedan spänna snören vågrätt utifrån den enda punkten till de andra 3 hörnen.

Eftersom marken troligen lutar åt olika håll så kommer snörena på olika höjd som det är nu.
Så du kommer få fylla på mer jord på utsidan någonstans och ta bort på en annan plats om marknivån ska vara likadan på utsidan av växthusets yttervägg.

Vad är det för resten tänkt att växthuset ska användas till? Om det är för odling skulle jag låta bli att fylla på med grus och lägga plattor eftersom kontakten med marken då förloras.
Är det tänkt att ha möbler och några blommor i krukor så är marksten ett bra val.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.